Według instytutu badawczego ABR SESTA, który porównywał strategie sieci handlowych, realizowane w 2014 i 2015 roku, można przewidywać, że w tym sezonie świątecznym wzrośnie liczba publikacji tematycznych. Klienci wymagają bowiem, żeby dla wybranych kategorii, np. Alkoholi czy Zabawek, były tworzone oddzielne gazetki.
Od 2 listopada do 24 grudnia 2015 roku monitorowano gazetki 180 sieci handlowych. Reprezentowało je m.in. 7 hipermarketów, 25 supermarketów, 10 Convenience, 16 drogerii, 5 sieci dyskontów oraz 5 Cash&Carry. Łącznie przeanalizowano 916 gazetek promocyjnych opublikowanych w ubiegłym roku. Zawierały one ponad 100 tys. modułów promocyjnych. Wyniki z zeszłego roku zestawiono z danymi uzyskanymi w 2014 roku.
– Porównując ze sobą świąteczne gazetki z dwóch lat, można wyraźnie zauważyć, że nie zmieniają się pod względem wyglądu i powielanych w nich treści. Choć na rynku pojawiają się nowe produkty, to w rankingach na najpopularniejsze wciąż wygrywają te same artykuły. Zatem kluczem dla sieci powinno być wyróżnienie się, tj. pokazanie innej ciekawszej oferty – zaznacza Marcin Dobek, wiceprezes instytutu badawczego ABR SESTA.
Oczekiwania klientów
W dniach 02.11 do 24.12 w latach 2014 i 2015 liczba publikacji, przypadająca na daną sieć, przeważnie była wyższa od średniej za cały rok w danym kanale. Wyjątek stanowiły drogerie. Jak podkreśla ekspert, konsumenci z coraz większą starannością planują zakupy prezentów. Dlatego też, w tym roku można spodziewać się większej liczby gazetek tematycznych, niż w ubiegłych latach. Sieci detaliczne będą dostosowywały się do konkretnych potrzeb klientów, którzy nie chcą już widzieć w jednej gazetce całej oferty produktów spożywczych, dekoracji i jednocześnie zabawek. Oczekują bowiem wyselekcjonowanych komunikatów, dostosowanych do tego, czego poszukują na daną okazję.
– Gazetki świąteczne i tematyczne mają więcej stron i obowiązują dłużej, niż te regularne. Co ciekawe, najobszerniejsze z nich wydają dyskonty, mimo iż w ciągu całego roku prym w tej kwestii wiodą hipermarkety. Wynika to z tego, że dyskonty z reguły na Boże Narodzenie mają bardzo szeroką ofertę produktów niespożywczych oraz inspiracji prezentowych. I praktycznie każdy artykuł, jaki pojawia się w ofercie sklepu, jest dokładnie analizowany i umieszczany w gazetce – mówi Marcin Dobek.
Urodzaj promocji
W swoich publikacjach hipermarkety najwięcej miejsca poświęcają na FMCG, zarówno w okresie przedświątecznym, jak i przez cały rok. Jednak przed Bożym Narodzeniem w 2015 roku Auchan zdecydował się powiększyć o ponad 1/10 powierzchnię dla produktów tej kategorii. Tesco Hipermarkety też mocniej na nie stawiały, redukując przy tym ofertę Non-Food. Jednocześnie poszerzyły asortyment z zakresu Elektro/AGD/RTV.
Trwają prace nad regulacjami, które pozwolą na szybsze rozpoznawanie spraw frankowych. Eksperci komentujący te doniesienia, przedstawiają wątpliwości w kwestii skuteczności wybranych pomysłów. Ale nie brakuje też opinii, że przygotowywane zmiany poprawią sytuację w sądach.
– Na Boże Narodzenie hipermarkety nie tylko publikują więcej gazetek i podnoszą liczbę ich stron, ale również wydłużają czas trwania promocji. Dla przykładu, zeszłoroczny katalog Carrefoura „Rozdajemy radość na święta”, w którym prezentowano propozycję gwiazdkowych podarunków, miał aż 72 strony i obowiązywał przez 51 dni. Sieć zdecydowanie zwraca większą uwagę na ofertę gazetkową. Choć w 2016 roku wydaje mniej publikacji, to i tak jest liderem na rynku pod tym względem – przypomina Marcin Dobek.
Powódź alkoholi
– W okresie Bożego Narodzenia w 2015 roku, 60% wszystkich supermarketów opublikowało gazetki tematyczne bądź świąteczne. Rok wcześniej – zaledwie 38% sieci w tym kanale. W 2014 roku ponad połowa z tych publikacji została poświęcona alkoholom, a tematyką prawie co piątej gazetki były święta. Moim zdaniem, w tym roku sieci, nie tylko supermarkety, utrzymają strategię, polegającą na wydawaniu większej liczby gazetek z ofertą alkoholi. Przykładem może być Polomarket, który w tym roku opublikował świąteczną gazetkę „Katalog win”, a jeszcze wcześniej – „Andrzejki tanecznym krokiem”. Sieci supermarketów Tesco i Carrefour Market też wydały już gazetki alkoholowe – zauważa Marcin Dobek.
W poprzednich latach większość gazetek alkoholowych na rynku supermarketów była publikowana tuż po Mikołajkach. Wtedy promocje rozpoczęły m.in. takie sieci, jak Piotr i Paweł, Mila czy Api Market. W zeszłym roku, publikację, dedykowaną wysokoprocentowym trunkom, najpóźniej, bo dopiero 17 grudnia, wydała Stokrotka. Ekspert przewiduje, że w tym roku powstanie jeszcze więcej publikacji tematycznych, niż w latach ubiegłych, np. alkoholowych. Klienci coraz bardziej oczekują bowiem podpowiedzi, w postaci gotowych prezentów.
Inspiracje dla klientów
– Biedronka wyróżnia się na tle innych dyskontów, m.in. pod względem liczby gazetek świątecznych, podczas gdy konkurencja właściwie ich nie wydaje. LIDL publikuje bowiem regularne gazetki z inspiracjami, np. prezentowymi. Jednak przewiduję, że w tym roku Biedronka wprowadzi na rynek jeszcze więcej publikacji tematycznych, z uwagi na ilość wydanych materiałów w pierwszym tygodniu listopada. Pojawiły się bowiem następujące tytuły – „Festiwal win jednoszczepowych w biedronkowych cenach”, „Selekcja premium”, „Modnie i wygodnie”, „Czysty Dom”, a także wydanie specjalne „Festiwalu promocji” – wymienia Marcin Dobek.
Klienci dobrze znają już standardowe produkty Biedronki z kategorii FMCG. Teraz sieć zamierza inspirować ich asortymentem in-out. Są to produkty sezonowe albo zmieniające się w zależności od akcji tematycznych, które nie występują w stałej ofercie. Mogą to być zabawki, artykuły gospodarstwa domowego, małe AGD, np. odkurzacze, czy też tekstylia domowe. Tymczasem dla dyskontów charakterystyczne jest to, że udział FMCG pozostaje bez zmian w stosunku do innych miesięcy w roku. Biedronka również częściej promuje alkohole i detergenty, które przynależą do tej właśnie kategorii. Jednak, nie ogranicza się wyłącznie do niej.
Globalna strategia
– Carrefour Express, Carrefour Express Convenience i Chata Polska, które reprezentują kanał Convenience, przeznaczają zdecydowanie więcej miejsca w gazetkach na produkty Świeże Obsługa, niż konkurenci. Dla francuskiej sieci oznacza to globalną strategię. Należy przy tym pamiętać, że jako jedna z pierwszych w Polsce komunikowała potrzebę zdrowego odżywiania. Obecnie rozwija własną markę – Carrefour-Bio. Na świąteczny stół może więc zaoferować ekologiczne warzywa i owoce – zwraca uwagę Marcin Dobek.
W trzech kwartałach 2024 r. do rejestru CEIDG wpłynęło ponad 221 tys. wniosków dotyczących zarejestrowania jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 4,6% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
W sezonie przedświątecznym w 2015 roku w kanale Convenience gazetki alkoholowe opublikowały Freshmarket, Żabka i Małpka Express. Jedną, 4-stronnicową, publikację wydał wówczas Carrefour Express. Zostały w niej umieszczone inspiracje prezentowe, zabawki oraz dekoracje. Przeważnie liczba stron w gazetce oraz dni jej obowiązywania w okresie bożonarodzeniowym w większości podmiotów nie odbiega zdecydowanie od średnich całorocznych. Obszerniejsze materiały promocyjne oferują Freshmarket oraz Żabka, które należą do tego samego właściciela.
Sporadyczne publikacje
– W okresie przedświątecznym 2015 roku ponad 1/3 gazetek tematycznych/świątecznych sieci Makro stanowiła publikacje na temat alkoholu. W tym względzie sieć odnotowała wzrost o 9 p.p. w porównaniu z 2014 rokiem. W kanale C&C Makro od lat jest zdecydowanym liderem pod względem liczby wydawanych materiałów, mimo że ograniczyło liczbę regularnych gazetek. Dużą część publikacji stanowią gazetki dla kategorii Gastronomii, w segmencie HoReCa – mówi Marcin Dobek.
Warto również zauważyć, że ponad 1/5 gazetek tematycznych i świątecznych w sieci Selgros poświęcona jest ofercie bożonarodzeniowej. Z kolei Eurocash sporadycznie wydaje tego typu publikacje, ponieważ posiada bardzo ograniczony asortyment Non-Food i przede wszystkim sprzedaje artykuły z kategorii FMCG. Ponadto dostarcza asortyment głównie do mniejszych sklepów spożywczych.
Zbyt mało ofert
– Drogerie nie wydają wielu gazetek tematycznych i świątecznych, gdyż ich asortyment jest zdecydowanie węższy i w dużej mierze dotyczy oferty z kategorii Uroda/Pielęgnacja/Higiena. Jako prezenty, sieci te proponują głównie zestawy kosmetyczne bądź suplementy diety, np. Biovital, lub witaminy w tabletkach. Klienci oczekują jednak, że gwiazdkowe podarunki będą bardziej inspirujące, niż te, które są im obecnie oferowane, w standardowej promocji – tłumaczy Marcin Dobek.
Drogerie w głównej mierze koncentrują się na publikacji gazetek regularnych. W okresie przedświątecznym, zarówno 2014 jak i 2015 roku, tylko 3 sieci w tym kanale opublikowały gazetki tematyczne bądź świąteczne – Drogeria Natura, Hebe oraz Super-Pharm. 4 publikacje wydano w 2014 i 5 w 2015 roku, co stanowiło 1/5 wszystkich opublikowanych gazetek tematycznych bądź świątecznych w 2014 i 56% w 2015 roku.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiał chroniony jest przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku o ochronie baz danych. Materiał może być wykorzystany (w tym dalej publicznie udostępniany) wyłącznie przez zarejestrowanych Użytkowników serwisu, tj. dziennikarzy/media. Jakiekolwiek wykorzystywanie przez nieuprawnione osoby (poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami) jest zabronione.