06 maj 2021
 
Zapomniałeś hasła?  Kliknij tutaj
Zespół MondayNews, 29 lutego 2016 | 05:06
Masz ciekawego newsa? Napisz do wydawcy

E-handel nie korzysta z dotacji na outsourcing usług, ponieważ obawia się utraty kontroli nad przesyłką

fot. serwis agencyjny MondayNews (Sylwii Mager, klaster przedsiębiorczości eCommerce Connections)

E-sklepy mają niską świadomość tego, że mogą otrzymać wsparcie finansowe na rozwój ich działalności, w tym outsourcing usług. Tymczasem w ramach unijnej pomocy mają szansę uzyskać nawet kilkaset tysięcy euro. W konsekwencji korzyści z tego tytułu odniosą także konsumenci.

W obszarze e-commerce nastąpił silny wzrost outsourcingu logistycznego i wszelkich usług związanych z konfekcjonowaniem, magazynowaniem i realizacją wysyłek towarów zamówionych w Internecie. Nowym trendem jest możliwość skorzystania z usługi fulfilment. Jest to wyręczenie e-sklepów z większości procesów związanych z logistyką w branży e-commerce, takich jak przyjęcie i wydanie towaru, pakowanie, etykietowanie, przepakowywanie, co-packing czy składowanie. Gdy tylko w sklepie zostaje złożone zamówienie, pracownicy magazynu przygotowują produkt do wysyłki, pakują go i przekazują firmie kurierskiej, która dostarcza go bezpośrednio do klienta.

Według Sylwii Mager z klastra przedsiębiorczości eCommerce Connections wśród właścicieli sklepów internetowych wciąż jest bardzo niska świadomość dotycząca możliwości zastosowania nowych rozwiązań. Część e-sklepów obawia się wzrostu kosztów w przypadku outsourcingu. Nie mają one również świadomości profitów płynących z korzystania z dostawcy zewnętrznego. Tymczasem mogą uzyskać lepszą terminowość i kompletność dostaw oraz szereg usług komplementarnych, które wiążą się z pakowaniem i wysyłaniem przesyłek z zewnętrznego magazynu.

– Boją się także, że stracą kontrolę nad przesyłką i wysyłką towaru oraz jego kompletacją. Znają najlepiej swoich odbiorców i wydaje im się, że jeżeli nawet popełniają błędy, to wiedzą, jak najlepiej je rozwiązać. Wydaje im się, że outsourcowanie takich czynności na zewnątrz firmy spowoduje brak kontroli nad nimi. Nie widzą korzyści w postaci szybszej realizacji dostaw, automatyzacji procesów magazynowych i tym samym zwiększenia sprzedaży, uważa Sylwia Mager.

Obecnie właściciele sklepów internetowych mogą uzyskać dofinansowanie nawet do 200 tys. euro, w ramach pomocy de minimis, na outsourcing usług i podnoszenie kompetencji w zakresie marketingu i sprzedaży. Outsourcując wszelkie usługi związane z magazynowaniem i kompletowaniem towaru do zewnętrznych dostawców, zyskują oni także czas na rozwój własnej firmy. W dłuższej perspektywie czasu, wraz ze wzrostem przepływu w magazynie i sprzedaży, staną się one tańsze.

– Te koszty będą się coraz bardziej kalkulowały. Jednocześnie zwiększy to jakość usług oferowanych przez dostawców zewnętrznych ze względu na czas operacji, który będzie szybszy. Dla osób, które dopiero rozwijają działalność e-sklepów, jest to szansa na zminimalizowanie kosztów stałych do poziomu wartości zmiennych związanych z wynajmowaniem takich usług na zewnątrz jak wynajmowanie hali magazynowej, czy zatrudnianie pracowników, mówi Mager.

Według eksperta eCommerce Connections obecnie na rynku należy konkurować jakością dostaw, a nie tylko ceną towarów. Ostateczni konsumenci, czyli odbiorcy towarów ze sklepu internetowego, spodziewają się, że ich doświadczenia ze sklepu tradycyjnego zostaną przeniesione na grunt sprzedaży internetowej. Oczekują również, że będą otrzymywać towar w szybkim czasie, zgodnie z zamówieniami i dokonywać zwrotów. Bardzo ważne jest skrócenie czasu dostaw dla sklepów internetowych, co jest ogromną korzyścią zarówno dla sklepu, jak i ostatecznego konsumenta.

– Konsumenci końcowi będą wywierać duży nacisk na sklepy internetowe, aby podnosiły jakość swoich usług. Uważam także, że rynek outsourcingu logistycznego dopiero się rozwija i wymusza on przede wszystkim na operatorach logistyki kontraktowej, aby dokonywali zmian w procesach obsługi paczek do klienta końcowego. Jednocześnie powoduje to, że powstają centra logistyczne dedykowane wyłącznie firmom związanym z rynkiem sprzedaży w Internecie, wyjaśnia Sylwia Mager.

Dobro konsumenta jest najważniejsze i dlatego, aby sklep internetowy odniósł sukces na rynku, musi się on kierować przede wszystkim zasadą, że należy stale podnosić jakość swoich usług. Najlepszym na to sposobem jest właśnie outsourcowanie usług do operatorów logistycznych. Dzięki temu sklepy internetowe będą w stanie konkurować przede wszystkim terminowością, dostępnością i łatwością dokonywania zwrotów oraz jakością obsługi w postaci sprawnego pakowania i dostaw zgodnych z zamówieniem.

ZOBACZ TAKŻE

Używamy plików cookies by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.