×
Biznes i gospodarka separator
Budownictwo Energetyka Handel Infrastruktura Motoryzacja Nieruchomość Przemysł Rolnictwo Telekomunikacja Transport Turystyka Ubezpieczenia
Bankowość i finanse separator
Banki Fundusze Giełda Inwestycje Kredyty Lokaty Waluty
Nowe technologie separator
Audio-Wideo Fotografia Internet Komputery Oprogramowanie Telefony
Społeczeństwo separator
Konsument Podatki Praca i kariera Prawo Problemy społeczne Samorząd
Edukacja separator
Dziecko Nauka Szkolnictwo
Media separator
Internet Public Relations Reklama i marketing Telewizja, radio, prasa
Zdrowie i uroda separator
Choroby Kosmetyki Leczenie Leki i preparaty Medycyna Porady lekarza Profilaktyka Żywienie
Kultura separator
Film Literatura Muzyka Sztuka Teatr
Lifestyle separator
Dom i ogród Gwiazdy Kulinaria Moda Podróże Styl życia Wnętrza Zakupy
Opinie i komentarze separator
Bankowość Finanse Gospodarka Handel Marketing Materiał eksperta Nowe Technologie Podatki Praca i kariera

Brexit prawdopodobnie wpłynie na spadek inwestycji dokonywanych w branży leasingowej w Polsce

Udostępnij na Facebook'uPolecamy Udostępnij na Twitter'zeTweetnij Udostępnij na LinkedIn'ie Udostępnij
Robert Bieńkowski, Go-leasing. Fot. serwis agencyjny MondayNews™

Wyjście Wlk. Brytanii z Unii Europejskiej może mieć negatywny wpływ na biznes leasingowy w Polsce. Firmy niechętnie podejmują ryzykowne działania na rynku. Zdaniem ekspertów, w tym roku nie nastąpią żadne zmiany, ale należy się ich spodziewać w ciągu najbliższych dwóch lat.

Wyniki brytyjskiego referendum sprawiły, że na rynkach europejskich zapanowała atmosfera wyczekiwania na dalsze jego efekty. Wielkość wymiany gospodarczej z Wyspami ma również znaczenie dla naszej gospodarki. Zjednoczone Królestwo jest trzecim co do wielkości rynkiem zbytu dla Polski, po Niemczech i Czechach. Spadek tempa wzrostu PKB zarówno w Wielkiej Brytanii, jak i w całej UE może się przełożyć na wielkość inwestycji w naszym kraju.

- Biorąc pod uwagę, że unijny budżet prawdopodobnie będzie renegocjowany przez Brytyjczyków, może się okazać, że w wyniku tych rozmów zostaną obcięte środki finansowe dla Polski. Ponieważ nasz kraj jest beneficjentem funduszy UE, a branża leasingowa rozwija się również dzięki nim, to działania w jej obszarze zostaną ograniczone. Chodzi głównie o segment maszyn i urządzeń, w tym rolniczych i budowlanych, których wielkość istotnie wzrosła dzięki kwalifikacji wydatków na leasing z funduszy unijnych. 1/3 inwestycji w środki trwałe firmy finansują leasingiem, a zatem ich ograniczenie wpłynie na wielkość rynku, mówi Robert Bieńkowski z Go-leasing.

Skarbówka odzyskuje coraz mniej zaległości za abonament RTV. Spadek rdr. wynosi blisko 50 proc.

Polacy nie chcą płacić abonamentu RTV. Nawet fiskusowi coraz słabiej idzie odzyskiwanie należności. Zdaniem ekspertów, to wyraźnie pokazuje, że państwo nie daje sobie rady z tym tematem. System wymaga reformy, bo bez tego pobieranie należności będzie coraz bardziej fikcyjne.

Obecnie ten sektor biznesowy odnotowuje stały wzrost m.in. dzięki unijnym dotacjom. Jak zapowiada ekspert, w br. wartość środków oddanych w leasing przekroczy 50 miliardów złotych, co będzie najlepszym wynikiem w historii rynku leasingowego w Polsce. Związek Polskiego Leasingu ocenia, że tegoroczna dynamika tempa wzrostu rynku przewidywana na 14% umożliwi pokonanie tej bariery, do której zbliżyliśmy się w 2015 r. z kwotą 49,8 mld zł aktywów oddanych w leasing. Z kolei Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR szacuje, że do końca br. Polska przekroczy 900 tysięcy sztuk sprowadzonych samochodów używanych.

[NASZ NEWS] Zakaz handlu w niedziele do likwidacji. Jest polityczna deklaracja. Mają być też bonusy dla pracowników

Coraz bliżej zniesienia zakazu handlu w niedziele. Politycy partii rządzącej zapowiadają zdecydowany ruch. Padają też obietnice dla pracowników. Dwa wolne weekendy i podwójna pensja za prace w dni wolne.

- Na ten moment klienci nie powinni obawiać się zawirowań politycznych w Europie, ponieważ obecna sytuacja nie będzie ich dotyczyć w bezpośredni sposób. W tym roku nie nastąpią żadne negatywne zmiany. Jednak w dłuższej perspektywie, w ciągu 2-3 lat, tempo wzrostu rynku może zmniejszyć się np. do 7-8% z obecnych 14-16%. Należy pamiętać o tym, że rynek leasingu nie jest i nie może być wyłącznie wzrastający. Dla przykładu, bardzo widocznym efektem ostatniego kryzysu z roku 2008 był istotny spadek wartości przedmiotów oddanych w leasing, zauważa specjalista.

Robert Bieńkowski ocenia, że w dłuższej perspektywie Brexit może wywołać podobną dekoniunkturę do tej, jaka miała miejsce osiem lat temu. Przypomina, że wówczas zawirowania na rynkach finansowych i osłabienie kondycji przedsiębiorstw doprowadziły do obniżenia dynamiki rynku leasingu w Polsce w 2008 r. do poziomu 1,3%, wobec 33% w 2006 r. i 50% w 2007 r. Skutkiem tego nieuniknione były m.in. rekalkulacje opłat leasingowych. Dla klientów oznaczało to wzrost kosztów obsługi bądź surowsze wymogi w zakresie dostępu do takiego finansowania.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiał chroniony jest przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku o ochronie baz danych. Materiał może być wykorzystany (w tym dalej publicznie udostępniany) wyłącznie przez zarejestrowanych Użytkowników serwisu, tj. dziennikarzy/media. Jakiekolwiek wykorzystywanie przez nieuprawnione osoby (poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami) jest zabronione.

NAJNOWSZE NEWSY

Przewiń do góry