Od początku czerwca do połowy lipca br. wody mineralne gazowane były droższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku średnio o 5,5%. Z kolei niegazowane zdrożały o blisko 5%. Wody z bąbelkami najmocniej poszły w górę w dyskontach – o ponad 17%. Wyraźny wzrost został również odnotowany w supermarketach – o prawie 10%. Artykuły bez gazu też najbardziej podrożały w dyskontach – o 7%. Niemal o połowę mniejsze podwyżki zaobserwowano w sieciach cash&carry i w supermarketach, tj. o niecałe 4%.
Z analizy blisko 2 tys. akcji promocyjnych wynika, że gazowana woda mineralna zdrożała średnio o 5,5%, a niegazowana – o 4,8%. Michał Majszczyk z Hiper-Com Poland tłumaczy większy wzrost cen wody z bąbelkami tym, że proces jej nasycania i butelkowania jest bardziej kosztowny niż produkcji napoju bez gazu. Niemniej różnica jest stosunkowo niewielka.
– Na rynku wszystko drożeje, w tym woda. Występują też problemy z zatrudnieniem pracowników i zabezpieczeniem produktów. Jednak różnica wzrostu cen między artykułami jest minimalna. To najprawdopodobniej wynika z tego, że popyt na wodę gazowaną zawsze był nieco większy niż na niegazowaną – mówi dr Maria Andrzej Faliński, wieloletni obserwator rynku detalicznego.
Z najnowszych danych wynika, że kobiety częściej niż mężczyźni interesują się kosztami rozwodu. W I półroczu ub.r. panie stanowiły blisko 60% zainteresowanych tym tematem. Z kolei w analogicznym okresie br. ich udział w ogólnym zestawieniu był tylko w niewielkim stopniu mniejszy.
Woda gazowana najbardziej podrożała w dyskontach – średnio o 17,4%. Na drugim miejscu były supermarkety – wzrost o 9,9%. Niewielkie podwyżki odnotowano też w sklepach convenience – o 1,6%, a także w hipermarketach – o 1,5%. Ceny najmniej poszły w górę w sieciach typu cash&carry – o 0,1%. Zdaniem Katarzyny Grochowskiej z Hiper-Com Poland, wzrosty są stonowane, biorąc pod uwagę zwiększoną sprzedaż napojów w okresie letnim oraz tegoroczne utrudnienia związane z pandemią.
– Dyskonty zaczęły być postrzegane jako dobre sklepy na czas kryzysu. Konsumenci uważają, że właśnie w nich zrobią zakupy najszybciej, czyli najbezpieczniej, a także najtaniej. Dodatkowo duży udział kilku marek własnych powoduje, że wody mniej tam kosztują niż w innych formatach. Dlatego takie sieci mogły sobie pozwolić na prawie 20% podwyżki. Na obecnej sytuacji skorzystały również małe supermarkety, w których sposób prowadzenia sprzedaży jest bliski dyskontom – wyjaśnia dr Faliński.
Według analizy, woda niegazowana również najbardziej zdrożała w dyskontach – o 7%. Mniejsze wzrosty były w sieciach cash&carry i w supermarketach – o 3,6%, a także w sklepach convenience – o 3,3%. Najmniej widoczne podwyżki zanotowano w hipermarketach – o 2,9%.
Na koniec pierwszego półrocza br. liczba osób, które w zgłoszeniu do ubezpieczenia emerytalnego i rentowego podały obywatelstwo inne niż polskie, zbliżyła się do 1,2 mln. To o 6% więcej niż rok wcześniej, kiedy było ich niemal 1,1 mln.
– Jak wiadomo, dyskonty są znane z najniższych cen na rynku detalicznym, a jednym z ich najtańszych produktów są właśnie wody. To jest więc oczywiste, że tego typu sieci wprowadzają na nie podwyżki, próbując niwelować stale rosnące koszty prowadzenia sklepów. W pozostałych formatach wzrosty nie są aż tak znaczące – podsumowuje Michał Majszczyk.
Analizę wykonali eksperci z międzynarodowej agencji badawczo-analitycznej Hiper-Com Poland. Finalnie sprawdzono ceny 10 najczęściej promowanych wód mineralnych (gazowanych i niegazowanych) w gazetkach handlowych wydanych od 1 czerwca do 15 lipca br. Porównano je z wynikami z analogicznego okresu w 2019 r. Łącznie sprawdzono 852 publikacje, w tym 1853 akcji promocyjnych organizowanych we wszystkich dyskontach, hipermarketach, supermarketach, sieciach convenience i cash&carry.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiał chroniony jest przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku o ochronie baz danych. Materiał może być wykorzystany (w tym dalej publicznie udostępniany) wyłącznie przez zarejestrowanych Użytkowników serwisu, tj. dziennikarzy/media. Jakiekolwiek wykorzystywanie przez nieuprawnione osoby (poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami) jest zabronione.