×
Biznes i gospodarka separator
Budownictwo Energetyka Handel Infrastruktura Motoryzacja Nieruchomość Przemysł Rolnictwo Telekomunikacja Transport Turystyka Ubezpieczenia
Bankowość i finanse separator
Banki Fundusze Giełda Inwestycje Kredyty Lokaty Waluty
Nowe technologie separator
Audio-Wideo Fotografia Internet Komputery Oprogramowanie Telefony
Społeczeństwo separator
Konsument Podatki Praca i kariera Prawo Problemy społeczne Samorząd
Edukacja separator
Dziecko Nauka Szkolnictwo
Media separator
Internet Public Relations Reklama i marketing Telewizja, radio, prasa
Zdrowie i uroda separator
Choroby Kosmetyki Leczenie Leki i preparaty Medycyna Porady lekarza Profilaktyka Żywienie
Kultura separator
Film Literatura Muzyka Sztuka Teatr
Lifestyle separator
Dom i ogród Gwiazdy Kulinaria Moda Podróże Styl życia Wnętrza Zakupy
Opinie i komentarze separator
Bankowość Finanse Gospodarka Handel Marketing Materiał eksperta Nowe Technologie Podatki Praca i kariera
Poniższy materiał jest nadesłaną informacją prasową. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

Dane PIH i CMR: Styczeń 2023 roku w sklepach małoformatowych do 300 m2 na ponad 14 proc. plusie

Udostępnij na Facebook'uPolecamy Udostępnij na Twitter'zeTweetnij Udostępnij na LinkedIn'ie Udostępnij
W styczniu 2023 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 14,3% wyższa (Fot. serwis agencyjny MondayNews)

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, w styczniu 2023 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 14,3% wyższa, natomiast liczba transakcji wzrosła o 5% w porównaniu ze styczniem 2022 r.

W bardzo ciepłym styczniu 2023 r. sklepy małoformatowe do 300 m2 odwiedziło o 5% więcej klientów niż rok wcześniej. Jednocześnie jednak znacząco spadła średnia liczba kupowanych jednorazowo produktów – w styczniu na paragonie znajdowało się średnio 3,7%, czyli o niemal 6% mniej niż o wcześniej (i aż o 10% mniej niż dwa lata wcześniej, w czasie pandemii), jednak za sprawą rosnących cen średnia wartość koszyka była aż o 9% wyższa niż w styczniu 2022 r.

W styczniu całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 14% wyższa niż rok wcześniej, łączna liczba sprzedanych opakowań produktów spadła jednak o niemal 1% w porównaniu ze styczniem 2022 r., więc za wzrostem wartości sprzedaży stały głównie wyższe ceny.

W czasie wakacji sklepy mogą przerzucić na swoich klientów całość odmrożonego w kwietniu VAT-u [ANALIZA]

Eksperci komentujący bieżące dane ze sklepów są zgodni, że w kolejnych miesiącach będzie coraz drożej. Do tego twierdzą, że nic też na rynku nie wskazuje na to, aby trend miał się odwrócić. Przewidują również, że retailerzy jeszcze w te wakacje zaczną przerzucać odmrożony w kwietniu VAT na swoich konsumentów.

Wśród kategorii spożywczych, za które klienci sklepów małoformatowych w styczniu musieli zapłacić znacznie więcej niż przed rokiem (o 30-40%) znalazły się m.in. jajka, mleko czy kawa mielona. Do grona mocno drożejących kategorii dołączyły również papierowe produkty higieniczne, jak papier toaletowy czy ręczniki papierowe, które kosztują obecnie o 40-50% więcej niż rok temu. Rekordzistą wciąż jednak jest cukier – kilogram tego produktu w styczniu 2022 r. w sklepach małoformatowych kosztował średnio 6,77 zł, czyli aż o 80% więcej niż rok wcześniej.

W styczniu większość drożejących kategorii odnotowała wzrost w ujęciu wartościowym, już w przeliczeniu na kilogramy czy litry cukru, mleka, kawy, makaronów, mąki, oleju była niższa niż przed rokiem. Na początku miesiąca, kiedy średnie ceny za kostkę masła o zawartości 82% tłuszczu wynosiły sporo ponad 8 zł, sprzedaż w przeliczeniu na kilogramy była o kilkanaście procent niższa niż rok wcześniej. Jednak wraz ze spadkiem ceny (pod koniec miesiąca było to średnio 7 zł za kostkę), sprzedaż zaczęła rosnąć i w ostatnich tygodniach osiągnęła poziom niemal taki jak rok wcześniej.

Styczeń był kolejnym miesiącem ze spadkiem sprzedaży wódek czystych (liczba paragonów, na których pojawiła się ta kategoria była o 12% niższa niż w styczniu 2022 r.), lepiej niż przed rokiem sprzedawały się natomiast warianty smakowe. Wzrosty w ujęciu rok do roku w ujęciu wolumenowym i wartościowym nadal notują napoje energetyzujące, gumy do żucia, chipsy i słodycze impulsowe, a także produkty tytoniowe.

Blisko co drugi Polak uważa, że Polska dobrze prowadzi tzw. proces transformacji energetycznej [RAPORT]

Polacy dobrze oceniają prowadzony w Polsce proces tzw. transformacji energetycznej. Z najnowszego badania wynika, że tak twierdzi 45,9% rodaków. Z kolei 29,9% respondentów ma wręcz odwrotne zdanie. Natomiast 24,2% ankietowanych nie wyrobiło sobie jeszcze opinii na ten temat. 

W porównaniu z grudniem, kiedy sprzedaż jest zwykle wyższa za sprawą świąt i sylwestra, liczba transakcji spadła w styczniu o 2%, natomiast wartość sprzedaży była o niemal 11% niższa.

* Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Źródło: Polska Izba Handlu i CMR Panel

Powyższy materiał jest informacją prasową. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść. Materiały zamieszczane w sekcji CENTRUM PRASOWE są samodzielnie opracowywane przez osoby i/lub podmioty trzecie. Materiały te mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez dziennikarzy/media.

NAJNOWSZE NEWSY

Przewiń do góry