×
Biznes i gospodarka separator
Budownictwo Energetyka Handel Infrastruktura Motoryzacja Nieruchomość Przemysł Rolnictwo Telekomunikacja Transport Turystyka Ubezpieczenia
Bankowość i finanse separator
Banki Fundusze Giełda Inwestycje Kredyty Lokaty Waluty
Nowe technologie separator
Audio-Wideo Fotografia Internet Komputery Oprogramowanie Telefony
Społeczeństwo separator
Konsument Podatki Praca i kariera Prawo Problemy społeczne Samorząd
Edukacja separator
Dziecko Nauka Szkolnictwo
Media separator
Internet Public Relations Reklama i marketing Telewizja, radio, prasa
Zdrowie i uroda separator
Choroby Kosmetyki Leczenie Leki i preparaty Medycyna Porady lekarza Profilaktyka Żywienie
Kultura separator
Film Literatura Muzyka Sztuka Teatr
Lifestyle separator
Dom i ogród Gwiazdy Kulinaria Moda Podróże Styl życia Wnętrza Zakupy
Opinie i komentarze separator
Bankowość Finanse Gospodarka Handel Marketing Materiał eksperta Nowe Technologie Podatki Praca i kariera
Poniższy materiał jest nadesłaną informacją prasową. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

ASM: Ceny żywności wciąż rosną, ale znacznie wolniej. Jest też nowy lider na liście najtańszych sklepów

Udostępnij na Facebook'uPolecamy Udostępnij na Twitter'zeTweetnij Udostępnij na LinkedIn'ie Udostępnij
Ceny żywności wciąż rosną, ale znacznie wolniej / Fot. Canva / Zdjęcie ilustracyjne

Tempo wzrostu cen po raz kolejny słabnie, ale nie oznacza to, że Polacy mogą liczyć na tańsze zakupy. Choć najnowsze Badanie i Raport Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency wskazuje, że ceny na sklepowych półkach w ujęciu miesięcznym nieco spadły to w ujęciu rocznym nadal rosną. Najpopularniejsze artykuły codziennego użytku są o 12% droższe niż przed rokiem. Nowym liderem na liście najtańszych sklepów został Lidl. Największy wzrost cen w skali roku zanotowały dodatki spożywcze (29%), natomiast produkty tłuszczowe jako jedyne potaniały (10%).

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego ceny towarów i usług konsumpcyjnych w sierpniu 2023 r. wzrosły rok do roku o 10,1%, a w stosunku do poprzedniego miesiąca utrzymały się na tym samym poziomie. Analitycy prognozują, że poziom inflacji we wrześniu będzie już jednocyfrowy i wyniesie 9%.

Średni koszyk zakupowy poniżej 300 zł

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w sierpniu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku spadła o 15,56 zł, czyli 5,18% i wyniosła 285,02 zł. Wzrosty cen odnotowano jedynie w dwóch sieciach, a w pozostałych jedenastu ceny badanych produktów były niższe niż w lipcu br. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Biedronka (9,66%) a największy wzrost w sklepach E.Leclerc (6,74%). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 10 na 12 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Carrefour, w którym średnia cena koszyka w sierpniu 2023 r. była wyższa aż o 62,30 zł niż przed rokiem, tj. o 24,83%. Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach Biedronka (5,94%) i Lidl (3,17%). Średnia wartość koszyka zakupowego zdrożała rok do roku o 12% z 254,44 zł w sierpniu 2022 r. do 285,02 zł w sierpniu 2023 r.

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 212,01 zł (mniej o 13,60 zł niż w lipcu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny - 349,86 zł (mniej o 17,52 zł niż w lipcu br.). Różnica między najtańszym,
a najdroższym koszykiem w sierpniu 2023 r. wyniosła 137,85 zł i jest ona o 3,92 zł niższa niż w lipcu br. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w sierpniu 2023 r. była wyższa o 6,73% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w sierpniu 2023 r. droższy o 17,33% niż w 2022 r.

– Choć oficjalny wskaźnik inflacji zbliżył się do poziomu 10 procent, a ekonomiści prognozują, że w kolejnym miesiącu będzie to już wynik jednocyfrowy, to średnie ceny w sklepach nadal są na wysokim poziomie. Z najnowszej analizy ekspertów ASM Sales Force Agency wynika, że najpopularniejsze artykuły codziennego użytku są o 12 procent droższe niż przed rokiem. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy pokazuje, że w ostatnim miesiącu, względem 2022 roku, podrożało aż 9 na 10 analizowanych kategorii. Naszym zdaniem w kolejnych miesiącach będziemy obserwować jeszcze większą aktywność sieci handlowych, jeśli chodzi o prowadzenie polityki cenowej. Dla klientów oznacza to wiele jesiennych akcji specjalnych i promocji produktów. Wpływ na poziom cen może mieć także fakt, że w ostatnim czasie doszło do dużej przeceny paliw na stacjach benzynowych – komentuje wnioski z raportu Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

Polacy skarżą się na zmęczenie i brak energii. Pracodawcy po cichu liczą straty [BADANIE]

Blisko 67 proc. Polaków odczuwa syndromy depresji. Jak wyliczyli autorzy raportu, minimalne straty, wywołane przez depresję, wynoszą w Polsce co najmniej 2,8 mld zł, a to tylko koszty zwolnień lekarskich.

Zmiana lidera. Lidl najtańszą siecią handlową

Z sierpniowego badania wynika, że Auchan po wielu miesiącach liderowania został zdetronizowany. Tym razem najtańsze zakupy można było zrobić w sieci Lidl, choć różnica w średniej cenie koszyka między nowym liderem a drugim Auchan wyniosła zaledwie 0,22 zł. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w sklepach Lidl wyniósł 228,43 zł. To spadek o 19,83 zł, czyli o 7,99 % mniej niż najtańszy koszyk w lipcu br., należący przed miesiącem do Auchan. Najwyższą wartość koszyka zakupowego w sierpniu 2023 r. odnotowało w sieci E.Leclerc, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 315,82 zł.

Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach - 267,44 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w e-grocery - 355,91 zł. W sierpniu 2023 r. za zakupy online płaciliśmy o 8,17 zł więcej niż przed miesiącem. Natomiast najtańsze zakupy (282,09 zł) można było zrobić w sklepach hybrydowych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną oraz internetową.

Polacy wrócili do fast foodów. Po zeszłorocznych dwucyfrowych spadkach nie ma śladu

W I kw. br. ruch w restauracjach typu fast food wzrósł o 4,7% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. W przypadku pizzerii wynik jest lepszy rdr. o 3,1%, a w kwestii lokali oferujących kanapki i dania z kurczaka – o 6,5%.

Drożeją wszystkie kategorie z wyjątkiem produktów tłuszczowych

Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że w sierpniu 2023 r. względem 2022 r. podrożało 9 na 10 analizowanych kategorii badanych produktów: używki i piwo, nabiał, dodatki, produkty sypkie, mrożonki, mięso, wędliny i ryby, chemia domowa i kosmetyki, napoje oraz słodycze. Jako jedyne w ujęciu rok do roku potaniały produkty tłuszczowe (10,02%). Natomiast w największym stopniu zdrożały dodatki. W sierpniu br. wzrost ten wyniósł 28,97% wobec 2022 r. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że produkty sypkie podrożały o 18,57%, chemia domowa i kosmetyki o 17,30%, a słodycze o 13,57%. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii mięso, wędliny i ryby (w sierpniu 2023 r. drożej o 1,68%).

Sierpień potwierdził, że w przypadku minimalnych cen produktów, liderem ponownie jest Auchan, który oferował 24 artykuły w cenach minimalnych. Kolejno uplasowała się sieć Biedronka z 15 produktami z najniższymi cenami. Na wykresie widzimy, że w sklepach Lidl znalazły się 3 produkty w cenach minimalnych na 40 analizowanych.  W sieciach ALDI znalazły się dwa najtańsze produkty, a w Dino i Selgros Cash & Carry po jednym najtańszym produkcie.

Najwięcej najdroższych badanych produktów (12) można było w sierpniu br. znaleźć w sieci Netto. Tuż za nią znalazł się E.Leclerc (9 produktów), a następnie Carrefour i POLOmarket (po 7 produktów), Intermarché (6 produktów), sklepy Dino i Kaufland (po 4  produkty), Selgros Cash & Carry, Makro Cash & Carry i ALDI (po 3 produkty) oraz Lidl i Biedronka z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.

Źródło: ASM Sales Force Agency

Powyższy materiał jest informacją prasową. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść. Materiały zamieszczane w sekcji CENTRUM PRASOWE są samodzielnie opracowywane przez osoby i/lub podmioty trzecie. Materiały te mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez dziennikarzy/media.

NAJNOWSZE NEWSY

Przewiń do góry