×
Biznes i gospodarka separator
Budownictwo Energetyka Handel Infrastruktura Motoryzacja Nieruchomość Przemysł Rolnictwo Telekomunikacja Transport Turystyka Ubezpieczenia
Bankowość i finanse separator
Banki Fundusze Giełda Inwestycje Kredyty Lokaty Waluty
Nowe technologie separator
Audio-Wideo Fotografia Internet Komputery Oprogramowanie Telefony
Społeczeństwo separator
Konsument Podatki Praca i kariera Prawo Problemy społeczne Samorząd
Edukacja separator
Dziecko Nauka Szkolnictwo
Media separator
Internet Public Relations Reklama i marketing Telewizja, radio, prasa
Zdrowie i uroda separator
Choroby Kosmetyki Leczenie Leki i preparaty Medycyna Porady lekarza Profilaktyka Żywienie
Kultura separator
Film Literatura Muzyka Sztuka Teatr
Lifestyle separator
Dom i ogród Gwiazdy Kulinaria Moda Podróże Styl życia Wnętrza Zakupy
Opinie i komentarze separator
Bankowość Finanse Gospodarka Handel Marketing Materiał eksperta Nowe Technologie Podatki Praca i kariera

V. Riemer (IRi): Sieci handlowe uważniej powinny przyjrzeć się problemowi optymalizacji asortymentu

Udostępnij na Facebook'uPolecamy Udostępnij na Twitter'zeTweetnij Udostępnij na LinkedIn'ie Udostępnij
Viktor Riemer, Information Resources Inch. Fot. serwis agencyjny MondayNews™

Konsumenci cenią sklepy, w których mają szeroki wybór, ale nie tracą czasu na podjęcie decyzji. Dlatego tak ważna jest równowaga pomiędzy czasem zakupów a szerokością dostępnego na półce asortymentu. Problem tkwi w tym, że sieci handlowe nie zawsze wiedzą, jak tego dokonać.

Satysfakcja klienta i jego ponowny powrót do sklepu to jedno z założeń strategii sieci handlowych. Jest to możliwe m.in. dzięki szerszemu asortymentowi. Konsument ma wtedy świadomość, iż w danej placówce ma szansę zakupić wszystkie produkty, które akurat poszukuje. Jednak, jeśli nie znajdzie on danego towaru, to być może jest on łatwo zastępowalny przez inny. Zdarza się jednak, że w przypadku niektórych produktów, np. ekologicznych, trudno o zakup zastępczego wyrobu z tej samej kategorii. Jego brak oznacza rozczarowanie konsumenta i większe prawdopodobieństwo, że następnym razem zrobi zakupy u konkurencji. Lekarstwem na to jest optymalizacja i skorzystanie ze skutecznych rozwiązań, które już istnieją na rynkach światowych.

Rozbieżność interesów

Inne są oczekiwania producenta, a inne sieci handlowej. Optymalizacja ze strony sieci obejmuje wszystkie produkty, a interes producenta polega na maksymalizacji sprzedaży swoich towarów, nawet kosztem sprzedaży innych produktów na półce sklepowej. Jeżeli wstawiłby on do sklepu więcej artykułów (o różnych wariantach kolorystycznych, zapachowych, smakowych), to jedynym ograniczeniem byłaby ewentualna kanibalizacja sprzedaży przez produkty tej samej marki, np. wstawienie butelki 1 litr może spowodować duży spadek obecnej sprzedaży opakowania 2 litrowego. Ale z drugiej strony część klientów może nie kupować produktu, gdyż jest zbyt duży jednostkowy zakup, mimo że stosunkowo długo się go używa. Zatem zmniejszenie opakowania spowoduje, że klient może kupić dany wyrób i nie będzie się obawiać, że wyrzuci go, bo minie termin przydatności do spożycia, zanim go zużyje. Ważne jest także, czy klient podchodząc do półki nie będzie miał problemu z podjęciem decyzji, spędzając przy niej zbyt dużo czasu.

Powyższe dylematy analizuje się poprzez policzenie dla każdego produktu w danej kategorii jego sprzedaży inkrementalnej (wyłącznej) i transferowalnej. Na podstawie takiej analizy powstają mapy marek i produktów, a odległość miedzy nimi pokazuje, jak duża jest sprzedaż transferowalna. Im bliżej siebie leżą dwa produkty, tym wyższa jest sprzedaż transferowalna między nimi, czyli w przypadku braku jednego, duża część klientów sięgnie po jego bliski zamiennik. Im dalej dany towar jest ulokowany od pozostałych, tym lepiej dla jego producenta, gdyż jego produkt jest wyjątkowy, a zatem jego pozycja w sklepie jest stabilniejsza.

- Optymalny asortyment jest również skutecznym narzędziem do powstrzymania kupujących od podejmowania decyzji o zakupie wyłącznie na zasadzie poszukiwania najniższych cen. Odpowiedni dobór produktów w sklepie może określić ogólną percepcję cenową sklepu lub sieci handlowej poprzez uniwersalną atrakcyjność całego koszyka, aby ich przekonać. Jeśli sieć zaoferuje klientowi najlepszą cenę na większość potrzebnych mu artykułów, będzie on uważać jego ceny za atrakcyjne - mówi Viktor Riemer z IRi Worldwide, jednej z największych firm badawczych na świecie.

[OPINIE] Znani ekonomiści uspokajają. Ukraińska ustawa mobilizacyjna nie pogrąży naszego rynku pracy

Ukraińska ustawa mobilizacyjna nie wpłynie znacząco na sytuację na naszym rynku pracy. Co prawda Polskę może opuścić część z nich, ale nie będzie to zbyt duży odpływ. Do tego eksperci uspokajają, że nawet gdyby Ukraińcy masowo opuszczali nasz kraj, to i tak sobie z tym poradzimy.

Rozważna optymalizacja

Marka, wielkość i rodzaj opakowania, warianty smaków to przykładowe czynniki mające wpływ na sprzedaż produktu. Wszystko to wpływa na decyzję sieci handlowej dotyczącą jego położenia i wielkości ekspozycji na półce. Marka i cena decydują o sprzedaży produktu. Jeśli cieszy się on dużym popytem, to będzie ulokowany w centralnej części kategorii. Jeśli jest to marka własna, wtedy sieć może dodatkowo ją wyróżnić, przeznaczając na nią większą powierzchnię i lepszą lokalizację, niż by to wynikało z rezultatów sprzedaży (ponieważ sieć ma wtedy wyższą marżę i buduje wizerunek cenowy). Wielkość opakowania może powodować, że duże towary będą stały na dole półki (np. proszki do prania, wody lub soki 5l).

- Odpowiednia optymalizacja powinna opierać się na trzech filarach. Po pierwsze, strategii dotyczącej marek własnych, preferowanych dostawców i generalnie określania tych części asortymentu, które nie powinny być optymalizowane za pomocą algorytmów. Po drugie, optymalizacji reszty produktów poprzez analizę "transferowalnej sprzedaży" w celu zmniejszenia szerokości dotychczasowej oferty. I wreszcie po trzecie, integracji nowych, innowacyjnych produktów, które stale muszą być testowane i dopiero potem wprowadzane do sprzedaży lub nie - radzi Viktor Riemer z IRi Worldwide.

Zoptymalizowana oferta produktowa zwiększa lojalność klienta do sklepu i marki, ale dodatkowo obniża koszty łańcucha dostaw (np. logistyczne, braków asortymentowych, koszy produktów o słabej rotacji). Dodatkowo, daje możliwość racjonalizacji ułożenia produktów w sklepie, w celu zwiększenia satysfakcji klientów.

- Po dokonaniu optymalizacji asortymentu, sprzedaż w kategorii może wzrosnąć nawet do 3%. Jednocześnie mniejsza liczba produktów i dostawców może obniżyć koszty operacyjne i logistyczne. Mniej firm to mniej dostaw, mniej faktur oraz reklamacji. Z kolei produkty stojące na półce, to koszt kapitału obrotowego oraz alternatywne koszty zajmowanego miejsca. A każda półka ma przecież ograniczoną powierzchnię i trzeba jej rentowność optymalizować - dodaje Sebastian Starzyński, prezes instytutu badawczego ABR SESTA.

Eksperci zaskoczeni danymi nt. mobbingu. Do PIP-u wpływa coraz mniej skarg. Spadek rok do roku jest blisko 21-proc.

Jak wynika z danych GIP PIP, w I kwartale 2024 roku wpłynęło 255 skarg na działania mobbingowe. To o 20,8% mniej niż rok wcześniej. Eksperci mówią, że dane nie obrazują faktycznej skali zjawiska mobbingu. Zauważają też, że pracownicy wciąż boją się oficjalnie zgłaszać tego typu zachowania.

Jeśli, zdaniem eksperta z IRi Worldwide, dodamy do tego większą satysfakcję klientów (krócej robią zakupy i rzadziej trafiają na braki na półce) to taka optymalizacja ma bardzo duże znaczenie – koszt jej wdrożenia zwraca się sieci handlowej i producentom wielokrotnie.

Nowoczesne rozwiązania

Na świecie istnieją już zaawansowane narzędzia do modelowania matematycznego na podstawie danych sprzedażowych. W ten sposób można przekazać producentom i sieciom handlowym cenne wskazówki odnośnie optymalizacji towaru w sklepie. Ich wyniki są przedstawione w formie wielowymiarowych map produktów i ich wzajemnych powiązań w ramach kategorii, co z kolei ułatwia planowanie asortymentu. Na tej podstawie można ocenić, które produkty wzajemnie się zastępują (cześć z nich może być usunięta z oferty), a także uzyskać wiedzę, jakich produktów i o jakich parametrach brakuje.

- Dzięki temu istnieje możliwość rozszerzenia asortymentu o produkty, które przyciągną nowych klientów do sklepów i zwiększą sprzedaż całej kategorii. Taka wskazówka dla producentów daje im możliwość tworzenia artykułów, których brakuje na rynku i usuwanie tych, które się kanibalizują wewnątrz własnego asortymentu. To również wiedza, jak zwiększyć sprzedaż własnych produktów w ramach posiadanej powierzchni półkowej w sklepie i pośrednio, jak zmniejszać braki - podsumowuje Sebastian Starzyński.

Producenci mogą współpracować z sieciami i współdecydować o wyglądzie całej kategorii. Narzędzie do symulacji sprzedaży, w zależności od zmian asortymentowych i optymalizacji powierzchni na półce, umożliwia weryfikację wpływu potencjalnych decyzji na sprzedaż poszczególnych marek i całej kategorii. Ułatwia także optymizację przestrzeni sprzedażowej dla poszczególnych produktów. Co więcej, można symulować wprowadzenie produktu nieistniejącego na rynku dając producentowi i sieci handlowej możliwość lepszego planowania wprowadzania nowego asortymentu (np. warianty wagowe).

Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiał chroniony jest przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku o ochronie baz danych. Materiał może być wykorzystany (w tym dalej publicznie udostępniany) wyłącznie przez zarejestrowanych Użytkowników serwisu, tj. dziennikarzy/media. Jakiekolwiek wykorzystywanie przez nieuprawnione osoby (poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami) jest zabronione.

NAJNOWSZE NEWSY

Przewiń do góry