×
Biznes i gospodarka separator
Budownictwo Energetyka Handel Infrastruktura Motoryzacja Nieruchomość Przemysł Rolnictwo Telekomunikacja Transport Turystyka Ubezpieczenia
Bankowość i finanse separator
Banki Fundusze Giełda Inwestycje Kredyty Lokaty Waluty
Nowe technologie separator
Audio-Wideo Fotografia Internet Komputery Oprogramowanie Telefony
Społeczeństwo separator
Konsument Podatki Praca i kariera Prawo Problemy społeczne Samorząd
Edukacja separator
Dziecko Nauka Szkolnictwo
Media separator
Internet Public Relations Reklama i marketing Telewizja, radio, prasa
Zdrowie i uroda separator
Choroby Kosmetyki Leczenie Leki i preparaty Medycyna Porady lekarza Profilaktyka Żywienie
Kultura separator
Film Literatura Muzyka Sztuka Teatr
Lifestyle separator
Dom i ogród Gwiazdy Kulinaria Moda Podróże Styl życia Wnętrza Zakupy
Opinie i komentarze separator
Bankowość Finanse Gospodarka Handel Marketing Materiał eksperta Nowe Technologie Podatki Praca i kariera

Walka o pracownika zaczyna iść w nowym kierunku. Firmy coraz częściej inwestują w uczniów

Udostępnij na Facebook'uPolecamy Udostępnij na Twitter'zeTweetnij Udostępnij na LinkedIn'ie Udostępnij
Sebastian Sala z międzynarodowej firmy rekrutacyjnej Antal. Fot. serwis agencyjny MondayNews™

Od kilku lat pracodawcy pozyskują pracowników na etapie wyższych uczelni. Ale deficyt kandydatów, będących u progu kariery, stale się pogłębia. Dlatego firmy zaczynają już interesować się najzdolniejszymi uczniami szkół średnich. Nie proponują im konkretnych stanowisk, ale często oferują szkolenia lub płatne staże. Wybrany adept prosto po skończeniu liceum lub na początku studiów, o ile je jeszcze podejmie, może liczyć na atrakcyjną posadę. Szczególnie centra usług wspólnych wykazują ogromne zapotrzebowanie na młodych ludzi ze znajomością choćby jednego języka obcego. W zależności od sektora poszukiwane są też talenty analityczne, informatyczne i matematyczne. Zainteresowaniem cieszą się także przyszli elektrycy oraz technicy budownictwa.

Z obserwacji eksperta wynika, że również szkoły zaczynają bardzo mocno współpracować z przedsiębiorcami w celu rozwoju kompetencji młodzieży w poszczególnych specjalizacjach. Od ich strony chodzi o faktyczne przygotowanie nastolatków do życia zawodowego i wskazywania im właściwego kierunku rozwoju. Menedżer Zespołu SSC/BPO Antal uważa, że uświadamianie młodym ludziom, czego będą w przyszłości oczekiwały od nich największe marki na rynku jest absolutnie zasadne i nie wpłynie to na nich negatywnie.

– Cykliczne badania Work Service, prowadzone przez ostanie kilka lat, wykazały, że ponad 50% ludzi wkraczających w rynek zawodowy nie wiedziało, co dalej robić w życiu. Myślę, że te statystyki są wciąż aktualne. Zapewne wiele osób może to potwierdzić z własnego doświadczenia, że pod koniec szkoły średniej trudno jest wybrać, z pełnym przekonaniem, idealną drogę zawodową. Oczywiście są od tego wyjątki. Ale, jeżeli pracodawcy zaczną tłumaczyć młodym ludziom, czego oni oczekują od pracowników, to takie działania absolutnie nie będą szkodliwe dla nastolatków. Nie zepsują ich w żaden sposób – ocenia ekspert z firmy Antal.

Fatalne dane ze sklepów. Dynamika wzrostu cen wciąż idzie w górę. Kolejny miesiąc z rzędu jest rdr. drożej

Wzrost cen codziennych zakupów przekroczył właśnie granicę 5 proc. rok do roku. Do tego widać, że już tylko jedna kategoria ze wszystkich obserwowanych nie zdrożała. I tym razem na podium drożyzny znalazły się warzywa, słodycze i desery, a także owoce.

Dzięki działaniom pracodawców, młodzi ludzie lepiej zaplanują swoje studia lub z nich zrezygnują, bo i takie przypadki trzeba wymienić. Jak podkreśla ekspert, dostaną oni swego rodzaju drogowskazy, np. w zakresie nauki języków, które są potrzebne w konkretnej branży. W kontaktach z poważnymi firmami już na tym etapie mogą odkrywać swoje słabe i mocne strony. Wkraczając później na rynek pracy nie będą tak zagubieni, jak to bywało wśród starszych pokoleń. Mogą zostać lepiej przygotowani do pierwszych rozmów kwalifikacyjnych. Poznają też zasady panujące w firmach, często międzynarodowych.

– Moim zdaniem, młodzież tylko na tym zyska. Kluczowe jest to, żeby otrzymała jak najwięcej informacji zwrotnych. Firmy mogą pokazywać uczniom, jak wygląda rynek pracy lub konkretny dział firmy od środka. Ale nie powinny przekazywać im w sposób nachalny swoich propozycji. Należy dostosować dostarczane dzieciom treści do ich wieku i tutaj oczywiście najłatwiej to zrobić, konsultując działania firmy z placówką edukacyjną – zapewnia Sebastian Sala.

W trzy kwartały 2024 roku na rynku pojawiło się ponad 221 tys. nowych firm. 149 tys. wznowiło działalność

W trzech kwartałach 2024 r. do rejestru CEIDG wpłynęło ponad 221 tys. wniosków dotyczących zarejestrowania jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 4,6% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Z kolei, pracodawcy mogą obserwować, jak na tym etapie przyszli kandydaci do pracy podchodzą do realizacji nowych zadań i czy naprawdę pasjonują się daną dziedziną. Jak podkreśla ekspert, zamiłowanie do swojego zawodu to najlepsza gwarancja osiągania lepszych wyników w przyszłości. Poza tym, firma może łatwo ocenić zdolności komunikacyjne oraz językowe takich młodych osób.

– Wyraźnym zainteresowaniem cieszą się pracownicy z kompetencjami językowymi. Mówimy tutaj o angielskim, francuskim, niemieckim i hiszpańskim. Zapotrzebowanie na takie osoby coraz częściej zgłaszają nam centra usług wspólnych. Tworzą one stosunkowo młody sektor w gospodarce, który prężnie się rozwija. Z moich obserwacji wynika, że już po liceum, znając jeden czy dwa języki obce, można otrzymać naprawdę intratną ofertę pracy, w międzynarodowym środowisku z ciekawymi możliwościami rozwoju. Młodzi ludzie mają więc o co walczyć – podsumowuje ekspert z międzynarodowej firmy rekrutacyjnej Antal.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiał chroniony jest przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku o ochronie baz danych. Materiał może być wykorzystany (w tym dalej publicznie udostępniany) wyłącznie przez zarejestrowanych Użytkowników serwisu, tj. dziennikarzy/media. Jakiekolwiek wykorzystywanie przez nieuprawnione osoby (poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami) jest zabronione.

NAJNOWSZE NEWSY

Przewiń do góry