Uprzejmie informujemy, że w związku z pracami rozwojowymi w obszarze Profilu Zaufanego od godziny 20.00 w piątek, 19 stycznia do godziny 16:00 w sobotę, 20 stycznia trwać będzie przerwa serwisowa. Profil Zaufany będzie w tym czasie niedostępny dla użytkowników.
Z powodu prac serwisowych Profil Zaufany będzie niedostępny od piątku 19 stycznia (od 20.00) do soboty 20 stycznia (do 16.00). Osoby, które planowały w tych dniach załatwianie online spraw urzędowych powinny uwzględnić przerwę w dostępie do usługi Profilu Zaufanego. W tym czasie nie będzie możliwości zalogowania się do usług internetowych poprzez Profil Zaufany, jak również niedostępna będzie usługa składania podpisu zaufanego.
Niedostępne będzie również:
- logowanie do systemów państwowych przy użyciu aplikacji mObywatel;
- logowanie poprzez e-Dowód (nie będzie dostępna aplikacja eDO App),
- logowanie do systemów państwowych do systemów państwowych poprzez uwierzytelnianie w bankowości internetowej.
Wobec tego nie będzie można realizować poszczególnych spraw urzędowych, takich jak logowanie się do Internetowego Konta Pacjenta i korzystanie z usługi mObywatel; składanie wniosków, w tym o 800 plus i wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego; zgłoszenie narodzin dziecka, pobranie odpisu aktu stanu cywilnego, małżeństwa, zgonu; zgłoszeniu zgubienia lub zniszczenia dowodu osobistego; zarejestrowaniu działalności gospodarczej.
Podczas prac wprowadzone zostaną zmiany, które mają na celu podniesienie stabilności
i niezawodności systemów. Profil Zaufany będzie ponownie dostępny w sobotę, 20 stycznia po godz. 16:00.
Eksperci twierdzą, że po wakacjach zakupy zdrożeją r/r o ok. 5%. Argumentują to m.in. wzrostem inflacji, cen gazu i energii elektrycznej, a także poprawą sytuacji finansowej Polaków. Niektórzy przewidują też, że przed świętami wzrosty cen sięgną nawet 6-7% rdr.
Jak założyć Profil Zaufany?
Profil zaufany to środek identyfikacji elektronicznej, dzięki któremu obywatele mogą potwierdzić swoją tożsamość w Internecie oraz podpisać dokument podpisem elektronicznym. Profil Zaufany można założyć i potwierdzić online, przy pomocy zewnętrznego dostawcy tożsamości, np. banku. Profil zaufany umożliwia elektroniczne podpisywanie dokumentów. Dzięki temu można złożyć np.: podanie, wniosek, odwołanie czy skargę bez konieczności drukowania dokumentu, jego ręcznego podpisywania i skanowania. Podpis elektroniczny ma taką samą wagę jak podpis odręczny.
– Profil Zaufany jest przykładem budowania nowoczesnego, cyfrowego państwa obywatelskiego. To narzędzie doskonale sprawdza się w załatwianiu spraw poprzez systemy administracji publicznej, takie jak Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych czy Internetowe Konto Pacjenta (IKP). Cieszę się, że możemy rozwijać jedną z kluczowych e-usług, zgodnie z oczekiwaniami obywateli, co znacząco ułatwia ich kontakt z urzędnikami – mówi Radosław Maćkiewicz, dyrektor Centralnego Ośrodka Informatyki.
Aby założyć Profil Zaufany należy wypełnić formularz o założenie Profilu Zaufanego w systemie bankowości elektronicznej banku. Następnie potwierdzić operację bankowym kodem autoryzacyjnym. W rezultacie na adres mailowy użytkownik otrzyma potwierdzenie założenia konta.
Można także potwierdzić swoją tożsamość w punktach potwierdzających, np. urzędach i niektórych bankach. Wniosek o założenie Profilu Zaufanego można automatycznie wysyłać przez Internet, podczas rejestracji konta. Natomiast swoje dane należy potwierdzić osobiście w wybranym punkcie potwierdzającym (również za granicą). Pracownik punktu potwierdzającego poprosi o okazanie dokumentu tożsamości, następnie wydrukuje złożony przez wniosek i poprosi o jego podpisanie.
W pierwszych 7 miesiącach 2024 r. liczba zarejestrowanych nowych pojazdów osobowych wzrosła o blisko 17% w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. Wzrosty w poszczególnych województwach wyniosły od blisko 7% do przeszło 41% rdr.
Więcej informacji nt. Profilu Zaufanego można znaleźć na stronie: https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/profil-zaufany.
---
O Centralnym Ośrodku Informatyki
Centralny Ośrodek Informatyki jest największą w kraju firmą realizującą projekty IT dla sektora publicznego. Wykonuje zadania wyznaczane przez KPRM i Ministerstwo Cyfryzacji. W tym celu zatrudnia ponad 1600 specjalistów. Świadczy kompleksowe usługi IT&N zapewniające rozwój i niezawodne funkcjonowanie systemów na potrzeby zadań stawianych przed administracją publiczną. Zapewnia poprawne i nieprzerwane funkcjonowanie najważniejszych systemów państwowych. Prowadzi ich monitoring, utrzymanie i serwis techniczny oraz rozwój. Jednocześnie realizuje potrzeby obywateli, udostępniając przyjazne w użyciu e-usługi, takie jak ciesząca się spory zainteresowaniem aplikacja mObywatel.
Centralny Ośrodek Informatyki został powołany w 2010 roku przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w wyniku połączenia Terenowych Banków Danych i Wojewódzkich Ośrodków Informatyki. Dziś jest instytucją gospodarki budżetowej (jednostką sektora finansów publicznych).
Źródło: Centralny Ośrodek Informatyki, Ministerstwo Cyfryzacji
Powyższy materiał jest informacją prasową. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść. Materiały zamieszczane w sekcji CENTRUM PRASOWE są samodzielnie opracowywane przez osoby i/lub podmioty trzecie. Materiały te mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez dziennikarzy/media.