Marcowy wskaźnik inflacji w Polsce wyniósł 16,1%. Choć dynamika wzrostu cen lekko wyhamowała, to konsumenci wciąż odczuwają dotkliwe podwyżki. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency, w marcu bieżącego roku średnia cena koszyka zakupowego wzrosła o ponad 21% w porównaniu z poprzednim rokiem. W pięciu sieciach średnia cena produktów ujętych w badaniu przekroczyła już próg 300 zł. Tym razem najbardziej w skali roku zdrożały artykuły z kategorii dodatki (45,40%). Najdroższy pozostaje wciąż kanał e-grocery, kupując online trzeba było zapłacić aż o 91,05 zł więcej niż przed rokiem.
Z oficjalnych danych GUS wynika, że w marcu br. roku inflacja w ujęciu rocznym wzrosła o 16,1% w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku. W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług wzrosły o 1,1%.
Pięć sieci ze średnimi cenami koszyków powyżej 300 zł
Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 11 na 14 sieci uwzględnionych w raporcie, ceny badanych produktów w marcu były wyższe niż w lutym br. Spadek cen odnotowano jedynie w sklepach sieci Biedronka (4,23%), Auchan (3,44%), Carrefour (0,34%). Średnia cena koszyka zakupowego w marcu 2023 r. wyniosła 291,67 zł. To wzrost o 6,21 zł, czyli 2,17% w porównaniu do lutego br. W pięciu sieciach średnie ceny koszyków przekroczyły już próg 300 zł. Największe podwyżki odnotowano w sklepach Dino - 19,48 zł (6,78%) i w kanale e-grocery - 20,61 zł (6,36%). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano we wszystkich 13 analizowanych sieciach. Były to min.: Netto (27,81%), Kaufland (27,07%) czy Intermarché (26,55%). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w kanale e-grocery, w którym średnia cena koszyka w marcu 2023 r. była wyższa aż o 91,05 zł niż przed rokiem, tj. o 35,91%.
Jak wynika z danych Ministerstwa Finansów, w pierwszej połowie br. liczba wszczętych kontroli podatkowych spadła o ponad 16% w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. Spośród tego typu działań zakończonych w pierwszych sześciu miesiącach tego roku w blisko 99% stwierdzono nieprawidłowości.
Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 222,66 zł (więcej o 2,18 zł niż w lutym br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny - 357,35 zł (więcej o 8,88 zł niż w lutym br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w marcu 2023 r. wyniosła 134,69 zł i jest ona o 6,70 zł wyższa niż w lutym br. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w marcu 2023 r. była wyższa o 18,99% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w marcu 2023 r. droższy o 6,22% niż w 2022 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 21,56% z 239,93 zł w marcu 2022 r. do 291,67 zł w marcu 2023 r.
- Po wyjątkowo drogiej Wielkanocy czeka nas droga wiosna i majówka. Ceny żywności, tak jak ceny większości towarów w kraju nadal rosną i polscy konsumenci wciąż mierzą się z poziomami wydatków jakich dawno nie widzieli. Analitycy ASM Sales Force Agency w najnowszym badaniu zaobserwowali wzrosty cen produktów w koszykach między marcem a lutym 2023 r. w 11 na 14 analizowanych sieci sprzedaży. Niepokojące jest to, że już w pięciu badanych sieciach średnia cena koszyka przekroczyła próg 300 złotych. To wyraźna zmiana w stosunku do poprzednich miesięcy. Naszym zdaniem w kolejnych tygodniach będziemy widzieli kolejne wzrosty cen poszczególnych grup produktów. Przed majówką możemy spodziewać się akcji promocyjnych związanych z rozpoczynającym się i bardzo popularnym w Polsce sezonem grillowym – komentuje wyniki raportu Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.
Zakupy online droższe o ponad 90 zł niż przed rokiem
Po raz kolejny za zestaw ujętych w badaniu produktów najmniej zapłacimy w Auchan. W sklepach tej marki średni koszt koszyka zakupowego ASM wyniósł 235,52 zł. To o 8,40 zł, czyli o 3,44% mniej niż najtańszy koszyk w lutym br., należący przed miesiącem również do Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w raporcie wyniosły odpowiednio więcej o 18,75 zł (Lidl) i 42,26 zł (Makro Cash & Carry). Lidl w zestawieniu ASM Sales Force Agency pozostaje najtańszy wśród dyskontów.
Obserwacja zachowań blisko 3 mln konsumentów wykazała, że rok do roku ogólnie zmniejszył się wakacyjny ruch w fast foodach. Ubyło też samych klientów. Dla przykładu pizzerie zanotowały dwa dwucyfrowe spadki, a bary z kanapkami i daniami z kurczaka – dwa jednocyfrowe.
W marcu 2023 roku ponownie najdroższy okazał się kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 344,58 zł, czyli aż o 46% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. Natomiast w porównaniu z ubiegłym rokiem największy wzrost, tj. na poziomie 35,91% odnotowano również w kanale e-grocery, w którym średnia cena wzrosła aż o 91,05 zł. Badanie autorskiego koszyka zakupowego wykazało również, że w marcu 2023 r. najtańsze zakupy można było ponownie zrobić w dyskontach - 280,73 zł.
Kategoria dodatki na szczycie drożejących produktów
Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów rok do roku pokazuje, że w marcu 2023 r. względem 2022 r. podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii badanych produktów: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze. Podobnie jak przed miesiącem we wszystkich analizowanych grupach skok był dwucyfrowy. Najwyższy wzrost cen w skali roku (45,40%) tym razem odnotowano w kategorii dodatków. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że produkty tłuszczowe podrożały o 35,09%, produkty sypkie o 25,60%, mrożonki o 25,29%, a nabiał o 22,14%. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii używki i piwo (w marcu 2023 r. drożej o 12,97 %).
Źródło: ASM Sales Force Agency
Powyższy materiał jest informacją prasową. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść. Materiały zamieszczane w sekcji CENTRUM PRASOWE są samodzielnie opracowywane przez osoby i/lub podmioty trzecie. Materiały te mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez dziennikarzy/media.