×
Biznes i gospodarka separator
Budownictwo Energetyka Handel Infrastruktura Motoryzacja Nieruchomość Przemysł Rolnictwo Telekomunikacja Transport Turystyka Ubezpieczenia
Bankowość i finanse separator
Banki Fundusze Giełda Inwestycje Kredyty Lokaty Waluty
Nowe technologie separator
Audio-Wideo Fotografia Internet Komputery Oprogramowanie Telefony
Społeczeństwo separator
Konsument Podatki Praca i kariera Prawo Problemy społeczne Samorząd
Edukacja separator
Dziecko Nauka Szkolnictwo
Media separator
Internet Public Relations Reklama i marketing Telewizja, radio, prasa
Zdrowie i uroda separator
Choroby Kosmetyki Leczenie Leki i preparaty Medycyna Porady lekarza Profilaktyka Żywienie
Kultura separator
Film Literatura Muzyka Sztuka Teatr
Lifestyle separator
Dom i ogród Gwiazdy Kulinaria Moda Podróże Styl życia Wnętrza Zakupy
Opinie i komentarze separator
Bankowość Finanse Gospodarka Handel Marketing Materiał eksperta Nowe Technologie Podatki Praca i kariera
Poniższy materiał jest nadesłaną informacją prasową. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

Monitoring zmian w stylu życia. Inflacja odczuwalna dla 71 proc. Polaków [WYNIKI BADANIA]

Udostępnij na Facebook'uPolecamy Udostępnij na Twitter'zeTweetnij Udostępnij na LinkedIn'ie Udostępnij
Monitoring zmian w stylu życia. Inflacja odczuwalna dla 71 proc. Polaków / Fot. Vesnaandijic, Canva / Zdjęcie ilustracyjne

Agencja mediowa Mindshare zbadała, jak wygląda “inflacyjna” codzienność Polaków. Najnowszy raport Monitoring zmian w stylu życia pokazuje, że nie tylko pandemia znacząco wpłynęła na zachowania i decyzje konsumentów – aż 71 proc. z nich równie mocno odczuwa skutki inflacji. Jakie nawyki utrwalił COVID-19, a jakie nowe tendencje można zaobserwować?

Wybory konsumenckie podyktowane zawartością portfela

Pandemia w trakcie swoich najtwardszych obostrzeń odczuwalna była dla 55 proc. Polaków. Dane z raportu Mindshare Monitoring zmian w stylu życia z 2023 roku pokazują, że inflacja dotyka aż 71 proc. z nich.

Konsumenci jeszcze dokładniej planują zakupy (66 proc. badanych vs. 46 proc. podczas pandemii) i częściej zwracają uwagę na ceny podczas ich robienia (76 proc.). Niejednokrotnie wybierają również produkty przecenione lub z wyprzedaży (62 proc.), a oszczędzanie przekłada się także na lepsze planowanie posiłków i zdrowsze odżywianie (53 proc. badanych, w stosunku do 32 proc. w 2020 roku).

Fiskus robi coraz mniej kontroli podatkowych. Spadek rok do roku jest aż 29-procentowy [DANE MF]

Według danych pochodzących z resortu finansów, w ub.r. wszczęto ponad 12 tys. kontroli podatkowych, czyli o prawie 29% mniej niż rok wcześniej. Blisko 98 proc. z nich kończy stwierdzeniem nieprawidłowości. Patrząc na zestawienia dotyczące 2023 roku, widzimy, że uszczuplenia wyniosły prawie 2 mld zł.

Pogłębiająca się digitalizacja życia

Pandemia sprawiła, że Polacy zmuszeni byli przenieść swoje życie do online’u. Ówczesne zmiany przeniknęły do życia codziennego i towarzyszą im do dziś. Z internetu częściej korzysta blisko połowa internautów (48 proc. badanych vs. 45 proc. podczas pandemii), a 38 proc. z nich podtrzymuje za jego pośrednictwem kontakt z rodziną. Trendem, który utrzymuje się od przeszło 3 lat są również konsumpcja filmów i seriali w internecie (38 proc. badanych) oraz e-wizyty lub konsultacje telefoniczne z lekarzem, z których obecnie korzysta blisko połowa Polaków (48 proc. badanych).

Większa troska o los innych

Przez ostatnie 3 lata Polacy zaczęli zwracać większą uwagę na swoje zdrowie, zarówno fizyczne (65 proc. vs. 45 proc. w 2020 roku), jak i psychiczne (53 proc. vs. 35 proc. w 2020 roku).

W kontekście emocjonalnym wpływ odcisnęła również wojna w Ukrainie – ponad połowa Polaków (53 proc.) przyznaje, że jej wybuch sprawił, że są bardziej wrażliwi na los innych ludzi (w trakcie pandemii emocje te towarzyszyły 40 proc. osób) i bardziej emocjonalnie reaguje na różne wydarzenia i problemy niż wcześniej (52 proc.).

Na stałe zostały z Polakami także przyzwyczajenia dotyczące spędzania czasu wolnego – ćwiczenia w domu wykonuje ⅓ społeczeństwa (39 proc. vs. 30 proc. w 2020 roku), a gotowość na zdobywanie nowych umiejętności deklaruje 41 proc. badanych.

Konsumenci adaptują się do zmian

Wyniki badania Mindshare pokazują, że Polacy w pewnym stopniu adaptują swoje zwyczaje i nawyki do zmian, jednak ich troska o zdrowie psychiczne może sugerować, że nie odbywa się to z łatwością. Funkcjonowanie w ciągłej niepewności powoduje, że wychodzenie z sytuacji wywołanych licznymi kryzysami (pandemia, wojna, inflacja) ze względu na częstotliwość ich występowania może przychodzić Polakom z coraz większą trudnością. Ponadto wskaźniki ufności konsumenckiej raportowane przez GUS, wykazują tendencję wzrostową, jednak jest ona coraz wolniejsza i nie zbliża się do poziomu sprzed pandemii.

Źródło: Mindshare

Powyższy materiał jest informacją prasową. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść. Materiały zamieszczane w sekcji CENTRUM PRASOWE są samodzielnie opracowywane przez osoby i/lub podmioty trzecie. Materiały te mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez dziennikarzy/media.

NAJNOWSZE NEWSY

Przewiń do góry