×
Biznes i gospodarka separator
Budownictwo Energetyka Handel Infrastruktura Motoryzacja Nieruchomość Przemysł Rolnictwo Telekomunikacja Transport Turystyka Ubezpieczenia
Bankowość i finanse separator
Banki Fundusze Giełda Inwestycje Kredyty Lokaty Waluty
Nowe technologie separator
Audio-Wideo Fotografia Internet Komputery Oprogramowanie Telefony
Społeczeństwo separator
Konsument Podatki Praca i kariera Prawo Problemy społeczne Samorząd
Edukacja separator
Dziecko Nauka Szkolnictwo
Media separator
Internet Public Relations Reklama i marketing Telewizja, radio, prasa
Zdrowie i uroda separator
Choroby Kosmetyki Leczenie Leki i preparaty Medycyna Porady lekarza Profilaktyka Żywienie
Kultura separator
Film Literatura Muzyka Sztuka Teatr
Lifestyle separator
Dom i ogród Gwiazdy Kulinaria Moda Podróże Styl życia Wnętrza Zakupy
Opinie i komentarze separator
Bankowość Finanse Gospodarka Handel Marketing Materiał eksperta Nowe Technologie Podatki Praca i kariera

Czy nowa piramida żywieniowa zmieni nastawienie i ofertę promocyjną sieci handlowych?

Udostępnij na Facebook'uPolecamy Udostępnij na Twitter'zeTweetnij Udostępnij na LinkedIn'ie Udostępnij
fot. serwis agencyjny MondayNews (Marcin Dobek, wiceprezes instytutu badawczego ABR SESTA)

Z najnowszego badania instytutu ABR SESTA, dotyczącego strategii sieci handlowych, wynika, że coraz mocniej pokazują one w gazetkach promocyjnych produkty świeże, w tym warzywa i owoce. Część sieci wykorzystuje panujący wśród konsumentów trend związany ze zdrowym odżywianiem.

Z roku na rok rośnie liczba promocji produktów świeżych. Do tej kategorii należą m.in. warzywa i owoce, wędliny i mięso na wagę, sery na wagę, wyroby piekarnicze i cukiernicze. Jednak w 2015 roku bardziej niż w poprzednim, sieci inwestowały w promowanie wędlin w obsłudze (wzrost promocji o 25 proc.) i produktów cukierniczych (wzrost o 34 proc.). Wyroby te są najmniej zalecane według piramidy żywieniowej. Udział warzyw i owoców w kategorii Świeże spadł z 24 proc. w 2014 roku do 22 proc. w 2015 roku.

Największy wzrost promocji zauważalny jest w kanale Convenience (m.in. w takich sieciach jak Żabka, Freshmarket, Carrefour Express, Groszek), w dużych sklepach osiedlowych oraz dyskontach. Rosnące znaczenie kategorii widać również po zmianie aranżacji sklepów. Przy wejściu do marketów, m.in Biedronki i Lidla, znajdują się duże ekspozycje warzyw i owoców.

Wybrane sieci zdecydowanie zwiększyły liczbę promocji w kategorii Warzywa i Owoce. Należą do nich zwłaszcza Delikatesy Centrum (wzrost promocji o 76 proc.), Carrefour Express (wzrost o 56 proc), Aldik (wzrost o 50 proc.), Intermarche (wzrost o 44 proc.), Polomarket (wzrost o 31 proc.). Również debiutująca w ubiegłym roku sieć supermarketów Mila miała relatywnie dużo promocji warzyw i owoców.

W czasie wakacji sklepy mogą przerzucić na swoich klientów całość odmrożonego w kwietniu VAT-u [ANALIZA]

Eksperci komentujący bieżące dane ze sklepów są zgodni, że w kolejnych miesiącach będzie coraz drożej. Do tego twierdzą, że nic też na rynku nie wskazuje na to, aby trend miał się odwrócić. Przewidują również, że retailerzy jeszcze w te wakacje zaczną przerzucać odmrożony w kwietniu VAT na swoich konsumentów.

- Wędliny znajdują się na samej górze piramidy żywieniowej i zalecane jest ograniczenie ich konsumpcji. Jednak sieci zdecydowały się na ich promowanie. Ten trend powinien się zmienić w najbliższych latach. Konsumpcja mięs powinna się zmniejszać, natomiast rosnąć warzyw i owoców. Dlatego okazuje się, że mniejszy sklep z dobrymi warzywami i owocami, produktami zbożowymi, nabiałem całkowicie wystarcza do zaspokojenia potrzeb konsumentów, mówi Marcin Dobek z instytutu badawczego ABR SESTA.

Wydaje się zatem, że kanał sprzedaży, jakim są mniejsze sklepy, będzie się rozwijał w najbliższych latach. W dalszej przyszłości można również się spodziewać, że będą one posiadać większą ofertę produktów świeżych i bardzo ograniczony asortyment produktów FMCG. Najłatwiej przestawić się na ten kierunek sprzedaży właśnie najmniejszym sklepom.

Mimo trendu na świeżą żywność, hipermarkety nie zwiększyły miejsca na promocję kategorii Świeże. W przypadku tych produktów mniejsze znaczenie dla klientów ma cena, a większe wygląd i jakość. Pod względem ich promocji wyróżnia się na rynku nowa marka sieci Bi1, której oferta stanowi aż 29 proc. produktów świeżych. Sieć przeznacza dużą jej część na wędliny i mięsa, mniej na warzywa i owoce, które znajdują się na samym dole piramidy żywieniowej.

Blisko co drugi Polak uważa, że Polska dobrze prowadzi tzw. proces transformacji energetycznej [RAPORT]

Polacy dobrze oceniają prowadzony w Polsce proces tzw. transformacji energetycznej. Z najnowszego badania wynika, że tak twierdzi 45,9% rodaków. Z kolei 29,9% respondentów ma wręcz odwrotne zdanie. Natomiast 24,2% ankietowanych nie wyrobiło sobie jeszcze opinii na ten temat. 

W gazetkach promocyjnych supermarketów Frac Delikatesy oraz MarcPol jest najwięcej modułów reklamujących produkty świeże. Najmniej zainteresowane ich eksponowaniem jest SM Tesco. Wynika to z faktu, że sieć ta posiada szeroką ofertę produktów przemysłowych i bardziej niż inne supermarkety promuje te kategorie kosztem warzyw i owoców.

Sieci handlowe będą podążały za rzeczywistymi wyborami konsumentów. Z jednej strony można mówić o trendzie zdrowej żywności, ale z drugiej jest coraz więcej osób otyłych (zwłaszcza dzieci). Pod kątem zdrowej żywności powstają sieci sprzedające tylko żywność BIO np. Organic Farma Zdrowia. Dyskonty i hipermarkety są sklepami dla wszystkich, dlatego ich oferty są przygotowane z myślą o każdym kliencie. Gdy zauważają zmianę postaw konsumenckich, natychmiast się do niej dostosowują. W przeciwnym razie klienci będą rezygnować z zakupów w ich placówkach. To oni mają największy wpływ na ofertę sklepów.

Badanie dotyczy 2015 roku. Statystyki przedstawione w niniejszym raporcie są oparte o gazetki do benchmarku, czyli reprezentatywne dla danej sieci.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiał chroniony jest przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku o ochronie baz danych. Materiał może być wykorzystany (w tym dalej publicznie udostępniany) wyłącznie przez zarejestrowanych Użytkowników serwisu, tj. dziennikarzy/media. Jakiekolwiek wykorzystywanie przez nieuprawnione osoby (poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami) jest zabronione.

NAJNOWSZE NEWSY

Przewiń do góry