Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, w styczniu 2023 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 14,3% wyższa, natomiast liczba transakcji wzrosła o 5% w porównaniu ze styczniem 2022 r.
W bardzo ciepłym styczniu 2023 r. sklepy małoformatowe do 300 m2 odwiedziło o 5% więcej klientów niż rok wcześniej. Jednocześnie jednak znacząco spadła średnia liczba kupowanych jednorazowo produktów – w styczniu na paragonie znajdowało się średnio 3,7%, czyli o niemal 6% mniej niż o wcześniej (i aż o 10% mniej niż dwa lata wcześniej, w czasie pandemii), jednak za sprawą rosnących cen średnia wartość koszyka była aż o 9% wyższa niż w styczniu 2022 r.
W styczniu całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 14% wyższa niż rok wcześniej, łączna liczba sprzedanych opakowań produktów spadła jednak o niemal 1% w porównaniu ze styczniem 2022 r., więc za wzrostem wartości sprzedaży stały głównie wyższe ceny.

Do skarbówki docierają donosy, dotyczące różnych naruszeń przepisów prawa podatkowego. Sygnaliści najczęściej zwracają uwagę m.in. na brak wydawania paragonów, nieopodatkowany najem oraz tzw. życie ponad stan.
Wśród kategorii spożywczych, za które klienci sklepów małoformatowych w styczniu musieli zapłacić znacznie więcej niż przed rokiem (o 30-40%) znalazły się m.in. jajka, mleko czy kawa mielona. Do grona mocno drożejących kategorii dołączyły również papierowe produkty higieniczne, jak papier toaletowy czy ręczniki papierowe, które kosztują obecnie o 40-50% więcej niż rok temu. Rekordzistą wciąż jednak jest cukier – kilogram tego produktu w styczniu 2022 r. w sklepach małoformatowych kosztował średnio 6,77 zł, czyli aż o 80% więcej niż rok wcześniej.
W styczniu większość drożejących kategorii odnotowała wzrost w ujęciu wartościowym, już w przeliczeniu na kilogramy czy litry cukru, mleka, kawy, makaronów, mąki, oleju była niższa niż przed rokiem. Na początku miesiąca, kiedy średnie ceny za kostkę masła o zawartości 82% tłuszczu wynosiły sporo ponad 8 zł, sprzedaż w przeliczeniu na kilogramy była o kilkanaście procent niższa niż rok wcześniej. Jednak wraz ze spadkiem ceny (pod koniec miesiąca było to średnio 7 zł za kostkę), sprzedaż zaczęła rosnąć i w ostatnich tygodniach osiągnęła poziom niemal taki jak rok wcześniej.
Styczeń był kolejnym miesiącem ze spadkiem sprzedaży wódek czystych (liczba paragonów, na których pojawiła się ta kategoria była o 12% niższa niż w styczniu 2022 r.), lepiej niż przed rokiem sprzedawały się natomiast warianty smakowe. Wzrosty w ujęciu rok do roku w ujęciu wolumenowym i wartościowym nadal notują napoje energetyzujące, gumy do żucia, chipsy i słodycze impulsowe, a także produkty tytoniowe.

W sierpniu br. ceny w sklepach wzrosły średnio o 5,1% rok do roku. W lipcu zwiększyły się o 5,7%, a w czerwcu – o 5,8% rok do roku. Zatem po najnowszych danych widać, że ceny w sklepach wciąż są wyższe niż ogólny poziom inflacji.
W porównaniu z grudniem, kiedy sprzedaż jest zwykle wyższa za sprawą świąt i sylwestra, liczba transakcji spadła w styczniu o 2%, natomiast wartość sprzedaży była o niemal 11% niższa.
* Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.
Źródło: Polska Izba Handlu i CMR Panel
Powyższy materiał jest informacją prasową. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść. Materiały zamieszczane w sekcji CENTRUM PRASOWE są samodzielnie opracowywane przez osoby i/lub podmioty trzecie. Materiały te mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez dziennikarzy/media.