×
Biznes i gospodarka separator
Budownictwo Energetyka Handel Infrastruktura Motoryzacja Nieruchomość Przemysł Rolnictwo Telekomunikacja Transport Turystyka Ubezpieczenia
Bankowość i finanse separator
Banki Fundusze Giełda Inwestycje Kredyty Lokaty Waluty
Nowe technologie separator
Audio-Wideo Fotografia Internet Komputery Oprogramowanie Telefony
Społeczeństwo separator
Konsument Podatki Praca i kariera Prawo Problemy społeczne Samorząd
Edukacja separator
Dziecko Nauka Szkolnictwo
Media separator
Internet Public Relations Reklama i marketing Telewizja, radio, prasa
Zdrowie i uroda separator
Choroby Kosmetyki Leczenie Leki i preparaty Medycyna Porady lekarza Profilaktyka Żywienie
Kultura separator
Film Literatura Muzyka Sztuka Teatr
Lifestyle separator
Dom i ogród Gwiazdy Kulinaria Moda Podróże Styl życia Wnętrza Zakupy
Opinie i komentarze separator
Bankowość Finanse Gospodarka Handel Marketing Materiał eksperta Nowe Technologie Podatki Praca i kariera
Poniższy materiał jest nadesłaną informacją prasową. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

Raport ASM Sales Force Agency: Inflacja niższa, ale ceny żywności wciąż będą rosły

Udostępnij na Facebook'uPolecamy Udostępnij na Twitter'zeTweetnij Udostępnij na LinkedIn'ie Udostępnij
Inflacja niższa, ale ceny żywności wciąż będą rosły / Fot. serwis agencyjny MondayNews

Inflacja w kwietniu wyniosła 14,7%. Choć to drugi miesiąc z rzędu ze spadkiem wskaźnika, to ceny żywności będą rosnąć dalej. Według Głównego Urzędu Statystycznego żywność zdrożała w kwietniu o 19,7% r/r. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency, średnia cena koszyka zakupowego w kwietniu wzrosła o ponad 50 zł, czyli 21% w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnia cena zestawu produktów ujętych w badaniu przekroczyła barierę 300 zł już w siedmiu sieciach handlowych. W ujęciu rocznym ponownie najmocniej podrożały produkty z kategorii dodatki (42,92%). Najtańsze zakupy oferowały dyskonty, natomiast w najdroższym kanale e-grocery średnia cena koszyka była wyższa o 35% niż przed rokiem.

W kwietniu 2023 r. ceny towarów i usług konsumpcyjnych według oficjalnych danych GUS wzrosły w porównaniu do kwietnia 2022 r. o 14,7%, a w stosunku do marca 2023 r. o 0,7%. To najniższy odczyt inflacji od maja 2022 r., gdy po raz ostatni wskaźnik nie przekraczał 14%.

Siedem sieci z koszykami powyżej 300 zł

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 9 na 14 sieci uwzględnionych w raporcie, ceny badanych produktów w kwietniu były wyższe niż w marcu br. Średnia cena koszyka zakupowego w kwietniu 2023 r. wyniosła 292,95 zł. To wzrost o 1,28 zł, czyli 0,44% w porównaniu do marca br.

Tym razem w aż siedmiu sieciach średnie ceny koszyków przekroczyły próg 300 zł. Największe podwyżki odnotowano w sklepach E.Leclerc - 23,09 zł (8,11%).

Obniżono natomiast ceny w czterech sieciach oraz w kanale e-grocery. Największy spadek cen objął sklepy POLOmarket (11,83%) i Biedronka (9,22%). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano we wszystkich 13 analizowanych sieciach. Były to min.: Carrefour (28,43%), Intermarché (26,21%) czy Kaufland (25,99%). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w kanale e-grocery, w którym średnia cena koszyka w kwietniu 2023 r. była wyższa aż o 90,06 zł niż przed rokiem, tj. o 35,52%.

Obchody lekarskie w szpitalach. Eksperci nie mają złudzeń. Prawa pacjenta wciąż są licznie naruszane

Prawo do intymności i godności wciąż nie jest respektowane w wielu szpitalach. Widać to podczas obchodów lekarskich. Część pacjentów nawet nie zdaje sobie sprawy, że dochodzi do nieprawidłowości. Do tego niektórzy hospitalizowani boją się reagować.

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 217,18 zł (mniej o 5,48 zł niż w marcu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny - 364,76 zł (więcej o 7,41 zł niż w marcu br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w kwietniu 2023 r. wyniosła 147,58 zł i jest ona o 12,89 zł wyższa niż w marcu br. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w kwietniu 2023 r. była wyższa o 18,69% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w kwietniu 2023 r. droższy o 9,36% niż w 2022 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 21,35% z 241,42 zł w kwietniu 2022 r. do 292,95zł w kwietniu 2023 r.

- Wszystkie dostępne dane pokazują, że kilkunastoprocentowa inflacja będzie się dawać we znaki zarówno konsumentom jak i sieciom handlowym w kolejnych miesiącach tego roku. Najnowsze Badanie i Raport Koszyk Zakupowy potwierdza wcześniejsze przewidywania naszych analityków. Ceny wszystkich badanych przez nas grup produktów rosną z miesiąca na miesiąc, a oferty i akcje promocyjne uruchamiane przez sieci handlowe w niewielkim stopniu wpływają na cenę koszyka zakupowego. Coraz częściej obserwujemy działania, którymi sieci handlowe chcą odróżnić się od konkurencji i zachęcić konsumentów do sprawdzenia ich oferty. Często są to krótkie, najwyżej kilkudniowe akcje promocyjne obejmujące najbardziej poszukiwane w danym momencie produkty. Wymaga to od zarządzających sieciami dużej elastyczności, a od konsumentów bieżącego weryfikowania dostępnych ofert – komentuje wnioski z raportu Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

Kanał e-grocery z największym wzrostem cen w skali roku

Po raz kolejny za zestaw ujętych w badaniu produktów najmniej zapłacimy w Auchan. W sklepach tej marki średni koszt koszyka zakupowego ASM wyniósł 239,69 zł. To o 4,17 zł, czyli o 1,77% więcej niż najtańszy koszyk w marcu br., należący przed miesiącem również dało Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w raporcie wyniosły odpowiednio więcej o 14,11 zł (Biedronka) i 20,92 zł (Lidl).

W kwietniu 2023 roku ponownie najdroższy okazał się kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 343,59 zł, czyli aż o 43% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. W porównaniu z ubiegłym rokiem największy wzrost, tj. na poziomie 35,52% odnotowano również w kanale e-grocery, w którym średnia cena wzrosła aż o 90,06 zł. Badanie autorskiego koszyka zakupowego wykazało również, że w kwietniu 2023 r. najtańsze zakupy można było ponownie zrobić w dyskontach – 277,69 zł.

Polacy coraz mniej kradną w sklepach. Policja mówi nawet o blisko 30-procentowym spadku przestępstw rok do roku

Z najnowszych danych Komendy Głównej Policji wynika, że w I półroczu br. stwierdzono 17,1 tys. przestępstw kradzieży w sklepach, czyli o 28,5% mniej niż przed rokiem. Do tego o 12,4% rok do roku spadła liczba wykroczeń w tej kwestii.

Dodatki wciąż najmocniej drożejącymi produktami

Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów rok do roku pokazuje, że w kwietniu 2023 r. względem 2022 r. podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii badanych produktów: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze. Podobnie jak w ostatnich miesiącach we wszystkich analizowanych grupach skok był dwucyfrowy. Najwyższy wzrost cen w skali roku (42,92%) ponownie odnotowano w kategorii dodatków. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że produkty tłuszczowe podrożały o 36,06%, mrożonki o 26% a słodycze o 25,12%.

W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii napoje (w kwietniu 2023 r. drożej o 10,31%).

Kwiecień potwierdził, że w przypadku minimalnych cen produktów, liderem ponownie jest Auchan, który oferował 20 produktów w cenach minimalnych. Kolejno uplasowała się sieć Biedronka z 10, a następnie POLOmarket z 3 produktami z najniższymi cenami. Na wykresie widzimy, że w sklepach ALDI, Dino, Lidl znalazły się po 2 produkty w cenach minimalnych na 40 analizowanych. W sieciach E.Leclerc, Kaufland, Netto i Selgros Cash & Carry znalazł się jeden najtańszy produkt.

Najwięcej najdroższych badanych produktów (19) można było w kwietniu br. znaleźć w kanale e-grocery. Tuż za nim znalazły się sklepy E. Leclerc (6 produktów), a dalej: Carrefour, Dino (po 5 produktów), Intermarché, Netto (po 4 produkty), Lidl, POLOmarket (po 3 produkt), ALDI, Kaufland (po 2 produkty) oraz Biedronka z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.

Źródło: ASM Sales Force Agency

Powyższy materiał jest informacją prasową. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść. Materiały zamieszczane w sekcji CENTRUM PRASOWE są samodzielnie opracowywane przez osoby i/lub podmioty trzecie. Materiały te mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez dziennikarzy/media.

NAJNOWSZE NEWSY

Przewiń do góry