Średnie ceny 10 najczęściej eksponowanych w gazetkach promocyjnych owoców wzrosły o przeszło 17 procent, porównując okres od 9 marca do 5 maja ub. i tego roku. Najmocniej zdrożały jabłka – o prawie 94 proc. Gruszki poszły w górę o blisko 31 procent, pomarańcze – o ponad 28 procent, a cytryny i arbuzy – o przeszło 20 proc. Wzrosty na poziomie kilkunastu proc. odnotowały też mandarynki i winogrona. Natomiast najmniej podrożały ananasy, bo o 5 proc. Nieznacznie potaniały tylko banany i grejpfruty – spadki między 1 a 2 proc.
Porównując średnie ceny rabatowe z czasu pandemii i analogicznego okresu ub. roku, widać, że najczęściej promowane owoce na wagę z tzw. TOP 10 poszły w górę o 17,3 proc. Co ciekawe, dokładnie w tym samym czasie warzywa zdrożały o 6,3 proc. Paulina Kopeć ze Stowarzyszenia „Unia Owocowa” uważa, że na te wyniki wpłynął zwiększony popyt na część art. kupowanych na zapas. Klienci nabywali tylko te produkty świeże, które mogli dłużej przechowywać. Zapotrzebowanie na jabłka w pierwszych tygodniach pandemii zostało podwojone przez polskie sieci.
– Owoce poszybowały w górę blisko 3-krotnie bardziej niż warzywa. Moim zdaniem, wpłynęła na to nie tylko panika klientów czy polityka cenowa branży. Wzrosty zostały też potwierdzone na rynku hurtowym. Pokazują one, że ceny w sklepach mogą zmienić się jeszcze bardziej na niekorzyść konsumentów. Zeszłoroczne uprawy były zdziesiątkowane przez czynniki pogodowe. W tym roku mieliśmy rekordowo suchy kwiecień. I dodatkowo zbiory mogą być utrudnione, m.in. z powodu ograniczeń w przemieszczaniu się pracowników ze Wschodu – mówi Karol Kamiński z serwisu DING.pl.
Wzrost cen codziennych zakupów przekroczył właśnie granicę 5 proc. rok do roku. Do tego widać, że już tylko jedna kategoria ze wszystkich obserwowanych nie zdrożała. I tym razem na podium drożyzny znalazły się warzywa, słodycze i desery, a także owoce.
Najbardziej poszły w górę jabłka – aż o 93,7 proc. Kolejne w zestawieniu są gruszki – wzrost o 30,6 proc. O 28,4% proc. zdrożały pomarańcze, o 20,6 proc. – cytryny, a o 20,5 proc. – arbuzy. O kilkanaście proc. podskoczyły mandarynki i winogrona – odpowiednio o 16,7 i 15 proc. Ceny ananasów zwiększyły się tylko o 5 proc.
– Na jabłka jest największy popyt, bo są twardymi owocami. Można je dokładniej umyć i mniej obawiać się o zakażenie. W dobie pandemii ich sprzedaż napędza też patriotyzm zakupowy. Podobnie jest w przypadku gruszek. Kolejne owoce są importowane. Koszty zagranicznych produktów rosną przez ograniczenia w ruchu międzynarodowym. Dlatego klienci automatycznie sięgają po krajowe produkty – wyjaśnia Michał Majszczyk z Hiper-Com Poland.
Zdaniem Pauliny Kopeć, wzrosty cen jabłek są spowodowane niedoszacowaniem ich od początku sezonu. Mniejsze zbiory i zwiększony popyt na rynku lokalnym sprawił, że surowiec automatycznie zdrożał, co oczywiście miało wpływ na promocje. – Dalszy rozwój sytuacji będzie zależał od popytu na jabłka krajowe i eksportowe, które są teraz wyjątkowo drogie. Za dwa tygodnie możemy zaobserwować korektę cen na rynku hurtowym, ale to niekoniecznie przełoży się na rabaty w sklepach – informuje Paweł Soska z Grupy Producentów Owoców Polskie Sady.
Rozwody znowu na plusie. W trzech kwartałach tego roku do sądów okręgowych w całej Polsce wpłynęło blisko 62 tys. pozwów rozwodowych. To o 1,5% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku, kiedy było ich prawie 61 tys.
– W analizowanym okresie spadły tylko ceny bananów i grejpfrutów – odpowiednio o 1,8 i 1,4 proc. – W czasie pandemii banany nie mogły być kupowane na zapas, bo szybko się psują. Natomiast grejpfruty nie są najpopularniejsze w Polsce ze względu na swój smak. Klienci wolą kupować inne cytrusy. Wyraźnie widać, że wybory konsumentów silnie wpływały na strategie promocyjne w tym trudnym czasie. Stąd też sieci podejmowały odpowiednie dla siebie decyzje – podsumowuje Bartłomiej Domański z Hiper-Com Poland.
Analizę wykonali eksperci z agencji badawczo-analitycznej Hiper-Com Poland oraz serwisu DING.pl. Porównano średnie ceny promocyjne 10 najczęściej eksponowanych w gazetkach owoców na wagę (winogron, jabłek, pomarańczy, bananów, cytryn, gruszek, arbuzów, ananasów, grejpfrutów i mandarynek). Sprawdzono 1183 promocji w dyskontach, hipermarketach, supermarketach, sieciach convenience i cash&carry. Analizowany materiał był wydawany na przestrzeni blisko 60 dni na przełomie marca i maja 2019 r. oraz w analogicznym okresie br.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiał chroniony jest przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku o ochronie baz danych. Materiał może być wykorzystany (w tym dalej publicznie udostępniany) wyłącznie przez zarejestrowanych Użytkowników serwisu, tj. dziennikarzy/media. Jakiekolwiek wykorzystywanie przez nieuprawnione osoby (poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami) jest zabronione.