×
Biznes i gospodarka separator
Budownictwo Energetyka Handel Infrastruktura Motoryzacja Nieruchomość Przemysł Rolnictwo Telekomunikacja Transport Turystyka Ubezpieczenia
Bankowość i finanse separator
Banki Fundusze Giełda Inwestycje Kredyty Lokaty Waluty
Nowe technologie separator
Audio-Wideo Fotografia Internet Komputery Oprogramowanie Telefony
Społeczeństwo separator
Konsument Podatki Praca i kariera Prawo Problemy społeczne Samorząd
Edukacja separator
Dziecko Nauka Szkolnictwo
Media separator
Internet Public Relations Reklama i marketing Telewizja, radio, prasa
Zdrowie i uroda separator
Choroby Kosmetyki Leczenie Leki i preparaty Medycyna Porady lekarza Profilaktyka Żywienie
Kultura separator
Film Literatura Muzyka Sztuka Teatr
Lifestyle separator
Dom i ogród Gwiazdy Kulinaria Moda Podróże Styl życia Wnętrza Zakupy
Opinie i komentarze separator
Bankowość Finanse Gospodarka Handel Marketing Materiał eksperta Nowe Technologie Podatki Praca i kariera

Biuro podróży ma prawo przed wyjazdem podwyższyć koszty wycieczki, ale tylko w trzech sytuacjach

Udostępnij na Facebook'uPolecamy Udostępnij na Twitter'zeTweetnij Udostępnij na LinkedIn'ie Udostępnij
Katarzyna Wysokińska, adwokat. Fot. serwis agencyjny MondayNews™

Operator podróży może podnieść cenę już opłaconej imprezy turystycznej, najpóźniej 20 dni przed jej rozpoczęciem, i zażądać od klienta dopłaty. Ma on prawo odmówić i zrezygnować z wyjazdu. Wówczas odzyska w całości wniesione środki i będzie mógł ubiegać się o odszkodowanie.

Osoby, które planują wyprawy z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem i chcą, aby koszty ich wyjazdów były jak najniższe, chętnie wybierają oferty first minute. Nie zawsze zdają sobie jednak sprawę z tego, że atrakcyjna cena wycieczki może ostatecznie wzrosnąć. Wynika to z faktu, że przepisy dają organizatorom możliwość podnoszenia kosztów usług turystycznych w okolicznościach, które mogłyby zagrażać ich płynności finansowej. Jednocześnie nie ograniczają przy tym praw podróżnych.

- Biuro podróży ma prawo podnieść cenę imprezy turystycznej już po podpisaniu umowy z klientem. Może do tego dojść w trzech sytuacjach. Pierwszą z nich jest wzrost kosztów transportu, drugą - podwyższenie opłat urzędowych, podatków, usług lotniczych lub usług w portach morskich, a trzecią - wahania kursów walut. W przepisach przewidziano też pewne zastrzeżenia. W art. 17 ust. 2, ustawodawca określił termin, w którym organizatorowi wolno zażądać dopłaty. Jest to co najmniej 20 dni przed planowaną imprezą, mówi serwisowi agencyjnemu MondayNews, adwokat Katarzyna Wysokińska.

[ANALIZA] Rolnicy wciąż borykają się z milionowymi długami. Jednak w rejestrach sytuacja się lekko poprawia

Spada liczba dłużników wśród rolników. Do tego widać, że ogólnie skraca się średni czas zadłużenia. Jednak komentujący te dane eksperci, dość sceptycznie odczytują nowe dane z rynku. I dodają, że mimo wszystko nad rolnikami wciąż wiszą wielomilionowe długi.

Jak wyjaśnia ekspert, warunkiem koniecznym do podniesienia ceny za usługę turystyczną jest zawarcie zastrzeżenia o takiej możliwości w umowie zawieranej z klientem. Również w sytuacji, gdy biuro wskaże krótszy, niż 20 dni, termin podwyższenia opłaty, taki zapis nie ma mocy prawnej. Mówi o tym art. 19 ustawy o usługach turystycznych. Ponadto, zgodnie z przyjętą przez prawodawcę normą, wszystkie postanowienia niekorzystne dla klienta są nieważne, a w ich miejsce wchodzą przepisy cytowanej ustawy.

Skarbówka wszczyna coraz mniej kontroli podatkowych i celno-skarbowych. Spadki rdr. są dwucyfrowe [DANE MF]

Jak wynika z danych Ministerstwa Finansów, w pierwszej połowie br. liczba wszczętych kontroli podatkowych spadła o ponad 16% w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. Spośród tego typu działań zakończonych w pierwszych sześciu miesiącach tego roku w blisko 99% stwierdzono nieprawidłowości.

- W chwili podpisania umowy, organizator turystyczny winien przewidzieć sytuacje i przesłanki do podwyższenia ceny za oferowaną usługę. Jeżeli nie ma na nie wpływu, to powinien niezwłocznie wystąpić do nabywcy i poinformować go o podniesieniu opłaty. Klient musi podjąć obligatoryjną decyzję, czy będzie korzystał z usługi turystycznej, czy z niej rezygnuje. W drugim przypadku organizator ma obowiązek zwrócić mu wszystkie wcześniej uiszczone świadczenia. Podróżnemu przysługuje również odszkodowanie z tytułu niezorganizowanej imprezy turystycznej, zauważa Katarzyna Wysokińska.

Obowiązujące przepisy chronią klientów biur podróży przed potencjalnie nieuczciwymi praktykami. Zwrot wkładu i wypłata ewentualnego odszkodowania nie zawsze jednak pozwalają na szybkie zorganizowanie wyjazdu na warunkach zbliżonych do pierwotnie wykupionej oferty. Prawo ma zabezpieczać jednak również operatorów turystycznych, którzy muszą działać w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości geopolitycznej i środowiskowej. Wpływają na nią m.in. zamachy terrorystyczne i klęski żywiołowe.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiał chroniony jest przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku o ochronie baz danych. Materiał może być wykorzystany (w tym dalej publicznie udostępniany) wyłącznie przez zarejestrowanych Użytkowników serwisu, tj. dziennikarzy/media. Jakiekolwiek wykorzystywanie przez nieuprawnione osoby (poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami) jest zabronione.

NAJNOWSZE NEWSY

Przewiń do góry