×
Biznes i gospodarka separator
Budownictwo Energetyka Handel Infrastruktura Motoryzacja Nieruchomość Przemysł Rolnictwo Telekomunikacja Transport Turystyka Ubezpieczenia
Bankowość i finanse separator
Banki Fundusze Giełda Inwestycje Kredyty Lokaty Waluty
Nowe technologie separator
Audio-Wideo Fotografia Internet Komputery Oprogramowanie Telefony
Społeczeństwo separator
Konsument Podatki Praca i kariera Prawo Problemy społeczne Samorząd
Edukacja separator
Dziecko Nauka Szkolnictwo
Media separator
Internet Public Relations Reklama i marketing Telewizja, radio, prasa
Zdrowie i uroda separator
Choroby Kosmetyki Leczenie Leki i preparaty Medycyna Porady lekarza Profilaktyka Żywienie
Kultura separator
Film Literatura Muzyka Sztuka Teatr
Lifestyle separator
Dom i ogród Gwiazdy Kulinaria Moda Podróże Styl życia Wnętrza Zakupy
Opinie i komentarze separator
Bankowość Finanse Gospodarka Handel Marketing Materiał eksperta Nowe Technologie Podatki Praca i kariera

Ponad połowa małych i średnich firm w Polsce wymienia samochody służbowe co 5-10 lat

Udostępnij na Facebook'uPolecamy Udostępnij na Twitter'zeTweetnij Udostępnij na LinkedIn'ie Udostępnij
Samochody służbowe w sektorze MŚP. Źródło: Carefleet S.A.

W ponad połowie z niemal 2 milionów polskich przedsiębiorstw z sektora MŚP samochody służbowe są użytkowane od 5 do 10 lat – wynika z najnowszego badania zrealizowanego na zlecenie Carefleet S.A. 22,2 proc. przedstawicieli mikro, małych i średnich podmiotów gospodarczych deklaruje, że zmienia firmowe pojazdy co 2-4 lata, a 10,9 proc. twierdzi, że korzysta z nich dłużej niż 11 lat. Żaden z respondentów nie zadeklarował, że użytkuje samochody krócej niż rok.

Jak zaznacza Bartosz Olejnik, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu w Carefleet S.A., należy jednak zwrócić uwagę na fakt, iż wiele przedsiębiorstw z sektora MŚP nabywa pojazdy z rynku wtórnego, w tym często samochody poleasingowe lub po zakończonych kontraktach wynajmu długoterminowego, stąd czas użytkowania aut nie musi być tożsamy z ich wiekiem.

– Jeszcze 2-3 lata temu było bardzo trudno znaleźć nabywców na pojazdy z przebiegami powyżej 150 tyś. kilometrów, czyli takie, które stosunkowo często trafiają do nas po zakończeniu umów wynajmu długoterminowego. Warto jednak zauważyć, że rynek aut używanych wciąż ewoluuje, zmienia się również podejście do samochodów pokontraktowych. Obecnie kilkuletnie samochody, które mają przebiegi nawet powyżej 200 tyś. km, ale są odpowiednio utrzymane i serwisowane stanowią dla wielu przedsiębiorców ciekawą i przede wszystkim pewniejszą alternatywę dla pojazdów importowanych z zagranicy – dodaje ekspert.

Rośnie problem z obowiązkowymi szczepieniami. Urzędnicy nakładają coraz więcej grzywien

Od stycznia do sierpnia 2024 r. nałożono więcej grzywien za uchylanie się od obowiązku szczepień ochronnych niż w całym 2023 r. Jednak Państwowa Inspekcja Sanitarna chce zmniejszenia dolegliwości kar dla rodziców. Za to postuluje, żeby szerzej postawić na edukację społeczeństwa.

Największy odsetek (25 proc.) aut użytkowanych od 2 do 4 lat znajduje się po stronie mikroprzedsiębiorstw. Jednocześnie to właśnie w najmniejszych firmach najwięcej aut użytkowanych jest powyżej 11 lat (niemal 17 proc.). Jak pokazują wyniki badania, im większe przedsiębiorstwo, tym rzadziej użytkuje samochody powyżej 11 lat. W małych firmach taki czas wykorzystania pojazdów zadeklarowało 9,1 proc. respondentów, a w średnich 5,1 proc.

[ANALIZA] W najbliższym czasie sytuacja geopolityczna będzie głównym czynnikiem wzrostu cen w sklepach

Eksperci rynkowi prognozują, że przed świętami Bożego Narodzenia ceny detaliczne w sklepach będą stabilne. Jednak w dłuższej perspektywie geopolityka może to wyraźnie zmienić. Wiele będzie zależeć od relacji Europy z Donaldem Trumpem.

– Coraz więcej firm z sektora MŚP korzysta z outsourcingowych modeli finansowania samochodów służbowych, w tym m.in. wynajmu długoterminowego, dzięki czemu mogą one relatywnie często wymieniać pojazdy na nowe. Jak wynika z naszych badań, niemal co piąty mikro, mały lub średni przedsiębiorca w Polsce korzysta już z wynajmu długoterminowego, a tendencja wzrostowa w sektorze utrzymuje się już od kilku kwartałów – dodaje Bartosz Olejnik.

W przypadku użytkowania pojazdów służbowych do 5 do 10 lat sytuacja w małych i średnich przedsiębiorstwach przedstawia się podobnie – odpowiednio 61,7 proc. i 63,6 proc. ich przedstawicieli zadeklarowało taki czas wykorzystania samochodów w reprezentowanych przez siebie firmach. Z kolei w najmniejszych organizacjach odsetek ten wynosi 47,5 proc.

Źródło: Carefleet S.A.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiał chroniony jest przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku o ochronie baz danych. Materiał może być wykorzystany (w tym dalej publicznie udostępniany) wyłącznie przez zarejestrowanych Użytkowników serwisu, tj. dziennikarzy/media. Jakiekolwiek wykorzystywanie przez nieuprawnione osoby (poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami) jest zabronione.

NAJNOWSZE NEWSY

Przewiń do góry