×
Biznes i gospodarka separator
Budownictwo Energetyka Handel Infrastruktura Motoryzacja Nieruchomość Przemysł Rolnictwo Telekomunikacja Transport Turystyka Ubezpieczenia
Bankowość i finanse separator
Banki Fundusze Giełda Inwestycje Kredyty Lokaty Waluty
Nowe technologie separator
Audio-Wideo Fotografia Internet Komputery Oprogramowanie Telefony
Społeczeństwo separator
Konsument Podatki Praca i kariera Prawo Problemy społeczne Samorząd
Edukacja separator
Dziecko Nauka Szkolnictwo
Media separator
Internet Public Relations Reklama i marketing Telewizja, radio, prasa
Zdrowie i uroda separator
Choroby Kosmetyki Leczenie Leki i preparaty Medycyna Porady lekarza Profilaktyka Żywienie
Kultura separator
Film Literatura Muzyka Sztuka Teatr
Lifestyle separator
Dom i ogród Gwiazdy Kulinaria Moda Podróże Styl życia Wnętrza Zakupy
Opinie i komentarze separator
Bankowość Finanse Gospodarka Handel Marketing Materiał eksperta Nowe Technologie Podatki Praca i kariera
Poniższy materiał jest nadesłaną informacją prasową. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

Dane PIH i CMR: Grudzień 2022 r. w sklepach małoformatowych na ponad 9 proc. plusie

Udostępnij na Facebook'uPolecamy Udostępnij na Twitter'zeTweetnij Udostępnij na LinkedIn'ie Udostępnij
W grudniu 2022 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 9,3% wyższa (Fot. serwis agencyjny MondayNews)

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, w grudniu 2022 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 9,3% wyższa, natomiast liczba transakcji spadła o 1,6% w porównaniu z grudniem 2021 r.

Za wzrostem obrotów stoją głównie rosnące ceny, bo w porównaniu z grudniem 2021 r. liczba zakupionych produktów spadła aż o 5,5%. W grudniu 2022 r. na paragonie pojawiało się średnio 3,9 opakowań produktów (rok wcześniej było to 4,1) o wartości 24,17 zł (to o 11% więcej niż rok temu).

Spadek liczby klientów można było zauważyć w połowie miesiąca, kiedy na wzrosła liczba osób chorujących lub podejrzewających u siebie grypę czy przeziębienie. W tym czasie wzrosła sprzedaż preparatów na przeziębienie i grypę (łącznie w grudniu 2022 r. klienci sklepów małoformatowych kupili o 50% więcej opakowań tych środków niż rok wcześniej), a także środków na kaszel czy bolące gardło i chusteczek higienicznych.

[ANALIZA] Kolejny miesiąc z rzędu spada dynamika wzrostu cen w sklepach. Jednak trend może się odwrócić

Dynamika wzrostu cen nadal spada. Obecnie w sklepach jest już tylko o ponad 2% drożej niż rok temu. W czołówce najszybciej drożejących kategorii są dodatki spożywcze, chemia gospodarcza, słodycze i desery, a także środki higieny osobistej.

Najlepszym dniem, zarówno pod względem liczby klientów, jak i obrotów, był 23 grudnia (większy niż zwykle ruch można było zaobserwować także dzień wcześniej), kiedy klienci wpadali po ostatnie przedświąteczne, często awaryjne lub uzupełniające zakupy. Jak co roku ważny był też ostatni dzień związany z przygotowaniami do zabawy sylwestrowej, ponieważ wielu Polaków z zakupem alkoholu do całonocnej zabawy i noworocznego toastu czeka do ostatniej chwili. W dwóch ostatnich dniach roku sprzedaż jednak 31 grudnia 2022 r. w sklepach małego formatu sprzedało się o 16% mniej opakowań win musujących niż przed rokiem i o 20% litrów wódki czystej i niemal 6% piwa mniej niż w tym samym czasie rok wcześniej.

W całym grudniu sprzedaż wódek czystych w sklepach małoformatowych obniżyła się rok do roku w ujęciu wolumenowym o 18%, sprzedaż win musujących zmniejszyła się o 15%, a win stołowych o 11%. Spadki w ujęciu wolumenowym odnotowało również wiele kategorii kupowanych z myślą o przedświątecznych wypiekach, jak margaryna, masło, mąki czy cukier, choć ze względu na wzrost cen w ujęciu wartościowym sprzedaż tych kategorii była wyższa niż przed rokiem. Wzrosty zarówno w ujęciu wolumenowym, jak i wartościowym odnotowały napoje energetyzujące, gumy do żucia, chipsy i drobne słodycze – batony, wafelki, żelki. W grudniu 2022 r. sprzedało się nieco więcej niż przed rokiem opakowań pralin, natomiast liczba sprzedanych figurek czekoladowych pozostała na poziomie sprzed roku.

[DANE MF] Podatnicy winni fiskusowi ponad 115 mld złotych. Widać też 2-proc. spadek rdr. w zaległościach

Według danych udostępnionych przez resort finansów, na koniec 2023 roku zaległości podatkowe przekroczyły 115 mld zł. Ponad 81% z ww. kwoty stanowi VAT. Najgorzej sprawa wygląda w województwie mazowieckim i śląskim.

W porównaniu z listopadem 2022 r. liczba transakcji w sklepach małoformatowych spadła w grudniu o 6%, a jednak m.in. za sprawą większych zakupów na święta i sylwestra wartość sprzedaży wzrosła o 5%.

* Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Źródło: Polska Izba Handlu

Powyższy materiał jest informacją prasową. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść. Materiały zamieszczane w sekcji CENTRUM PRASOWE są samodzielnie opracowywane przez osoby i/lub podmioty trzecie. Materiały te mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez dziennikarzy/media.

NAJNOWSZE NEWSY

Przewiń do góry