Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, w lipcu 2024 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 2,5% wyższa niż rok wcześniej, natomiast liczba transakcji spadła o ponad 3%.
W przeliczeniu na sklep, zarówno średnia liczba transakcji, jak i liczba sprzedanych opakowań były wyższe niż przed rokiem. W lipcu 2024 r. klienci sklepów małoformatowych kupowali średnio 3,9 opakowań produktów (niewielki wzrost w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r.) i płacili za zakupy średnio 24,43 zł, o 6% więcej niż przed rokiem.
Mimo wysokich temperatur i odbywających się w lipcu wielkich imprez sportowych spadki sprzedaży odnotowała najważniejsza dla placówek małego formatu kategoria, czyli piwo. W lipcu 2024 klienci sklepów małoformatowych kupili o 10% mniej litrów piwa niż rok wcześniej. Po odpadnięciu z turnieju Euro 2024 reprezentacji Polski nawet finałowy mecz nie przyniósł spektakularnych wzrostów sprzedaży piwa. W ostatnim dniu turnieju znacznie lepiej niż zwykle sprzedawały się natomiast chipsy.
Od stycznia do sierpnia 2024 r. nałożono więcej grzywien za uchylanie się od obowiązku szczepień ochronnych niż w całym 2023 r. Jednak Państwowa Inspekcja Sanitarna chce zmniejszenia dolegliwości kar dla rodziców. Za to postuluje, żeby szerzej postawić na edukację społeczeństwa.
Wysokie temperatury w lipcu 2024 r. nie przełożyły się wzrost sprzedaży lodów impulsowych w sklepach małoformatowych (liczba paragonów, na których pojawiała się ta kategoria była o 3% niższa niż w również upalnym lipcu 2023 r.) ani napojów gazowanych (spadek liczby transakcji o 3%). Częściej niż przed rokiem na paragonach pojawiała się natomiast woda czysta.
Kilkuprocentowe spadki sprzedaży w porównaniu z lipcem 2023 r. odnotowały napoje energetyzujące, które od stycznia 2024 r. mogą być sprzedawane tylko osobom pełnoletnim. Klienci sklepów małoformatowych chętniej niż przed rokiem sięgali po napoje izotoniczne (wzrost liczby paragonów o 20%). Hitem sprzedaży nadal są napoje funkcjonalne, czyli z dodatkiem witamin, mikroelementów i innych składników mających korzystanie wpływać na zdrowie czy samopoczucie – w lipcu 2024 r. sprzedaż w przeliczeniu na litry wzrosła o 70%, natomiast liczba paragonów, na których pojawiała się ta kategoria zwiększyła się o 50%.
Jak wynika z danych transakcyjnych gromadzonych przez CMR, w lipcu 2024 r. w sklepach małoformatowych słabiej niż przed rokiem sprzedawały się elektroniczne papierosy jednorazowe (spadek liczby transakcji o 27%), częściej natomiast klienci sięgali po płyny i pody do papierosów elektronicznych. Niewielkie, kilkuprocentowe spadki sprzedaży w porównaniu z lipcem 2024 r. według badań odnotowały również tradycyjne papierosy, a także wkłady do podgrzewania tytoniu.
Ponad 7,5 tys. podatników skorzystało z ulgi IP Box w zeznaniu podatkowym za ubiegły rok. Nieznacznie więcej takich przypadków było w rozliczeniach za 2022 r. Do tego resort informuje, że w 2025 r. może dojść do zmiany przepisów ws. ulgi. Obecnie trwają konsultacje.
Lipiec był kolejnym miesiącem, w którym w sklepach małoformatowych spadki sprzedaży notowały podstawowe produkty spożywcze, takie jak olej, mąka, masło czy mleko. Gorzej niż przed rokiem sprzedawały się również produkty wykorzystywane do przyrządzania przetworów na zimę – cukier żelujący oraz ocet. W drugiej połowie lipca 2024 r. skokowo wzrosła sprzedaż słonych paluszków, które klienci kupowali w geście solidarności z firmą Aksam, której fabryka ucierpiała wskutek pożaru. W trzecim tygodniu lipca sprzedaż całej kategorii była o około 13% wyższa niż zwykle, pod koniec lipca i na początku sierpnia poziom sprzedaży był już jednak tylko nieco wyższy niż w pozostałych wakacyjnych tygodniach.
* Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.
Źródło: Polska Izba Handlu (PIH)
Powyższy materiał jest informacją prasową. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść. Materiały zamieszczane w sekcji CENTRUM PRASOWE są samodzielnie opracowywane przez osoby i/lub podmioty trzecie. Materiały te mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez dziennikarzy/media.