×
Biznes i gospodarka separator
Budownictwo Energetyka Handel Infrastruktura Motoryzacja Nieruchomość Przemysł Rolnictwo Telekomunikacja Transport Turystyka Ubezpieczenia
Bankowość i finanse separator
Banki Fundusze Giełda Inwestycje Kredyty Lokaty Waluty
Nowe technologie separator
Audio-Wideo Fotografia Internet Komputery Oprogramowanie Telefony
Społeczeństwo separator
Konsument Podatki Praca i kariera Prawo Problemy społeczne Samorząd
Edukacja separator
Dziecko Nauka Szkolnictwo
Media separator
Internet Public Relations Reklama i marketing Telewizja, radio, prasa
Zdrowie i uroda separator
Choroby Kosmetyki Leczenie Leki i preparaty Medycyna Porady lekarza Profilaktyka Żywienie
Kultura separator
Film Literatura Muzyka Sztuka Teatr
Lifestyle separator
Dom i ogród Gwiazdy Kulinaria Moda Podróże Styl życia Wnętrza Zakupy
Opinie i komentarze separator
Bankowość Finanse Gospodarka Handel Marketing Materiał eksperta Nowe Technologie Podatki Praca i kariera
Poniższy materiał jest nadesłaną informacją prasową. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

BADANIE: Naprawiamy czy kupujemy? Sprawdzamy, jak Polacy traktują zepsute sprzęty

Udostępnij na Facebook'uPolecamy Udostępnij na Twitter'zeTweetnij Udostępnij na LinkedIn'ie Udostępnij
Sprawdzamy, jak Polacy traktują zepsute sprzęty / Fot. OLX / Zdjęcie ilustracyjne

Sprzęty i inne rzeczy zużywają się i psują – to naturalna kolejność. Część staramy się jednak naprawić. Jak wynika z badania opracowanego na zlecenie OLX i Fixly, postawa proekologiczna, czyli naprawa zamiast kupienia nowej rzeczy, jest czynnikiem decydującym dla ok. 30% badanych.

Duże AGD naprawiamy, a małe wymieniamy

Nawet zwykłe korzystanie ze sprzętów czy mebli niesie ze sobą ryzyko usterki. W przypadku uszkodzenia lub zużycia się mebli czy dużych sprzętów AGD (pralka, lodówka, zmywarka) niemal dwukrotnie więcej badanych deklaruje, że stara się je naprawić zamiast wymieniać na nowe. Najczęściej przyznają, że gdy zepsuje im się lodówka, to starają się ją naprawić mieszkańcy największych miast.

Tendencję dotyczącą chęci naprawy widać również w serwisie OLX. Każde ogłoszenie w kategorii serwis i naprawa RTV, AGD, elektroniki uzyskało w kwietniu 2023 roku średnio 9 odpowiedzi.

W przypadku mniejszych urządzeń AGD (np. kuchenka mikrofalowa) czy TV nieco mniejsza grupa badanych decyduje się na naprawę sprzętu. Natomiast jeśli chodzi o smartfony czy ubrania i obuwie więcej jest osób, które wymieniają produkt na nowy. Osoby w wieku 30-39 lat najrzadziej, natomiast osoby w wieku 60 lat lub więcej najczęściej deklarują, że w przypadku zużycia się ubrania lub obuwia kupują nowe rzeczy.

[DANE MF] Podatnicy winni fiskusowi ponad 115 mld złotych. Widać też 2-proc. spadek rdr. w zaległościach

Według danych udostępnionych przez resort finansów, na koniec 2023 roku zaległości podatkowe przekroczyły 115 mld zł. Ponad 81% z ww. kwoty stanowi VAT. Najgorzej sprawa wygląda w województwie mazowieckim i śląskim.

Powody naprawiania sprzętu

Niezależnie od rodzaju sprzętu czy produktu badani decydują się na jego naprawę przede wszystkim ze względów ekonomicznych. Na naprawę domowych sprzętów AGD, mebli, smartfonów czy telewizorów respondenci decydują się najczęściej wtedy, gdy wartość naprawy jest niższa niż zakup nowego sprzętu, gdy sprzęt jest stosunkowo nowy lub okres gwarancji jeszcze nie minął.

Postawa proekologiczna, czyli naprawa zamiast kupienia nowej rzeczy, jest czynnikiem decydującym dla ok. 30% badanych. Dodatkowo w przypadku mebli ważną rolę odgrywają przyzwyczajenie i sentyment. Aż 63% stara się naprawić uszkodzone meble.

[ANALIZA] Kolejny miesiąc z rzędu spada dynamika wzrostu cen w sklepach. Jednak trend może się odwrócić

Dynamika wzrostu cen nadal spada. Obecnie w sklepach jest już tylko o ponad 2% drożej niż rok temu. W czołówce najszybciej drożejących kategorii są dodatki spożywcze, chemia gospodarcza, słodycze i desery, a także środki higieny osobistej.

Niezależnie od kategorii produktu badani akceptują naprawę, jeśli jej koszt nie przekracza ok. 1/3 wartości nowej rzeczy. W badaniu „Jak remontują Polacy” 7 na 10 respondentów przyznaje, że stara się naprawiać urządzenie, jeśli jest to tańsze niż zakup nowego. Co czwarta osoba w takiej sytuacji uważa, że lepiej kupić nowy sprzęt. Nieco więcej badanych deklaruje chęć naprawiania urządzeń ze względów ekonomicznych niż ekologicznych.

Niektóre sprzęty naprawiamy częściej niż inne, pewne przedmioty raczej kupujemy nowe. Zdarza się, że te niepotrzebne chomikujemy na strychach czy w piwnicach. A warto jednak pamiętać o tym, że używane sprzęty, szczególnie te w dobrym stanie, zawsze można naprawić lub sprzedać za niewielką opłatą i dać im drugie życie.

Więcej o raporcie

Raport, opracowany na zlecenie OLX i Fixly, przedstawia wyniki ilościowego badania dotyczącego remontów Polaków przeprowadzonego w okresie 10–20.02.2023 roku. Badanie przeprowadzono za pomocą sondażu internetowego CAWI na próbie 1000 osób zamieszkałych w miastach liczących co najmniej 60 tys. mieszkańców, którzy w 2022 roku zrobili remont w aktualnie zamieszkiwanym domu lub mieszkaniu. Analiza została uzupełniona badaniem jakościowym na próbie 18 osób. Celem badań było przeanalizowanie procesu remontu z perspektywy klientów zamawiających takie usługi.

Źródło: OLX / Fixly

Powyższy materiał jest informacją prasową. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść. Materiały zamieszczane w sekcji CENTRUM PRASOWE są samodzielnie opracowywane przez osoby i/lub podmioty trzecie. Materiały te mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez dziennikarzy/media.

NAJNOWSZE NEWSY

Przewiń do góry