×
Biznes i gospodarka separator
Budownictwo Energetyka Handel Infrastruktura Motoryzacja Nieruchomość Przemysł Rolnictwo Telekomunikacja Transport Turystyka Ubezpieczenia
Bankowość i finanse separator
Banki Fundusze Giełda Inwestycje Kredyty Lokaty Waluty
Nowe technologie separator
Audio-Wideo Fotografia Internet Komputery Oprogramowanie Telefony
Społeczeństwo separator
Konsument Podatki Praca i kariera Prawo Problemy społeczne Samorząd
Edukacja separator
Dziecko Nauka Szkolnictwo
Media separator
Internet Public Relations Reklama i marketing Telewizja, radio, prasa
Zdrowie i uroda separator
Choroby Kosmetyki Leczenie Leki i preparaty Medycyna Porady lekarza Profilaktyka Żywienie
Kultura separator
Film Literatura Muzyka Sztuka Teatr
Lifestyle separator
Dom i ogród Gwiazdy Kulinaria Moda Podróże Styl życia Wnętrza Zakupy
Opinie i komentarze separator
Bankowość Finanse Gospodarka Handel Marketing Materiał eksperta Nowe Technologie Podatki Praca i kariera
Poniższy materiał jest nadesłaną informacją prasową. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

W czerwcu 2023 r. wartość sprzedaży w sklepach do 300m2 była o 5,8 proc. wyższa. Liczba transakcji rdr. spadła o 6 proc.

Udostępnij na Facebook'uPolecamy Udostępnij na Twitter'zeTweetnij Udostępnij na LinkedIn'ie Udostępnij
W czerwcu wartość sprzedaży w sklepach do 300m2 była o 5,8 proc. wyższa / Fot. Canva / Zdjęcie ilustracyjne

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, w czerwcu 2023 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 5,8% wyższa, natomiast liczba transakcji spadła o 6% w porównaniu z czerwcem 2022 r. Najlepszym pod względem liczby transakcji i obrotów dniem w analizowanym miesiącu był 6 czerwca, czyli środa przed długim weekendem z Bożym Ciałem, ale więcej niż zwykle klientów odwiedziło sklepy małoformatowe także 23 czerwca – w dniu zakończenia roku szkolnego. W czerwcu klienci sklepów małoformatowych za zakupy płacili średnio 21,87 zł, o 12% więcej niż rok wcześniej, chociaż do koszyka trafiało średnio o 3,5% mniej produktów.

 Wyższa wartość paragonów to oczywiście efekt rosnących cen. Produkty z wielu kategorii są wciąż znacznie droższe niż przed rokiem, co negatywnie przekłada się na ich sprzedaż w sklepach małego formatu. W kategoriach takich jak np. cukier, sól czy kawa wciąż widoczne są duże spadki liczby transakcji w porównaniu z czerwcem 2022 r., co może oznaczać, że klienci szukają ofert tych produktów w innych formatach sklepów. Sprzedaż produktów, które szczyt podwyżek mają już za sobą, wygląda jednak znacznie lepiej. W czerwcu 2023 r. klienci sklepów małoformatowych kupili tyle samo masła co rok wcześniej – do zahamowania trendu spadkowego przyczyniły się niższe ceny (w porównaniu z czerwcem 2022 r. spadły one aż o 24%). Znacznie częściej do koszyków w sklepach małoformatowych trafiała mąka, której cena była nieznacznie niższa niż w czerwcu 2022 r.

 W porównaniu z wyjątkowo upalnym ubiegłorocznym czerwcem spadła natomiast sprzedaż kategorii wrażliwych na pogodę. Liczba paragonów z lodami impulsowymi była o 16% niższa niż przed rokiem (trzeba jednak podkreślić, że czerwiec 2022 r. był najlepszym miesiącem jeśli chodzi o sprzedaż lodów w całym ubiegłym roku), sprzedaż piwa w przeliczeniu na litry zmniejszyła się o 14%, a napojów gazowanych – o 11%. Oczywiście za sprawą wyższych cen w ujęciu wartościowym wszystkie trzy wymienione kategorie odnotowały niewielkie wzrosty.

Polacy coraz chętniej korzystają ze zwolnień lekarskich z powodu zaburzeń psychicznych [DANE ZUS]

Polacy podupadają na zdrowiu psychicznym. Częściej chodzą do lekarzy po zwolnienia z tego tytułu. Dane Zakładu Ubezpieczeń Społecznych nie pozostawiają złudzeń. Ciężki stres i zaburzenia adaptacyjne stają się coraz większymi problemami społecznymi.

 W czerwcu 2023 r. nieco częściej niż przed rokiem na paragonach w sklepach małoformatowych pojawiały się m.in. gumy do żucia i cukierki odświeżające, napoje izotoniczne, a także napoje, batony czy napoje mleczne o dodatkowych funkcjonalnościach (energetyzujące, białkowe, z dodatkiem witamin). Atrakcyjne ceny truskawek zachęciły wielu konsumentów do przygotowania własnych przetworów na zimę – liczba paragonów na których pojawiały się fixy lub cukier żelujący zwiększyła się w porównaniu z czerwcem 2022 r. o ponad 30%.

[DANE MF] Podatnicy winni fiskusowi ponad 115 mld złotych. Widać też 2-proc. spadek rdr. w zaległościach

Według danych udostępnionych przez resort finansów, na koniec 2023 roku zaległości podatkowe przekroczyły 115 mld zł. Ponad 81% z ww. kwoty stanowi VAT. Najgorzej sprawa wygląda w województwie mazowieckim i śląskim.

 Liczba transakcji, jak i łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych w czerwcu 2023 r. utrzymała się na poziomie z maja br., średnia liczba opakowań na paragonie również była podobna.

 * Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Źródło: Polska Izba Handlu

Powyższy materiał jest informacją prasową. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść. Materiały zamieszczane w sekcji CENTRUM PRASOWE są samodzielnie opracowywane przez osoby i/lub podmioty trzecie. Materiały te mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez dziennikarzy/media.

NAJNOWSZE NEWSY

Przewiń do góry