Uprzejmie informujemy, że w związku z pracami rozwojowymi w obszarze Profilu Zaufanego od godziny 20.00 w piątek, 19 stycznia do godziny 16:00 w sobotę, 20 stycznia trwać będzie przerwa serwisowa. Profil Zaufany będzie w tym czasie niedostępny dla użytkowników.
Z powodu prac serwisowych Profil Zaufany będzie niedostępny od piątku 19 stycznia (od 20.00) do soboty 20 stycznia (do 16.00). Osoby, które planowały w tych dniach załatwianie online spraw urzędowych powinny uwzględnić przerwę w dostępie do usługi Profilu Zaufanego. W tym czasie nie będzie możliwości zalogowania się do usług internetowych poprzez Profil Zaufany, jak również niedostępna będzie usługa składania podpisu zaufanego.
Niedostępne będzie również:
- logowanie do systemów państwowych przy użyciu aplikacji mObywatel;
- logowanie poprzez e-Dowód (nie będzie dostępna aplikacja eDO App),
- logowanie do systemów państwowych do systemów państwowych poprzez uwierzytelnianie w bankowości internetowej.
Wobec tego nie będzie można realizować poszczególnych spraw urzędowych, takich jak logowanie się do Internetowego Konta Pacjenta i korzystanie z usługi mObywatel; składanie wniosków, w tym o 800 plus i wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego; zgłoszenie narodzin dziecka, pobranie odpisu aktu stanu cywilnego, małżeństwa, zgonu; zgłoszeniu zgubienia lub zniszczenia dowodu osobistego; zarejestrowaniu działalności gospodarczej.
Podczas prac wprowadzone zostaną zmiany, które mają na celu podniesienie stabilności
i niezawodności systemów. Profil Zaufany będzie ponownie dostępny w sobotę, 20 stycznia po godz. 16:00.
Eksperci rynkowi prognozują, że przed świętami Bożego Narodzenia ceny detaliczne w sklepach będą stabilne. Jednak w dłuższej perspektywie geopolityka może to wyraźnie zmienić. Wiele będzie zależeć od relacji Europy z Donaldem Trumpem.
Jak założyć Profil Zaufany?
Profil zaufany to środek identyfikacji elektronicznej, dzięki któremu obywatele mogą potwierdzić swoją tożsamość w Internecie oraz podpisać dokument podpisem elektronicznym. Profil Zaufany można założyć i potwierdzić online, przy pomocy zewnętrznego dostawcy tożsamości, np. banku. Profil zaufany umożliwia elektroniczne podpisywanie dokumentów. Dzięki temu można złożyć np.: podanie, wniosek, odwołanie czy skargę bez konieczności drukowania dokumentu, jego ręcznego podpisywania i skanowania. Podpis elektroniczny ma taką samą wagę jak podpis odręczny.
– Profil Zaufany jest przykładem budowania nowoczesnego, cyfrowego państwa obywatelskiego. To narzędzie doskonale sprawdza się w załatwianiu spraw poprzez systemy administracji publicznej, takie jak Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych czy Internetowe Konto Pacjenta (IKP). Cieszę się, że możemy rozwijać jedną z kluczowych e-usług, zgodnie z oczekiwaniami obywateli, co znacząco ułatwia ich kontakt z urzędnikami – mówi Radosław Maćkiewicz, dyrektor Centralnego Ośrodka Informatyki.
Aby założyć Profil Zaufany należy wypełnić formularz o założenie Profilu Zaufanego w systemie bankowości elektronicznej banku. Następnie potwierdzić operację bankowym kodem autoryzacyjnym. W rezultacie na adres mailowy użytkownik otrzyma potwierdzenie założenia konta.
Można także potwierdzić swoją tożsamość w punktach potwierdzających, np. urzędach i niektórych bankach. Wniosek o założenie Profilu Zaufanego można automatycznie wysyłać przez Internet, podczas rejestracji konta. Natomiast swoje dane należy potwierdzić osobiście w wybranym punkcie potwierdzającym (również za granicą). Pracownik punktu potwierdzającego poprosi o okazanie dokumentu tożsamości, następnie wydrukuje złożony przez wniosek i poprosi o jego podpisanie.
Od stycznia do sierpnia 2024 r. nałożono więcej grzywien za uchylanie się od obowiązku szczepień ochronnych niż w całym 2023 r. Jednak Państwowa Inspekcja Sanitarna chce zmniejszenia dolegliwości kar dla rodziców. Za to postuluje, żeby szerzej postawić na edukację społeczeństwa.
Więcej informacji nt. Profilu Zaufanego można znaleźć na stronie: https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/profil-zaufany.
---
O Centralnym Ośrodku Informatyki
Centralny Ośrodek Informatyki jest największą w kraju firmą realizującą projekty IT dla sektora publicznego. Wykonuje zadania wyznaczane przez KPRM i Ministerstwo Cyfryzacji. W tym celu zatrudnia ponad 1600 specjalistów. Świadczy kompleksowe usługi IT&N zapewniające rozwój i niezawodne funkcjonowanie systemów na potrzeby zadań stawianych przed administracją publiczną. Zapewnia poprawne i nieprzerwane funkcjonowanie najważniejszych systemów państwowych. Prowadzi ich monitoring, utrzymanie i serwis techniczny oraz rozwój. Jednocześnie realizuje potrzeby obywateli, udostępniając przyjazne w użyciu e-usługi, takie jak ciesząca się spory zainteresowaniem aplikacja mObywatel.
Centralny Ośrodek Informatyki został powołany w 2010 roku przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w wyniku połączenia Terenowych Banków Danych i Wojewódzkich Ośrodków Informatyki. Dziś jest instytucją gospodarki budżetowej (jednostką sektora finansów publicznych).
Źródło: Centralny Ośrodek Informatyki, Ministerstwo Cyfryzacji
Powyższy materiał jest informacją prasową. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść. Materiały zamieszczane w sekcji CENTRUM PRASOWE są samodzielnie opracowywane przez osoby i/lub podmioty trzecie. Materiały te mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez dziennikarzy/media.