×
Biznes i gospodarka separator
Budownictwo Energetyka Handel Infrastruktura Motoryzacja Nieruchomość Przemysł Rolnictwo Telekomunikacja Transport Turystyka Ubezpieczenia
Bankowość i finanse separator
Banki Fundusze Giełda Inwestycje Kredyty Lokaty Waluty
Nowe technologie separator
Audio-Wideo Fotografia Internet Komputery Oprogramowanie Telefony
Społeczeństwo separator
Konsument Podatki Praca i kariera Prawo Problemy społeczne Samorząd
Edukacja separator
Dziecko Nauka Szkolnictwo
Media separator
Internet Public Relations Reklama i marketing Telewizja, radio, prasa
Zdrowie i uroda separator
Choroby Kosmetyki Leczenie Leki i preparaty Medycyna Porady lekarza Profilaktyka Żywienie
Kultura separator
Film Literatura Muzyka Sztuka Teatr
Lifestyle separator
Dom i ogród Gwiazdy Kulinaria Moda Podróże Styl życia Wnętrza Zakupy
Opinie i komentarze separator
Bankowość Finanse Gospodarka Handel Marketing Materiał eksperta Nowe Technologie Podatki Praca i kariera
Poniższy materiał jest nadesłaną informacją prasową. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

Mniej Polaków narzeka na złą sytuację finansową. Jest wyraźnie lepiej niż pół roku temu [BADANIE]

Udostępnij na Facebook'uPolecamy Udostępnij na Twitter'zeTweetnij Udostępnij na LinkedIn'ie Udostępnij
Mniej Polaków narzeka na złą sytuację finansową / Fot. serwis agencyjny MondayNews

43 proc. Polaków uważa, że ich sytuacja finansowa jest gorsza w porównaniu do okresu sprzed 12 miesięcy. To wynik, który nie napawa optymizmem, ale jest wyraźnie lepszy niż jeszcze pół roku temu. W marcu br. taki pogląd podzielało jeszcze więcej, bo aż 53 proc. badanych. Spadła także liczba osób, które w najbliższej przyszłości spodziewają się pogorszenia sytuacji finansowej swojego gospodarstwa domowego (27 proc. vs 37 proc.). Z kolei niemal co 4 osoba liczy na jej poprawę. To wnioski z najnowszego badania Current Consumer Mood przeprowadzonego przez GfK – An NIQ Company.

Ostatnie dwa i pół roku to dla polskich konsumentów czas wielkiej próby – zwłaszcza w kontekście finansowym. Kryzys, wysoka inflacja oraz rosnące koszty utrzymania dotknęły wszystkich, choć
w różnym stopniu. Potwierdzają to wyniki najnowszej edycji badania Current Consumer Mood zrealizowanego przez GfK – An NIQ Company: aż 43 proc. Polaków uważa, że ich sytuacja finansowa pogorszyła się w porównaniu z poprzednim rokiem. To dużo, choć jeszcze nieco ponad pół roku temu podobnego zdania było 53 proc. badanych, a więc o 10 p.p. więcej.

Fiskus robi coraz mniej kontroli podatkowych. Spadek rok do roku jest aż 29-procentowy [DANE MF]

Według danych pochodzących z resortu finansów, w ub.r. wszczęto ponad 12 tys. kontroli podatkowych, czyli o prawie 29% mniej niż rok wcześniej. Blisko 98 proc. z nich kończy stwierdzeniem nieprawidłowości. Patrząc na zestawienia dotyczące 2023 roku, widzimy, że uszczuplenia wyniosły prawie 2 mld zł.

– Sytuacja ekonomiczna polskich gospodarstw domowych nadal jest daleka od tej, jaka miała miejsce jeszcze przed pandemią. Dane, które gromadzimy na przestrzeni kolejnych edycji badania Current Consumer Mood, pokazują jednak lekką odbudowę nastrojów i oceny stanu domowych budżetów. To już trzecia kolejna fala badania, w której liczba osób negatywnie postrzegających swoją sytuację finansową sukcesywnie spada – mówi Dominika Grusznic-Drobińska, director marketing & consumer intelligence w GfK – an NIQ Company.

Pozytywnych symptomów jest więcej. Raport GfK – An NIQ Company pokazuje, że zmniejszył się także odsetek Polaków, którzy spodziewają się pogorszenia sytuacji finansowej swojego gospodarstwa domowego w najbliższej przyszłości. Takie przewidywania ma obecnie 27 proc. respondentów, chociaż jeszcze w marcu tego roku liczba ta wynosiła 37 proc., a w grudniu 2022 roku aż 44 proc. Mamy więc do czynienia z widocznym trendem spadkowym, który może oznaczać, że polscy konsumenci po wielu miesiącach recesji w końcu dostrzegają światełko w tunelu. Jednocześnie ponad połowa badanych sądzi, że ich położenie finansowe nie ulegnie zmianie, a 23 proc. uważa nawet, że najbliższe miesiące przyniosą poprawę w tym obszarze.

– Biorąc pod uwagę wszystkie analizowane zmienne, możemy stwierdzić, że Polacy z nieco większym spokojem myślą o przyszłości. Negatywne przeświadczenia ustąpiły miejsca nieco bardziej zrównoważonemu podejściu. Potwierdza to także wskaźnik Barometru Nastrojów Konsumentów GfK – An NIQ Company, który od kilku miesięcy pozostaje na stabilnym poziomie – mówi Dominika Grusznic-Drobińska i dodaje, że na ten moment niezwykle trudno określić, jak zmienią się zachowania konsumentów w perspektywie długofalowej. – Olbrzymia dynamika zmian na poziomie geopolitycznymi i gospodarczym sprawia, że przewidywanie tego, co wydarzy się za kilkanaście miesięcy obarczone jest relatywnie wysokim ryzykiem błędu. Znacznie bardziej precyzyjna i wiarygodna jest perspektywa krótko- i średnioterminowa. W najbliższym czasie spodziewamy się, że część konsumentów odstąpi od strategii silnego oszczędzania, a co za tym idzie –  skorzysta z promocji w trakcie Black Week oraz mniej oszczędnie podejdzie do przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia  – dodaje ekspertka.   

Źródło: GfK – An NIQ Company

Powyższy materiał jest informacją prasową. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść. Materiały zamieszczane w sekcji CENTRUM PRASOWE są samodzielnie opracowywane przez osoby i/lub podmioty trzecie. Materiały te mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez dziennikarzy/media.

NAJNOWSZE NEWSY

Przewiń do góry