×
Biznes i gospodarka separator
Budownictwo Energetyka Handel Infrastruktura Motoryzacja Nieruchomość Przemysł Rolnictwo Telekomunikacja Transport Turystyka Ubezpieczenia
Bankowość i finanse separator
Banki Fundusze Giełda Inwestycje Kredyty Lokaty Waluty
Nowe technologie separator
Audio-Wideo Fotografia Internet Komputery Oprogramowanie Telefony
Społeczeństwo separator
Konsument Podatki Praca i kariera Prawo Problemy społeczne Samorząd
Edukacja separator
Dziecko Nauka Szkolnictwo
Media separator
Internet Public Relations Reklama i marketing Telewizja, radio, prasa
Zdrowie i uroda separator
Choroby Kosmetyki Leczenie Leki i preparaty Medycyna Porady lekarza Profilaktyka Żywienie
Kultura separator
Film Literatura Muzyka Sztuka Teatr
Lifestyle separator
Dom i ogród Gwiazdy Kulinaria Moda Podróże Styl życia Wnętrza Zakupy
Opinie i komentarze separator
Bankowość Finanse Gospodarka Handel Marketing Materiał eksperta Nowe Technologie Podatki Praca i kariera
Poniższy materiał jest nadesłaną informacją prasową. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

Mastercard Travel Industry Trends: Na rynku widać wyraźne ożywienie w turystyce

Udostępnij na Facebook'uPolecamy Udostępnij na Twitter'zeTweetnij Udostępnij na LinkedIn'ie Udostępnij
Na rynku widać wyraźne ożywienie w turystyce / Fot. DmyTo, Canva / Zdjęcie ilustracyjne

Mastercard Economics Institute opublikował raport Travel Industry Trends 2023, prezentujący wyniki analizy globalnych trendów w podróżowaniu. Wynika z niego, że od stycznia do marca 2023 r. wydatki Polaków na doświadczenia i przeżycia wzrosły o 117% w porównaniu do pierwszego kwartału 2019 r. W tym samym okresie odnotowano również globalny skok wydatków na podróże służbowe, zwłaszcza w krajach Europy i w regionie Azji i Pacyfiku.

Więcej wrażeń

Jak prognozują eksperci Mastercard Economics Institute, w najbliższym czasie konsumenci podczas podróży będą częściej decydować się na zakup „doświadczeń” (obejmujące wydatki turystów w restauracjach, kasynach, klubach, barach i innych miejscach rozrywki) niż „rzeczy” (obejmujących zakupy turystów podczas wyjazdów turystycznych i służbowych np. żywność w sklepach spożywczych, odzież, kosmetyki, pamiątki).

Globalnie, wydatki na doświadczenia w 2022 r. wzrosły o 65% w stosunku do roku 2019. Budżet na zakup produktów podczas wyjazdów zwiększył się w tym samym czasie tylko o 12%. Polacy pod tym względem reprezentują odmienne preferencje zakupowe i w pierwszym kwartale 2023 r. więcej wydali na rzeczy materialne w podróży niż na przeżycia. W obydwu kategoriach odnotowano jednak imponujące wzrosty. W przypadku zakupów rzeczy materialnych budżet Polaków wzrósł o 147% w porównaniu do analogicznego okresu w 2019 r., a w obszarze doświadczeń w pierwszym kwartale 2023 r. wydaliśmy o 117% więcej niż w analogicznym okresie w 2019 r.

Skarbówka odzyskuje coraz mniej zaległości za abonament RTV. Spadek rdr. wynosi blisko 50 proc.

Polacy nie chcą płacić abonamentu RTV. Nawet fiskusowi coraz słabiej idzie odzyskiwanie należności. Zdaniem ekspertów, to wyraźnie pokazuje, że państwo nie daje sobie rady z tym tematem. System wymaga reformy, bo bez tego pobieranie należności będzie coraz bardziej fikcyjne.

Podróżujący ustanawiają nowe szlaki

Z raportu Mastercard wynika, że popyt na podróże wypoczynkowe będzie się utrzymywał. Jak zauważyli eksperci, wydatki związane z doświadczeniami rosną w wielu krajach, w których zniesiono restrykcje pandemiczne. Podróżujący zaczynają częściej szukać przeżyć w odległych zakątkach świata - potencjalnie pod wpływem mediów społecznościowych, a także w poszukiwaniu wyjątkowej rozrywki. Niemcy i Hiszpania stają się coraz bardziej popularne wśród turystów z Ameryki Łacińskiej. Stany Zjednoczone natomiast, które zajmowały 5. miejsce wśród najważniejszych celów podróży europejskich w 2022 r., awansowały na 4. pozycję. Na tę zmianę  wpływa nie tylko chęć wyprawy za ocean, ale także słabszy kurs dolara w porównaniu z ubiegłym rokiem. Najpopularniejsze kierunki turystyczne w Europie pozostały niezmienne. Miłośnicy zwiedzania miast nadal wybierają najczęściej Wielką Brytanię, a plażowicze wybrzeża Hiszpanii i Włoch. Kraje europejskie tradycyjnie napędzane przez turystykę, takie jak Francja, Włochy, Hiszpania, Portugalia czy Grecja, mają szansę skorzystać na wzmożonych podróżach turystów z całego świata.

Coraz więcej podróży służbowych

W skali globalnej wydatki na podróże służbowe wzrosły o 25% w okresie od stycznia do marca 2023 r. w porównaniu do analogicznego okresu w 2022 r. Liczba wyjazdów biznesowych zwiększyła się szczególnie w drugiej połowie 2022 r. i na początku 2023 r. W tym czasie odnotowano o 83% więcej rezerwacji lotów służbowych w stosunku do 2019 r. Z raportu wynika, że największy wzrost popytu na podróże służbowe odnotowano w regionie Azji i Pacyfiku oraz w Europie, odpowiednio o 64% i 42% w okresie od stycznia do marca 2023 roku. W skali globalnej, podróże biznesowe doganiają popularnością wyjazdy turystyczne i obecnie rosną w podobnym tempie – odnotowując średnio 42% wzrost rok do roku w latach 2022-2023.

[NASZ NEWS] Zakaz handlu w niedziele do likwidacji. Jest polityczna deklaracja. Mają być też bonusy dla pracowników

Coraz bliżej zniesienia zakazu handlu w niedziele. Politycy partii rządzącej zapowiadają zdecydowany ruch. Padają też obietnice dla pracowników. Dwa wolne weekendy i podwójna pensja za prace w dni wolne.

Ponowne otwarcie Chin kontynentalnych z korzyścią dla turystyki globalnej

W 2019 r. podróże z Chin kontynentalnych stanowiły 16% wszystkich globalnych wydatków na podróże i transport. Gospodarki w regionie Azji i Pacyfiku są oczywistymi beneficjentami po-pandemicznego otwarcia  granic przez Chiny, biorąc pod uwagę ich silne powiązania z handlem międzynarodowym, turystyką, a także bliskość geograficzną. Inne kraje, w których oczekuje się znaczących korzyści zniesienia restrykcji granicznych Chin, obejmują Europę Północną – są to głównie Niemcy i Francja, ale także Brazylia, która może odnotować wzrost eksportu do Państwa Środka w związku z ożywieniem gospodarczym. Beneficjentami będą również polskie miasta. Z raportu Mastercard wynika, że w marcu 2023 r. Chińczycy wydali w Lublinie ponad trzykrotnie więcej na doświadczenia (restauracje, bary, kluby nocne, rozrywkę i rekreacje) niż 4 lata wcześniej. W Poznaniu natomiast wzrost tych wydatków był niemalże dwukrotny. Chińscy turyści, którzy tradycyjnie są bardziej skłonni do luksusowych zakupów niż pozostała część podróżujących, mogą zapewnić źródło wyższych dochodów dla ogólnoświatowej turystyki.

– To pierwszy rok od czasu pandemii, bez ograniczeń dla podróżujących. Konsumenci zatem pozwalają sobie na zaspokajanie stłumionych pragnień odkrywania nowych miejsc, spotykania się z przyjaciółmi i rodziną oraz gromadzenia doświadczeń, aby nadrobić stracony czas – powiedziała Natalia Lechmanova, starsza ekonomistka na region EMEA w Mastercard Economic Institute. - Pomimo zmieniających się krajobrazów gospodarczych, wielu konsumentów nadal nie zamierza oszczędzać na podróżach. Perspektywa na rok 2023 wskazuje na trwałe ożywienie i wzrost na rynku turystycznym, który warto wykorzystać. Podróżni jednak są coraz bardziej wymagający – zależy im na wyjątkowych przeżyciach, liczą również na unikatowe doświadczenia. Firmy, które odpowiedzą na te potrzeby mają większą szansę na nawiązanie dłuższych i bardziej wartościowych relacji z podróżującymi. Stawianie klienta w centrum zainteresowania poprzez personalizację i oferowanie szerokiej gamy możliwości wyboru – np. w obszarze płatności - może być istotnym elementem budowania przewagi konkurencyjnej oraz lojalności konsumentów – dodaje Natalia Lechmanova z Mastercard.

Źródło: Mastercard

Powyższy materiał jest informacją prasową. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść. Materiały zamieszczane w sekcji CENTRUM PRASOWE są samodzielnie opracowywane przez osoby i/lub podmioty trzecie. Materiały te mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez dziennikarzy/media.

NAJNOWSZE NEWSY

Przewiń do góry