×
Biznes i gospodarka separator
Budownictwo Energetyka Handel Infrastruktura Motoryzacja Nieruchomość Przemysł Rolnictwo Telekomunikacja Transport Turystyka Ubezpieczenia
Bankowość i finanse separator
Banki Fundusze Giełda Inwestycje Kredyty Lokaty Waluty
Nowe technologie separator
Audio-Wideo Fotografia Internet Komputery Oprogramowanie Telefony
Społeczeństwo separator
Konsument Podatki Praca i kariera Prawo Problemy społeczne Samorząd
Edukacja separator
Dziecko Nauka Szkolnictwo
Media separator
Internet Public Relations Reklama i marketing Telewizja, radio, prasa
Zdrowie i uroda separator
Choroby Kosmetyki Leczenie Leki i preparaty Medycyna Porady lekarza Profilaktyka Żywienie
Kultura separator
Film Literatura Muzyka Sztuka Teatr
Lifestyle separator
Dom i ogród Gwiazdy Kulinaria Moda Podróże Styl życia Wnętrza Zakupy
Opinie i komentarze separator
Bankowość Finanse Gospodarka Handel Marketing Materiał eksperta Nowe Technologie Podatki Praca i kariera

Konsumenci o lokalnych produktach: Liczy się głównie jakość. Mniej ważna jest ekologia czy cena

Udostępnij na Facebook'uPolecamy Udostępnij na Twitter'zeTweetnij Udostępnij na LinkedIn'ie Udostępnij
Mięso i wędliny to najchętniej nabywane towary od miejscowych producentów. Fot. serwis agencyjny MondayNews™

Tylko nieliczni klienci z dużych miast nie mają potrzeby rozpoznawania tego, czy dany produkt jest lokalny – 12%. Natomiast 36% z nich poznaje taki towar już po opakowaniu. Z kolei łącznie ponad 60% ankietowanych chętnie sięga po tego typu artykuły. Decyduje o tym przede wszystkim ich jakość. Tak stwierdzi blisko 40% badanych. Ponadto spora grupa osób kieruje się regionalnym patriotyzmem – 27%. Mięso, wędliny, warzywa i owoce to najchętniej nabywane towary od miejscowych producentów. Następnie są sery i ryby. Niemal na samym końcu zestawienia znajduje się alkohol oraz pieczywo. Stawkę zamykają napoje i słodycze.

Rozpoznawanie produktów

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez portal Reklama FMCG oraz Grupę Mobilną Qpony-Blix, konsumenci w różny sposób rozpoznają produkty lokalnych wytwórców. Jednak największe znaczenie ma opakowanie – 36%. Potem są wymieniane dane producenta – 19%. Następnie jest wskazywana etykieta – 12%.

– Opakowanie jest całościowym, charakterystycznym wyróżnikiem produktu. Obejmuje m.in. projekt plastyczny i kolorystykę. Etykieta i dane producenta są na ogół mniej widoczne. Trzeba doczytać wszystkie informacje, umieszczone małym drukiem, a to już wymaga pewnego wysiłku od konsumenta – wyjaśnia Izabella Byszewska, prezes Zarządu Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego.

Zaledwie 12% badanych nie ma potrzeby rozpoznawania tego, czy dany produkt jest lokalny. Według Marcina Lenkiewicza, wiceprezesa Grupy Mobilnej Qpony-Blix, takich osób będzie ubywało. Konsument staje się coraz bardziej świadomy i poszukuje m.in. artykułów ekologicznych od lokalnych producentów. Oni z kolei powoli zaczynają tworzyć silne marki, które z czasem będą mocniej zapadać w pamięć.

Sięganie po lokalne

– Łącznie 62% ankietowanych stwierdziło, że chętnie sięga po produkty lokalnych wytwórców. W mojej ocenie, to jest dobry wynik. Świadczy to o tym, że klienci interesują się takimi artykułami. Sklepy, które odpowiednio eksponują towary regionalne, są lepiej postrzegane przez konsumentów. Tylko 1 na 5 respondentów deklaruje, że nie ma potrzeby nabywania takich artykułów – informuje Mateusz Chołuj z portalu Reklama FMCG.

Prawie dwa razy więcej osób było raczej na tak – 41%, niż w pełni przekonanych o tym, że chętnie sięga po lokalne produkty – 21%. Zdaniem Izabelli Byszewskiej, przeważające niezdecydowanie klientów może wynikać z niedostatecznej promocji wyrobów. A to z kolei jest związane z dominacją sklepów wielkopowierzchniowych na rynku. Wskazane artykuły giną wśród globalnych ofert.

W przyszłym roku mogą zmienić się przepisy ws. ulgi IP Box. Obecnie trwają wewnątrzresortowe konsultacje

Ponad 7,5 tys. podatników skorzystało z ulgi IP Box w zeznaniu podatkowym za ubiegły rok. Nieznacznie więcej takich przypadków było w rozliczeniach za 2022 r. Do tego resort informuje, że w 2025 r. może dojść do zmiany przepisów ws. ulgi. Obecnie trwają konsultacje.

– Tylko 14% ankietowanych nie jest zainteresowanych sięganiem po tego typu produkty. Dla nich ważniejsze są inne cechy towaru. W tej grupie konsumentów mogą być m.in. osoby, które są mocno przywiązane do swoich ulubionych, międzynarodowych marek i tylko takie wybierają – komentuje Marcin Lenkiewicz.

Motywacje klientów

Respondenci pytani o to, czym kierują się, wybierając produkty lokalne, głównie wskazywali jakość – 39%. Potem wymieniali regionalny patriotyzm – 27%. Mateusz Chołuj uważa, że producenci takich artykułów powinni zwrócić szczególną uwagę na te opinie. Warto podkreślać ww. silne strony swoich towarów podczas kampanii marketingowych.

– Należy dodać, że 10% badanych przy zakupie produktów lokalnych kieruje się innymi powodami, niewymienionymi w ankiecie. Co istotne, mniejsze znaczenie dla konsumentów ma ekologia – 9%, niska cena – 6%, opinia rodzinny czy znajomych – 4%, a także wysoki koszt zakupu – 2%. Jak widać, względy finansowe odgrywają znikomą rolę – podkreśla ekspert z Grupy Mobilnej Qpony-Blix.

Eksperci wnioskują, że Polacy chętnie wspierają małe, lokalne biznesy, w tym rolników, których praca jest powszechnie postrzegana jako bardzo ciężka. W ich przypadku zyski są mocno uzależnione od czynników zewnętrznych, m.in. od pogody. Z kolei produkty lokalne kojarzą się klientom z lepszą jakością, bo nie są sprzedawane na masową skalę. I to głównie motywuje polskiego konsumenta.

Preferowana żywność

– Z badania wynika również, że wśród lokalnych produktów konsumenci najchętniej kupują mięso i wędliny – 39%. Kojarzą się one z tradycją i nieprzemysłowym wytwarzaniem. Klienci zapewne mają w pamięci rozmaite afery dotyczące żywności przemysłowej, zawierającej m.in. szkodliwe dioksyny. Chcą jadać zdrowo i czuć się bezpiecznie – tłumaczy prezes Byszewska.

Na drugim miejscu są warzywa i owoce – 17%. Marcin Lenkiewicz zwraca uwagę na to, że tego typu artykuły mogą pozostawać dłużej świeże niż wędliny, oczywiście jeśli są przechowywane w odpowiednich warunkach. I dlatego są w zestawieniu dalej niż produkty mięsne. Konsumenci sięgają po żywność lokalną właśnie z uwagi na walory zdrowotne.

[ANALIZA] W najbliższym czasie sytuacja geopolityczna będzie głównym czynnikiem wzrostu cen w sklepach

Eksperci rynkowi prognozują, że przed świętami Bożego Narodzenia ceny detaliczne w sklepach będą stabilne. Jednak w dłuższej perspektywie geopolityka może to wyraźnie zmienić. Wiele będzie zależeć od relacji Europy z Donaldem Trumpem.

– Następnie respondenci wymieniają nabiał – 12%, a także sery – 11%. Tego typu artykuły mają dłuższy termin ważności. Dodatkowo ich producenci mocno reklamują swoje wyroby. Poprzez skuteczny marketing udało im się wykreować marki, które są znane również poza swoimi regionami. Obecnie widoczny jest trend promowania lokalnych produktów szerszemu kręgowi klientów. Wytwórcy powinni wykorzystać tę szansę – przekonuje ekspert z portalu Reklama FMCG.

Mniej popularny asortyment

Według zestawienia, rzadkim wyborem są lokalne ryby – 7%. Wynika to z tego, że niezbyt często pojawiają się w ofertach. Wyjątek mogą stanowić słodkowodne karpie czy pstrągi. Trudno też mówić o lokalności śledzi i szprotek poza regionami nadmorskimi.

– Smuci mnie niska pozycja pieczywa – 3% – wśród najbardziej cenionych miejscowych produktów. Lokalne piekarnie oferują naprawdę wysokojakościowe wyroby, wytwarzane tradycyjnymi metodami. Są one pozbawione dodatków chemicznych i tzw. polepszaczy, które obecnie nagminnie się stosuje. Być może działa tu czynnik cenowy. W marketach przemysłowe bułki kosztują grosze, a często są reklamowane jako produkty prosto z pieca. I to zachęca konsumentów do ich spożywania – zauważa ekspert z Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego.

Alkohole odnotowały 5%. Niemniej Marcin Lenkiewicz dostrzega, że rośnie sprzedaż regionalnych piw. Potwierdzają to również obserwacje Mateusza Chołuja z portalu Reklama FMCG. Eksperci podsumowują, że takie browary zyskują na popularności, ale wciąż mają do pokonania ogromną konkurencję w postaci znanych, międzynarodowych koncernów z dużymi budżetami reklamowymi.

Badanie zostało zrealizowane na terenie 6 dużych miast (Warszawy, Krakowa, Katowic, Wrocławia, Poznania i Łodzi) oraz ich najbliższych okolic. Ankieta była przeprowadzona w październiku br. wśród 620 osób bezpośrednio robiących zakupy w sieciach handlowych. Uczestniczyły w niej tylko te osoby, które na wstępie rozmowy wyraźnie zadeklarowały, że regularnie same robią zakupy – minimum raz w tygodniu. Respondenci mieli od 18 do 65 lat. 56% z nich to kobiety. 44% stanowili mężczyźni.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiał chroniony jest przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku o ochronie baz danych. Materiał może być wykorzystany (w tym dalej publicznie udostępniany) wyłącznie przez zarejestrowanych Użytkowników serwisu, tj. dziennikarzy/media. Jakiekolwiek wykorzystywanie przez nieuprawnione osoby (poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami) jest zabronione.

NAJNOWSZE NEWSY

Przewiń do góry