×
Biznes i gospodarka separator
Budownictwo Energetyka Handel Infrastruktura Motoryzacja Nieruchomość Przemysł Rolnictwo Telekomunikacja Transport Turystyka Ubezpieczenia
Bankowość i finanse separator
Banki Fundusze Giełda Inwestycje Kredyty Lokaty Waluty
Nowe technologie separator
Audio-Wideo Fotografia Internet Komputery Oprogramowanie Telefony
Społeczeństwo separator
Konsument Podatki Praca i kariera Prawo Problemy społeczne Samorząd
Edukacja separator
Dziecko Nauka Szkolnictwo
Media separator
Internet Public Relations Reklama i marketing Telewizja, radio, prasa
Zdrowie i uroda separator
Choroby Kosmetyki Leczenie Leki i preparaty Medycyna Porady lekarza Profilaktyka Żywienie
Kultura separator
Film Literatura Muzyka Sztuka Teatr
Lifestyle separator
Dom i ogród Gwiazdy Kulinaria Moda Podróże Styl życia Wnętrza Zakupy
Opinie i komentarze separator
Bankowość Finanse Gospodarka Handel Marketing Materiał eksperta Nowe Technologie Podatki Praca i kariera
Poniższy materiał jest nadesłaną informacją prasową. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

W najbliższych dniach nastąpi czasowa niedostępność Profilu Zaufanego [Komunikat Centralnego Ośrodka Informatyki]

Udostępnij na Facebook'uPolecamy Udostępnij na Twitter'zeTweetnij Udostępnij na LinkedIn'ie Udostępnij
Czasowa niedostępność Profilu Zaufanego / Fot. Materiały prasowe

Uprzejmie informujemy, że w związku z pracami rozwojowymi w obszarze Profilu Zaufanego od godziny 20.00 w piątek, 19 stycznia do godziny 16:00 w sobotę, 20 stycznia trwać będzie przerwa serwisowa. Profil Zaufany będzie w tym czasie niedostępny dla użytkowników.

Z powodu prac serwisowych Profil Zaufany będzie niedostępny od piątku 19 stycznia (od 20.00) do soboty 20 stycznia (do 16.00). Osoby, które planowały w tych dniach załatwianie online spraw urzędowych powinny uwzględnić przerwę w dostępie do usługi Profilu Zaufanego. W tym czasie nie będzie możliwości zalogowania się do usług internetowych poprzez Profil Zaufany, jak również niedostępna będzie usługa składania podpisu zaufanego.

Niedostępne będzie również:

  • logowanie do systemów państwowych przy użyciu aplikacji mObywatel;
  • logowanie poprzez e-Dowód (nie będzie dostępna aplikacja eDO App),
  • logowanie do systemów państwowych do systemów państwowych poprzez uwierzytelnianie w bankowości internetowej.

Wobec tego nie będzie można realizować poszczególnych spraw urzędowych, takich jak logowanie się do Internetowego Konta Pacjenta i korzystanie z usługi mObywatel; składanie wniosków, w tym o 800 plus i wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego; zgłoszenie narodzin dziecka, pobranie odpisu aktu stanu cywilnego, małżeństwa, zgonu; zgłoszeniu zgubienia lub zniszczenia dowodu osobistego; zarejestrowaniu działalności gospodarczej.

Podczas prac wprowadzone zostaną zmiany, które mają na celu podniesienie stabilności
i niezawodności systemów. Profil Zaufany będzie ponownie dostępny w sobotę, 20 stycznia po godz. 16:00. 

W 2023 roku kwota wstrzymanych zasiłków chorobowych poszła w górę o ponad 33 proc. r/r

Jak wynika z danych ZUS-u, w ub.r. przeprowadzono o ponad 7% więcej kontroli osób posiadających zaświadczenie o czasowej niezdolności do pracy niż w 2022 r. Z kolei o przeszło 21% wzrosła rdr. liczba wydanych zaświadczeń o skróceniu zasiłku chorobowego.

Jak założyć Profil Zaufany?

Profil zaufany to środek identyfikacji elektronicznej, dzięki któremu obywatele mogą potwierdzić swoją tożsamość w Internecie oraz podpisać dokument podpisem elektronicznym. Profil Zaufany można założyć i potwierdzić online, przy pomocy zewnętrznego dostawcy tożsamości, np. banku. Profil zaufany umożliwia elektroniczne podpisywanie dokumentów. Dzięki temu można złożyć np.: podanie, wniosek, odwołanie czy skargę bez konieczności drukowania dokumentu, jego ręcznego podpisywania i skanowania. Podpis elektroniczny ma taką samą wagę jak podpis odręczny.

– Profil Zaufany jest przykładem budowania nowoczesnego, cyfrowego państwa obywatelskiego. To narzędzie doskonale sprawdza się w załatwianiu spraw poprzez systemy administracji publicznej, takie jak Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych czy Internetowe Konto Pacjenta (IKP). Cieszę się, że możemy rozwijać jedną z kluczowych e-usług, zgodnie z oczekiwaniami obywateli, co znacząco ułatwia ich kontakt z urzędnikami – mówi Radosław Maćkiewicz, dyrektor Centralnego Ośrodka Informatyki.

Aby założyć Profil Zaufany należy wypełnić formularz o założenie Profilu Zaufanego w systemie bankowości elektronicznej banku. Następnie potwierdzić operację bankowym kodem autoryzacyjnym. W rezultacie na adres mailowy użytkownik otrzyma potwierdzenie założenia konta.

Można także potwierdzić swoją tożsamość w punktach potwierdzających, np. urzędach i niektórych bankach. Wniosek o założenie Profilu Zaufanego można automatycznie wysyłać przez Internet, podczas rejestracji konta. Natomiast swoje dane należy potwierdzić osobiście w wybranym punkcie potwierdzającym (również za granicą). Pracownik punktu potwierdzającego poprosi o okazanie dokumentu tożsamości, następnie wydrukuje złożony przez wniosek i poprosi o jego podpisanie.

Fiskus robi coraz mniej kontroli podatkowych. Spadek rok do roku jest aż 29-procentowy [DANE MF]

Według danych pochodzących z resortu finansów, w ub.r. wszczęto ponad 12 tys. kontroli podatkowych, czyli o prawie 29% mniej niż rok wcześniej. Blisko 98 proc. z nich kończy stwierdzeniem nieprawidłowości. Patrząc na zestawienia dotyczące 2023 roku, widzimy, że uszczuplenia wyniosły prawie 2 mld zł.

Więcej informacji nt. Profilu Zaufanego można znaleźć na stronie: https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/profil-zaufany

---

O Centralnym Ośrodku Informatyki

Centralny Ośrodek Informatyki jest największą w kraju firmą realizującą projekty IT dla sektora publicznego. Wykonuje zadania wyznaczane przez KPRM i Ministerstwo Cyfryzacji. W tym celu zatrudnia ponad 1600 specjalistów. Świadczy kompleksowe usługi IT&N zapewniające rozwój i niezawodne funkcjonowanie systemów na potrzeby zadań stawianych przed administracją publiczną. Zapewnia poprawne i nieprzerwane funkcjonowanie najważniejszych systemów państwowych. Prowadzi ich monitoring, utrzymanie i serwis techniczny oraz rozwój. Jednocześnie realizuje potrzeby obywateli, udostępniając przyjazne w użyciu e-usługi, takie jak ciesząca się spory zainteresowaniem aplikacja mObywatel.

Centralny Ośrodek Informatyki został powołany w 2010 roku przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w wyniku połączenia Terenowych Banków Danych i Wojewódzkich Ośrodków Informatyki. Dziś jest instytucją gospodarki budżetowej (jednostką sektora finansów publicznych).

Źródło: Centralny Ośrodek Informatyki, Ministerstwo Cyfryzacji

Powyższy materiał jest informacją prasową. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść. Materiały zamieszczane w sekcji CENTRUM PRASOWE są samodzielnie opracowywane przez osoby i/lub podmioty trzecie. Materiały te mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez dziennikarzy/media.

NAJNOWSZE NEWSY

Przewiń do góry