×
Biznes i gospodarka separator
Budownictwo Energetyka Handel Infrastruktura Motoryzacja Nieruchomość Przemysł Rolnictwo Telekomunikacja Transport Turystyka Ubezpieczenia
Bankowość i finanse separator
Banki Fundusze Giełda Inwestycje Kredyty Lokaty Waluty
Nowe technologie separator
Audio-Wideo Fotografia Internet Komputery Oprogramowanie Telefony
Społeczeństwo separator
Konsument Podatki Praca i kariera Prawo Problemy społeczne Samorząd
Edukacja separator
Dziecko Nauka Szkolnictwo
Media separator
Internet Public Relations Reklama i marketing Telewizja, radio, prasa
Zdrowie i uroda separator
Choroby Kosmetyki Leczenie Leki i preparaty Medycyna Porady lekarza Profilaktyka Żywienie
Kultura separator
Film Literatura Muzyka Sztuka Teatr
Lifestyle separator
Dom i ogród Gwiazdy Kulinaria Moda Podróże Styl życia Wnętrza Zakupy
Opinie i komentarze separator
Bankowość Finanse Gospodarka Handel Marketing Materiał eksperta Nowe Technologie Podatki Praca i kariera
Poniższy materiał jest nadesłaną informacją prasową. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

Firma badawcza Zymetria: Polacy zdecydowali. Zaledwie 17 proc. chce pracować tylko zdalnie

Udostępnij na Facebook'uPolecamy Udostępnij na Twitter'zeTweetnij Udostępnij na LinkedIn'ie Udostępnij
Zaledwie 17 proc. Polaków chce pracować tylko zdalnie / Fot. J.Danilovic, Canva / Zdjęcie ilustracyjne

Co trzeci Polak wykonujący pracę biurową jest zwolennikiem formuły office first, a więc pracy wyłącznie w siedzibie firmy. Aż 48% jako optymalny model wskazuje hybrydę, gdzie część pracy również wykonywana jest z biura. Taki wniosek płynie z badania zrealizowanego dla spółki biurowej Skanska i operatora biur elastycznych Business Link. Sondaż pokazał także, że co szósty badany (17%) nie zdaje sobie sprawy z wprowadzonej w pierwszych dniach kwietnia br. nowelizacji Kodeksu pracy. Prawie połowa (45%) słyszała o zmianach w przepisach, jednak nie wie, na czym konkretnie polegają.

7 kwietnia br. weszły w życie nowe przepisy w polskim Kodeksie Pracy, regulujące pojęcie pracy zdalnej. Firmy Skanska i Business Link postanowiły sprawdzić, czy pracownicy biurowi są świadomi wdrożonych zmian i jakie mają do nich podejście. Źródłem wiedzy jest badanie, przeprowadzone na ich zlecenie przez firmę badawczą Zymetria.

Okazuje się, że pomimo długiego okresu przygotowań i prac nad nowelizacją przepisów, poziom wiedzy na temat wprowadzanych zmian jest relatywnie niski. 17% badanych w ogóle nie słyszała o nowych regulacjach, zaś niemal co drugi badany (45%) nie zna szczegółów. Z badania wynika również, że osoby będące rodzicami są bardziej świadome nowych zasad pracy (43%) niż osoby bezdzietne (29%). Na niski odsetek skutecznie poinformowanych osób z pewnością wpływają pasywni pracodawcy – w lutym br. 3/4 pracowników deklarowało, że nie otrzymało jeszcze nowych wytycznych od przełożonych.

Trzecie miejsce pracy? Najchętniej blisko, nawet kosztem mniejszej wygody

W kontekście zmieniających się właśnie przepisów wiele emocji wzbudza konieczność precyzyjnego określenia miejsca, z którego chce się pracować zdalnie. Pracownik traci więc dowolność w tej kwestii. Ponad połowa respondentów, którzy wykonują swoje służbowe obowiązki spoza biura, uważa wybór jednego, konkretnego miejsca pracy zdalnej za zmianę na gorsze. Z kolei 27% respondentów twierdzi, że jest to korekta w dobrym kierunku.

Fast foody słabo wystartowały przed wakacjami. Na razie są na lekkim minusie [ANALIZA]

Fast foody zaczynają sezon letni na lekkim minusie. Jak informują eksperci, w tym roku walka o klienta skupi się głównie na promocjach i pogodzie. Znawcy rynku ostrzegają też, że tego typu lokale nie nadążają za sklepami convenience z usługami gastronomicznymi.

W opinii Eweliny Kałużnej, szefowej działu Strategic Workplace Advisory w Skanska oraz dyrektor zarządzającej w Business Link, polscy pracownicy mają już bardzo mocno ukształtowane poglądy na temat preferowanego modelu i miejsca wykonywanej pracy, co dodatkowo wzmacnia reprezentatywność i wiarygodność przeprowadzonego badania. – Okres „testowy”, którym niewątpliwie była pandemia, pozwolił sprawdzić większości osób, która formuła najlepiej odpowiada ich preferencjom, pasuje do ich stylu, tempa życia, ale także temperamentu i efektywności pracy. Grupa, która regularnie chce chodzić do biura, wciąż jest bardzo silnie reprezentowana – przede wszystkim przez kobiety. Mężczyźni z kolei częściej łączą pracę biurową i zdalną. W tym miejscu kluczowe staje się zredefiniowanie trzeciego miejsca pracy, którego – jak pokazują wyniki badania – nie da się obecnie zamknąć w schemat – wskazuje Kałużna.

Z danych zebranych dla Skanska i Business Link wynika, że najczęściej wybieranym miejscem pracy zdalnej (poza własnym domem) jest dom rodziców, dalszej rodziny lub znajomych (52%) oraz kawiarnia, restauracja lub bar (33%). Na coworking lub współdzieloną przestrzeń do pracy – inną niż biuro firmy – wskazało tylko 13% respondentów. – Na drugim miejscu znalazły się miejsca, które najczęściej nie są przystosowane do komfortowego i bezpiecznego (choćby z perspektywy ochrony danych) wykonywania obowiązków przed komputerem. Brak wygodnego fotela, prywatności czy dobrego dostępu do światła dziennego to tylko wybrane minusy pracy z takiej lokalizacji. Atutem tych przestrzeni jest przede wszystkim ich bliskość i dostępność. Otrzymujemy zatem jasny sygnał, że pracownicy są gotowi na pracę w modelu rozproszonego portfolio biurowego – na zasadzie biur satelitarnych – z jednym głównym biurem i innymi miejscami, do których mogą łatwiej i szybciej dotrzeć – podkreśla Ewelina Kałużna.

Dodatkowa kontrola budzi emocje

Nowelizacja Kodeksu pracy, która weszła w życie na początku kwietnia, zakłada również możliwość kontroli przepisów BHP i ochrony danych osobowych w miejscu pracy zdalnej. Wobec tej praktyki odczucia są mocno podzielone. Brak sprzeciwu wobec wspomnianego rozwiązania wyraża 23% osób wykonujących pracę zdalną. 39% jest gotowych zgodzić się na nie, ale pod warunkiem, że brak zgody oznaczałby utratę możliwości pracy zdalnej. Z kolei ¼ badanych jest przeciwna takiej kontroli i deklaruje w badaniu, że nie wyrazi na nią zgody. Najwięcej osób, które nie zgadzają się na taką formę nadzoru ze strony pracodawcy, to pracownicy z najkrótszym stażem.

Duże znaczenie dla pracowników ma także kwestia elastyczności w zakresie terminu zgłaszania pracodawcy chęci podjęcia pracy zdalnej. Z badania Skanska i Business Link wynika, że połowa osób chce decydować o tym, czy danego dnia przyjdzie do biura czy np. zostanie w domu, maksymalnie z dwudniowym wyprzedzeniem. Z kolei 14% godzi się, aby takie decyzje przekazywać tydzień wcześniej, a tylko 4% chce to robić z miesięcznym wyprzedzeniem.

[DANE MC] Eksperci biją na alarm. Zdecydowana większość Polaków nie ma jeszcze zastrzeżonego numeru PESEL

Obecnie zastrzeżonych jest ponad 6,5 mln numerów PESEL. Jak podkreślają eksperci, to mniej niż ok. 20 proc. dorosłych Polaków. Znaczna część społeczeństwa nadal nie ma wystarczającej wiedzy o istocie oraz skutkach prawnych takiego działania.

– Czasy długofalowego planowania zdają się trwale odchodzić w niebyt – pracownicy chcą elastycznie decydować o miejscu wykonywania pracy, przychodząc do biura faktycznie wtedy, kiedy chcą i mogą to zrobić. Im większą dowolność otrzymają w tym zakresie, tym większe prawdopodobieństwo, że będą chcieli korzystać z biur. Przybywa również pracowników, którzy nie chcą godzić się na zasadę, w której do biura mogą przychodzić np. tylko w poniedziałek. Innymi słowy, nie chcą ograniczenia w żadną stronę – ani przymusu przychodzenia, ani przymusu pozostawania w domu – zaznacza Ewelina Kałużna.

Większość oczekuje zwrotu kosztów za pracę zdalną

Nowe przepisy regulują także kwestię zwrotu pieniędzy za pracę zdalną. W efekcie zmian pracodawcy są zobowiązani do częściowego pokrycia kosztów energii elektrycznej i usług telekomunikacyjnych ponoszonych przez pracownika. Ustawa nie reguluje wysokości dopłat, jednak pojawiają się już wstępne szacunki określające jednostkowy koszt za godzinę pracy.

Co na to sami pracownicy? W badaniu Skanska i Business Link aż 89% badanych wskazało, że w pierwszej kolejności oczekuje od pracodawców zwrotu kosztów za energię elektryczną, zaś 79% za Internet. 39% chciałoby, aby ich firma dopłacała do rachunków za telefon, 30% wskazało na potrzebę partycypacji w wydatkach na ogrzewanie. W kontekście formy zwrotu kosztów zdania są mocno podzielone. Ryczałt preferuje 52% badanych, zaś 41% oczekuje zwrotu proporcjonalnego do realnych kosztów zużycia.

Źródło: Skanska / Business Link

Powyższy materiał jest informacją prasową. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść. Materiały zamieszczane w sekcji CENTRUM PRASOWE są samodzielnie opracowywane przez osoby i/lub podmioty trzecie. Materiały te mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez dziennikarzy/media.

NAJNOWSZE NEWSY

Przewiń do góry