Polacy są gotowi na wdrożenie partycypacyjnego modelu w ochronie zdrowia. Dla 83 proc. pracowników dopasowane pakiety medyczne są ważne, a 60 proc. chętnie dopłaci, aby otrzymać pakiety odpowiadające na ich potrzeby. Jednak tylko co czwarty pracodawca przeprowadza w firmie ankiety zdrowia, wynika z badania enel-med. Ten pozapłacowy benefit pozytywnie wpływa na wizerunek pracodawców. Są oni lepiej postrzegani przez pracowników. W związku z tym Polacy nie tylko chętniej ich polecają, ale również są bardziej zmotywowani w pracy.
– Firmy, aby zatrzymać najbardziej wartościowych członków zespołu, muszą mądrze wykorzystać dostępne na rynku benefity pozapłacowe i skonstruować taką ofertę, która wzmocni ich Employer Branding. Pakiety medyczne, które od wielu już lat świetnie sprawdzają się jako benefity, dziś przechodzą metamorfozę, ponieważ Polacy zarówno od swoich pracodawców jak i prywatnej opieki medycznej oczekują czegoś więcej. Nierzadko chcą pakietów premium, które lepiej odpowiadają na ich potrzeby, i jak wynika z naszego badania, są w stanie za to dopłacić. Jako społeczeństwo dojrzewamy do tzw. partycypacyjnego modelu w ochronie zdrowia – podkreśla Alina Smolarek, Dyrektorka HR Centrum Medycznego ENEL-MED.
Polacy chcą premium benefitów
Z badania enel-med wynika, że tylko 28 proc. pracodawców bada potrzeby swoich pracowników w zakresie pakietów medycznych. Częściej dzieje się to w dużych organizacjach niż w małych (odpowiednio 32 proc. vs. 26 proc.). A aż 83 proc. Polaków deklaruje, że chce dopasowanych do swoich potrzeb benefitów pozapłacowych. Szczególnie ważne jest to dla osób w wieku 25-34 lata (86 proc. wskazań).

W 2024 r. wpływy z podatku Belki zasiliły budżet państwa kwotą 10,6 mld zł. To o 16,4% więcej niż w 2023 roku i aż o 83,6% większa suma niż w 2022 roku. Prognoza przedstawiona w nowelizacji ustawy budżetowej na ub.r. zakładała wpływy w wysokości 9,2 mld zł.
Najważniejsze znaczenie ma dla Polaków jakość usług medycznych. Niemal 70 proc. badanych jest skłonna zapłacić więcej, jeśli pakiet będzie dopasowany do ich potrzeb. Nic więc dziwnego, że pracownicy dużą wagę przywiązują do tego, czy ich obecny lub potencjalny pracodawca oferuje opiekę medyczną. Aż 60 proc. osób jest gotowych partycypować w kosztach oferowanych przez pracodawców pakietów medycznych. Odsetek ten rośnie do 67 proc., jeśli w grę wchodzą również dodatkowe usługi stomatologiczne.
Dobrze dopasowana ochrona zdrowia wizytówką pracodawcy
Dopasowana opieka medyczna wpływa na wizerunek pracodawcy na rynku. W badaniu 77 proc. Polaków oceniło, że przedsiębiorcy oferujący dopasowany pakiet medyczny to pracodawcy, którzy lepiej dbają o pracowników. W ujęciu branżowym takie postrzeganie jest najbardziej widoczne w budownictwie (82 proc.), a najmniej w sektorze produkcyjnym (70 proc.).
Dopasowane pakiety medyczne to dla wielu pracowników powód do polecania innym osobom swojej firmy. Prawie 7 na 10 osób poleciłoby miejsce pracy, w którym ma się dostęp do oferty medycznej. Takie zdanie mają szczególnie mieszkańcy dużych miast (75 proc.) vs. średnich (65 proc.).

W ubiegłym roku liczba wniosków o przyznanie renty z tytułu niezdolności do pracy spadła o niespełna 1 proc. w porównaniu z 2023 rokiem. W 2024 roku w sumie podjęto ponad 46 tys. decyzji przyznających ww. świadczenie i przeszło 27 tys. – odmownych.
Aż 69 proc. pracowników deklaruje lepsze samopoczucie wynikające z posiadania pakietu medycznego w miejscu pracy. 71 proc. pracowników white-collars (osób pracujących biurowo) zgadza się zdecydowanie z tym stwierdzeniem. Natomiast w sektorze IT 61 proc. Polaków jest podobnego zdania.
Dodatkowo badanie enel-med wykazało, że 65 proc. Polaków jest bardziej zmotywowanych i zaangażowanych, kiedy organizacja oferuje opiekę medyczną. W grupie tej jest więcej kobiet (69 proc. wskazań), niż mężczyzn (61 proc.).
Źródło: Grupa ENEL-MED
Powyższy materiał jest informacją prasową. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść. Materiały zamieszczane w sekcji CENTRUM PRASOWE są samodzielnie opracowywane przez osoby i/lub podmioty trzecie. Materiały te mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez dziennikarzy/media.