×
Biznes i gospodarka separator
Budownictwo Energetyka Handel Infrastruktura Motoryzacja Nieruchomość Przemysł Rolnictwo Telekomunikacja Transport Turystyka Ubezpieczenia
Bankowość i finanse separator
Banki Fundusze Giełda Inwestycje Kredyty Lokaty Waluty
Nowe technologie separator
Audio-Wideo Fotografia Internet Komputery Oprogramowanie Telefony
Społeczeństwo separator
Konsument Podatki Praca i kariera Prawo Problemy społeczne Samorząd
Edukacja separator
Dziecko Nauka Szkolnictwo
Media separator
Internet Public Relations Reklama i marketing Telewizja, radio, prasa
Zdrowie i uroda separator
Choroby Kosmetyki Leczenie Leki i preparaty Medycyna Porady lekarza Profilaktyka Żywienie
Kultura separator
Film Literatura Muzyka Sztuka Teatr
Lifestyle separator
Dom i ogród Gwiazdy Kulinaria Moda Podróże Styl życia Wnętrza Zakupy
Opinie i komentarze separator
Bankowość Finanse Gospodarka Handel Marketing Materiał eksperta Nowe Technologie Podatki Praca i kariera

W maju zarejestrowano blisko 47 tys. nowych pojazdów osobowych. To wzrost rok do roku o 6,6 proc.

Udostępnij na Facebook'uPolecamy Udostępnij na Twitter'zeTweetnij Udostępnij na LinkedIn'ie Udostępnij
Rejestracja nowych i sprowadzonych pojazdów w maju była rdr. na lekkim plusie / Fot. serwis agencyjny MondayNews

W maju zarejestrowano 46,8 tys. nowych pojazdów osobowych. To o 0,8% mniej niż w kwietniu. Natomiast patrząc na dane rok do roku, widać wzrost o 6,6%. Zdecydowanie najwięcej takich samochodów zostało zarejestrowanych w woj. mazowieckim. Na drugim miejscu w zestawieniu województw jest śląskie. Dalej widać woj. wielkopolskie i małopolskie. Z kolei TOP5 zamyka pomorskie. W tym samym okresie zarejestrowano 72,5 tys. aut sprowadzonych do Polski z innych krajów. To o 8,2% mniej niż w kwietniu tego roku, ale już rdr. to wzrost o 0,9%. Ostatnio najwięcej z nich zostało zarejestrowanych w woj. wielkopolskim.

W maju br. zostało zarejestrowanych 46,8 tys. nowych pojazdów osobowych. To o 0,8% mniej niż w kwietniu 2025 roku, kiedy było ich 47,2 tys. W maju ub.r. zarejestrowano blisko 44 tys. pojazdów. Tak wynika z danych Ministerstwa Cyfryzacji. Patrząc na dane rok do roku, widać wzrost o 6,6%. Wojciech Drzewiecki, prezes IBRM Samar, zwraca uwagę na to, że przy porównaniach danych miesięcznych zawsze będą wahania – niekiedy w górę, a innym razem w dół. Wynik zależy w dużej mierze od miesiąca i tzw. sezonowości, która dla każdego z rynków może być inna. 

– Dlatego w porównaniach w większości przypadków odnosimy się do tego samego okresu poprzedniego roku lub patrzymy na różnicę w trendach dwunastomiesięcznych, które wypłaszczają rynek i gubią występujące sezonowe anomalie. Częściej badamy też wyniki narastająco, a nie same wskaźniki miesięczne. Zatem gdybyśmy chcieli porównywać bieżący miesiąc w stosunku do poprzedniego, lepiej to robić na danych trendowych, bo wtedy zobaczymy, w którym kierunku rynek zmierza. Porównanie trendów długoterminowych i krótkoterminowych, tj. odpowiednio z 12 i 3 miesięcy, pokazuje, iż tempo wzrostu maleje – 47,2 tys. vs. 5,6 tys. To może oznaczać, że rynek spowalnia – zauważa ekspert.

[ANALIZA] Dynamika wzrostu cen w sklepach hamuje. Jednak wciąż jest większa niż ogólny poziom inflacji

W sierpniu br. ceny w sklepach wzrosły średnio o 5,1% rok do roku. W lipcu zwiększyły się o 5,7%, a w czerwcu – o 5,8% rok do roku. Zatem po najnowszych danych widać, że ceny w sklepach wciąż są wyższe niż ogólny poziom inflacji.

Do tego Wojciech Drzewiecki dodaje, że z tego samego typu zjawiskiem mamy do czynienia w przypadku rynku samochodów używanych. – Widać tu wypłaszczenie krzywej trendu. Porównanie trendów długoterminowych z krótkoterminowymi wskazuje na jeszcze większe wyhamowanie rynku – zaznacza prezes IBRM Samar. 

W maju br. najwięcej nowych pojazdów osobowych zostało zarejestrowanych w woj. mazowieckim – 14,6 tys. Dalej widać woj. śląskie – 5,3 tys., wielkopolskie – 4,4 tys., małopolskie – 3,9 tys. i pomorskie – 3,4 tys. pojazdów. Na końcu zestawienia mamy woj. opolskie – 726, podlaskie – 758, a także świętokrzyskie – 807 zarejestrowanych samochodów. Jakub Faryś z Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podkreśla, że za tak wysoką liczbę aut rejestrowanych w woj. mazowieckim w dużej mierze odpowiada fakt, że to właśnie w Warszawie znajdują się siedziby wielu firm leasingowych. 

– Niestety, nie jesteśmy w stanie odnotować, gdzie samochód jest faktycznie używany. Można jednak sądzić, że gdybyśmy nawet podjęli próbę określenia, gdzie jeżdżą auta zarejestrowane w firmach leasingowych z Warszawy, to i tak ogromna ich liczba przypadłaby na stolicę. Zatem województwo mazowieckie mimo wszystko pozostałoby liderem w kategorii miejsca rejestracji największej liczby aut – dodaje ekspert z PZPM.

Donosy do skarbówki. Problemem są nie tylko braki paragonów i nieopodatkowany najem. Katalog jest dużo szerszy

Do skarbówki docierają donosy, dotyczące różnych naruszeń przepisów prawa podatkowego. Sygnaliści najczęściej zwracają uwagę m.in. na brak wydawania paragonów, nieopodatkowany najem oraz tzw. życie ponad stan.

W omawianym okresie zarejestrowano 72,5 tys. aut sprowadzonych do Polski z innych krajów. To o 8,2% mniej niż w kwietniu tego roku, kiedy było ich 78,9 tys. Natomiast patrząc na dane rok do roku, widać wzrost o 0,9%. W maju ub.r. odnotowano 71,8 tys. takich samochodów. W maju br. najwięcej sprowadzonych do kraju aut zostało zarejestrowanych w woj. wielkopolskim – 9,7 tys. Dalej są woj. mazowieckie – 9,5 tys., śląskie – 6,7 tys., małopolskie – 6,3 tys., dolnośląskie – 5,8 tys. i łódzkie – 4,4 tys. Na końcu listy widzimy woj. opolskie – 1,7 tys., podlaskie – 2,1 tys. oraz warmińsko-mazurskie – 2,2 tys. Wojciech Drzewiecki wyjaśnia, że liczba rejestrowanych samochodów używanych sprowadzanych do Polski była zawsze wyższa od liczby rejestrowanych samochodów nowych.

– Jeżeli chodzi o liczbę rejestrowanych aut w podziale na województwa, to wyniki wielkopolskiego zawsze były zbliżone do notowanych w woj. mazowieckim. Zdarzało się już także, np. w 2023 roku, że nawet były lepsze. Nie jest to więc zdarzenie nowe, które miało miejsce po raz pierwszy. To właśnie w woj. wielkopolskim swoje siedziby ma wiele małych firm, które zajmują się importem samochodów. To tu także ulokowanych jest wiele warsztatów, które je przygotowują do dalszej sprzedaży. Dlatego wysoka pozycja tego województwa w rankingu nie dziwi mnie – podsumowuje prezes IBRM Samar.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiał chroniony jest przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku o ochronie baz danych. Materiał może być wykorzystany (w tym dalej publicznie udostępniany) wyłącznie przez zarejestrowanych Użytkowników serwisu, tj. dziennikarzy/media. Jakiekolwiek wykorzystywanie przez nieuprawnione osoby (poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami) jest zabronione.

NAJNOWSZE NEWSY

Przewiń do góry