×
Biznes i gospodarka separator
Budownictwo Energetyka Handel Infrastruktura Motoryzacja Nieruchomość Przemysł Rolnictwo Telekomunikacja Transport Turystyka Ubezpieczenia
Bankowość i finanse separator
Banki Fundusze Giełda Inwestycje Kredyty Lokaty Waluty
Nowe technologie separator
Audio-Wideo Fotografia Internet Komputery Oprogramowanie Telefony
Społeczeństwo separator
Konsument Podatki Praca i kariera Prawo Problemy społeczne Samorząd
Edukacja separator
Dziecko Nauka Szkolnictwo
Media separator
Internet Public Relations Reklama i marketing Telewizja, radio, prasa
Zdrowie i uroda separator
Choroby Kosmetyki Leczenie Leki i preparaty Medycyna Porady lekarza Profilaktyka Żywienie
Kultura separator
Film Literatura Muzyka Sztuka Teatr
Lifestyle separator
Dom i ogród Gwiazdy Kulinaria Moda Podróże Styl życia Wnętrza Zakupy
Opinie i komentarze separator
Bankowość Finanse Gospodarka Handel Marketing Materiał eksperta Nowe Technologie Podatki Praca i kariera

Biedronka vs Lidl: Przed długim weekendem produkty na grilla są w niemal identycznych cenach

Udostępnij na Facebook'uPolecamy Udostępnij na Twitter'zeTweetnij Udostępnij na LinkedIn'ie Udostępnij
Największe dyskonty gotowe do rozpoczęcia sezonu grillowego. Fot. serwis agencyjny MondayNews™

Z analizy platformy TakeTask wynika, że konsumenci zapłacą prawie tyle samo za produkty na grilla w Biedronce – 103,79 zł i w Lidlu – 105,61 zł. W obu sieciach karkówka świeża bez kości 1 kg kosztuje 9,45 zł, a kiełbasa podwawelska 1 kg – 14,90 zł. Sok pomarańczowy 100% 1 litr karton również ma jednakową cenę – 3,49 zł. Najmocniejsi gracze w swoim segmencie nie chcą dopuścić do tego, żeby popularne w tym sezonie artkuły były tańsze u konkurencji. To groziłoby utratą klienta. Ale kilku sporych różnic nie udało się uniknąć. Największa z nich wynosi 141% na korzyść Biedronki i dotyczy udka z kurczaka 1 kg. Z kolei Lidl oferuje w niższej cenie przyprawę do grilla. W tym przypadku rozbieżność jest na poziomie 128%.

Rozpoczęcie sezonu grillowego oznacza dla sieci handlowych przede wszystkim zwiększony popyt na produkty potrzebne do uczty na świeżym powietrzu. Wśród nich należy wymienić artykuły spożywcze, a także węgiel czy rozpałkę. Przed tegorocznym weekendem majowym Polacy powinni zrobić więcej tego typu zakupów, niż w innych latach. Wiele osób, biorąc 3 dni urlopu, będzie miało aż 9 dni wolnego i sporo czasu na grillowanie. Dlatego w najbliższym czasie sklepy mogą spodziewać się prawdziwego oblężenia. Oczywiście klienci przy okazji swoich wizyt będą nabywali nie tylko asortyment związany z biesiadowaniem. Dlatego walka na rynku zaostrza się.

– Największe zyski mogą przynieść najtańsze produkty marek własnych, po które chętnie będą sięgali konsumenci, robiąc większe zakupy przed majówką. W najbliższym czasie sieci będą przyciągały klientów tzw. zestawami grillowymi, zawierającymi np. kombinacje kilku rodzajów mięsa. Cieszą się one dość sporą popularnością, bo pozwalają klientom zaoszczędzić czas potrzebny na poszukiwanie odpowiednich artykułów – mówi Arkadiusz Cybulski, Dyrektor Zarządzający platformą crowdsourcingową TakeTask.

Niemal identyczne ceny koszyków świadczą o tym, że Lidl i Biedronka bardzo dokładnie monitorują działania i politykę cenową konkurencji. Koszt zakupu najpopularniejszych produktów na grilla został maksymalnie „zoptymalizowany” przez obie sieci. Jakiekolwiek próby zwiększania zysków na tym asortymencie mogłyby być groźne dla wizerunku każdej z nich. Dyskonty dobrze o tym wiedzą, a szczególnie Biedronka i Lidl. Tak chętnie kupowany w tym sezonie artykuł, jakim jest karkówka świeża bez kości (bez marynaty) 1 kg – pakowana, obie sieci oferują po 9,45 zł. W Lidlu jest to cena promocyjna. Ponadto kiełbasa podwawelska bez marynaty 1 kg – pakowana kosztuje w jednym i w drugim dyskoncie 14,90 zł. Różnica polega na tym, że w Biedronce produkt ma 95% mięsa, a u konkurencji – 94%.

Polacy odpuścili sobie fast foody i pizzerie. Część branży w wakacje zaliczyła dwucyfrowy spadek [ANALIZA]

Obserwacja zachowań blisko 3 mln konsumentów wykazała, że rok do roku ogólnie zmniejszył się wakacyjny ruch w fast foodach. Ubyło też samych klientów. Dla przykładu pizzerie zanotowały dwa dwucyfrowe spadki, a bary z kanapkami i daniami z kurczaka – dwa jednocyfrowe. 

– Według danych, w analizowanych dyskontach dość podobne ceny ma kaszanka bez marynaty 1 kg – pakowana. W Biedronce kosztuje 8,82 zł, a w Lidlu – 8,98 zł. Większa rozbieżność występuje w przypadku kiełbasy śląskiej bez marynaty 1 kg – pakowanej. W portugalskiej sieci jest w regularnej cenie – 15,98 zł, a niemiecki konkurent oferuje ją w promocji za 13,98 zł – zauważa Karol Kamiński z Grupy AdRetail.

Warto bacznie obserwować wyraźne różnice w cenach ulubionych produktów, które zmieniają się w krótkich odstępach czasu. Sklepy wprowadzają rabaty na rozpoczęcie nowych sezonów, ale nie utrzymują ich przecież do końca. Pora na grilla czy barbecue będzie trwała przez kilka miesięcy, aż do późnego lata lub początku jesieni, w zależności od pogody. I w tym okresie wiele cen ulegnie zmianie.

– Jednak sztandarowe produkty w danym sezonie zwykle zachowują atrakcyjne ceny, aby nie spowodować odpływu klientów do konkurencji. I tak identyczny koszt zakupu soku pomarańczowego w dwóch sieciach może wynikać z tego, że wrażliwość cenowa konsumentów na ten konkretny produkt jest wyższa. Zarówno w Biedronce, jak i w Lidlu klienci płacą za ww. napój 3,49 zł – komentuje Arkadiusz Cybulski.

[WAŻNE] Eksperci ostrzegają. Oszuści znaleźli nowy sposób na zarobek. Podają się za prawników od kredytów

Oszuści mają nowy sposób na Polaków. Przestępcy podają się za kancelarie prawne specjalizujące się w obsłudze kredytobiorców. Twierdzą, że oszczędności rozmówcy są zagrożone, ale dzięki zastosowaniu się do ich rekomendacji można środki uratować. Szczególnie narażeni są frankowicze.

Nie zapominajmy również o tym, że Polacy bardzo chętnie popijają grillowane potrawy alkoholem. Należy wskazać, że piwo jasne 4x500 ml puszka czteropak kosztuje w Biedronce w promocyjnej cenie 6,60 zł przy zakupie 4 sztuk. W gazetce w Lidlu ma wartość 7,40 zł, przy czym sieć podaje informację „4 w cenie 3”. Z kolei piwo jasne 500 ml butelka w portugalskiej sieci ma cenę 1,79 zł, a w konkurencyjnym dyskoncie należy zapłacić za ten artykuł 1,99 zł.

– Występują również bardziej wyraźne różnice pomiędzy porównywanymi dyskontami na poziomie pojedynczych produktów, ale są one wyrównywane poprzez niższe lub wyższe ceny innych artykułów potrzebnych na grilla. Udko z kurczaka odnotowało rozbieżność 141%, ponieważ Biedronka zastosowała promocję na ten towar. W gazetce tej sieci artykuł ma cenę 5,49 zł. W Lidlu kosztuje regularnie 7,75 zł – dodaje Karol Kamiński.

Jak podsumowuje ekspert z platformy TakeTask, w analizowanych koszykach w kategorii przyprawy do grilla mamy do czynienia z dwoma innymi producentami, więc trudno jest porównywać produkty. W Biedronce saszetka Kamis kosztuje 1,27 zł, a Prymat w Lidlu – 0,99 zł. Różnica między sieciami wynosi 128%. Podobnie jest z ketchupami łagodnymi ok. 500 g but. Rozbieżność na poziomie 127% wynika z tego, że dyskonty dowolnie kształtują ceny towarów marek własnych. Biorą pod uwagę m.in. skład produktu, który może być inny, niż podobnego artykułu z konkurencyjnej sieci. W Biedronce za ww. ketchup trzeba zapłacić 2,12 zł, a w Lidlu – 2,69 zł.

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 20-21 kwietnia br.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiał chroniony jest przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku o ochronie baz danych. Materiał może być wykorzystany (w tym dalej publicznie udostępniany) wyłącznie przez zarejestrowanych Użytkowników serwisu, tj. dziennikarzy/media. Jakiekolwiek wykorzystywanie przez nieuprawnione osoby (poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami) jest zabronione.

NAJNOWSZE NEWSY

Przewiń do góry