×
Biznes i gospodarka separator
Budownictwo Energetyka Handel Infrastruktura Motoryzacja Nieruchomość Przemysł Rolnictwo Telekomunikacja Transport Turystyka Ubezpieczenia
Bankowość i finanse separator
Banki Fundusze Giełda Inwestycje Kredyty Lokaty Waluty
Nowe technologie separator
Audio-Wideo Fotografia Internet Komputery Oprogramowanie Telefony
Społeczeństwo separator
Konsument Podatki Praca i kariera Prawo Problemy społeczne Samorząd
Edukacja separator
Dziecko Nauka Szkolnictwo
Media separator
Internet Public Relations Reklama i marketing Telewizja, radio, prasa
Zdrowie i uroda separator
Choroby Kosmetyki Leczenie Leki i preparaty Medycyna Porady lekarza Profilaktyka Żywienie
Kultura separator
Film Literatura Muzyka Sztuka Teatr
Lifestyle separator
Dom i ogród Gwiazdy Kulinaria Moda Podróże Styl życia Wnętrza Zakupy
Opinie i komentarze separator
Bankowość Finanse Gospodarka Handel Marketing Materiał eksperta Nowe Technologie Podatki Praca i kariera
Poniższy materiał jest nadesłaną informacją prasową. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

Dane PIH i CMR: Styczeń 2023 roku w sklepach małoformatowych do 300 m2 na ponad 14 proc. plusie

Udostępnij na Facebook'uPolecamy Udostępnij na Twitter'zeTweetnij Udostępnij na LinkedIn'ie Udostępnij
W styczniu 2023 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 14,3% wyższa (Fot. serwis agencyjny MondayNews)

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, w styczniu 2023 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 14,3% wyższa, natomiast liczba transakcji wzrosła o 5% w porównaniu ze styczniem 2022 r.

W bardzo ciepłym styczniu 2023 r. sklepy małoformatowe do 300 m2 odwiedziło o 5% więcej klientów niż rok wcześniej. Jednocześnie jednak znacząco spadła średnia liczba kupowanych jednorazowo produktów – w styczniu na paragonie znajdowało się średnio 3,7%, czyli o niemal 6% mniej niż o wcześniej (i aż o 10% mniej niż dwa lata wcześniej, w czasie pandemii), jednak za sprawą rosnących cen średnia wartość koszyka była aż o 9% wyższa niż w styczniu 2022 r.

W styczniu całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 14% wyższa niż rok wcześniej, łączna liczba sprzedanych opakowań produktów spadła jednak o niemal 1% w porównaniu ze styczniem 2022 r., więc za wzrostem wartości sprzedaży stały głównie wyższe ceny.

2025 rok będzie trudny dla rolników. Kredyty nie będą ich jedynym problemem. Idzie fala nowych wyzwań

Eksperci analizując aktualną sytuację rolników prognozują, że w 2025 roku zadłużenie tej grupy będzie rosło. I może być gorzej niż rok temu. Do tego rolnicy wciąż boją się ryzyka kredytowego. Widać, że w tej kwestii są bardzo ostrożni i zaciągają coraz mniej zobowiązań.

Wśród kategorii spożywczych, za które klienci sklepów małoformatowych w styczniu musieli zapłacić znacznie więcej niż przed rokiem (o 30-40%) znalazły się m.in. jajka, mleko czy kawa mielona. Do grona mocno drożejących kategorii dołączyły również papierowe produkty higieniczne, jak papier toaletowy czy ręczniki papierowe, które kosztują obecnie o 40-50% więcej niż rok temu. Rekordzistą wciąż jednak jest cukier – kilogram tego produktu w styczniu 2022 r. w sklepach małoformatowych kosztował średnio 6,77 zł, czyli aż o 80% więcej niż rok wcześniej.

W styczniu większość drożejących kategorii odnotowała wzrost w ujęciu wartościowym, już w przeliczeniu na kilogramy czy litry cukru, mleka, kawy, makaronów, mąki, oleju była niższa niż przed rokiem. Na początku miesiąca, kiedy średnie ceny za kostkę masła o zawartości 82% tłuszczu wynosiły sporo ponad 8 zł, sprzedaż w przeliczeniu na kilogramy była o kilkanaście procent niższa niż rok wcześniej. Jednak wraz ze spadkiem ceny (pod koniec miesiąca było to średnio 7 zł za kostkę), sprzedaż zaczęła rosnąć i w ostatnich tygodniach osiągnęła poziom niemal taki jak rok wcześniej.

Styczeń był kolejnym miesiącem ze spadkiem sprzedaży wódek czystych (liczba paragonów, na których pojawiła się ta kategoria była o 12% niższa niż w styczniu 2022 r.), lepiej niż przed rokiem sprzedawały się natomiast warianty smakowe. Wzrosty w ujęciu rok do roku w ujęciu wolumenowym i wartościowym nadal notują napoje energetyzujące, gumy do żucia, chipsy i słodycze impulsowe, a także produkty tytoniowe.

Polacy coraz bardziej będą się zadłużać. Najbardziej mogą zarobić na tym parabanki [ANALIZA EKSPERTÓW]

Eksperci rynkowi są zgodni, że w 2025 r. należy spodziewać się wzrostu zadłużenia Polaków. Głównie chodzi o osoby powyżej 30. roku życia. W efekcie zwiększy się liczba rodaków zwracających się w stronę parabanków.

W porównaniu z grudniem, kiedy sprzedaż jest zwykle wyższa za sprawą świąt i sylwestra, liczba transakcji spadła w styczniu o 2%, natomiast wartość sprzedaży była o niemal 11% niższa.

* Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Źródło: Polska Izba Handlu i CMR Panel

Powyższy materiał jest informacją prasową. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść. Materiały zamieszczane w sekcji CENTRUM PRASOWE są samodzielnie opracowywane przez osoby i/lub podmioty trzecie. Materiały te mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez dziennikarzy/media.

NAJNOWSZE NEWSY

Przewiń do góry