×
Biznes i gospodarka separator
Budownictwo Energetyka Handel Infrastruktura Motoryzacja Nieruchomość Przemysł Rolnictwo Telekomunikacja Transport Turystyka Ubezpieczenia
Bankowość i finanse separator
Banki Fundusze Giełda Inwestycje Kredyty Lokaty Waluty
Nowe technologie separator
Audio-Wideo Fotografia Internet Komputery Oprogramowanie Telefony
Społeczeństwo separator
Konsument Podatki Praca i kariera Prawo Problemy społeczne Samorząd
Edukacja separator
Dziecko Nauka Szkolnictwo
Media separator
Internet Public Relations Reklama i marketing Telewizja, radio, prasa
Zdrowie i uroda separator
Choroby Kosmetyki Leczenie Leki i preparaty Medycyna Porady lekarza Profilaktyka Żywienie
Kultura separator
Film Literatura Muzyka Sztuka Teatr
Lifestyle separator
Dom i ogród Gwiazdy Kulinaria Moda Podróże Styl życia Wnętrza Zakupy
Opinie i komentarze separator
Bankowość Finanse Gospodarka Handel Marketing Materiał eksperta Nowe Technologie Podatki Praca i kariera

Dzieci powinny definitywnie zniknąć z reklam? Spór na razie ucichł, ale zapewne powróci w debacie publicznej

Udostępnij na Facebook'uPolecamy Udostępnij na Twitter'zeTweetnij Udostępnij na LinkedIn'ie Udostępnij
Paweł Gutowski, Kancelaria Adwokacka Czyżewscy. Fot. serwis agencyjny MondayNews™

Miesiąc temu posłowie postulowali wprowadzenie niemal całkowitego zakazu występowania dzieci w reklamach. Rozmowy na ten temat ustały, ale problem nie został rozwiązany. Tymczasem prawnicy twierdzą, że obowiązujące uregulowania wystarczająco chronią interesy najmłodszych.

Małoletni są szczególnie podatni na przekaz perswazyjny. Reprezentanci Rzecznika Praw Dziecka oraz Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji opowiedzieli się za ograniczeniem ich udziału w reklamach. Natomiast posłowie z komisji ds. petycji proponowali wprowadzenie ustawowego zakazu występowania dzieci i nastolatków w telewizyjnych, radiowych i prasowych reklamach komercyjnych, oraz zakazu adresowania ich reklam do nieletnich, z wyjątkiem produktów związanych z edukacją i rozwojem. Zdaniem Pawła Gutowskiego z Kancelarii Adwokackiej Czyżewscy, lepszym rozwiązaniem może być samoregulacja określonych branż.

- Wprowadzenie całkowitego zakazu występowania dzieci w reklamach, w mojej opinii, jest niepotrzebne. Istniejące prawo zawiera regulacje, które określają zasady prowadzenia reklamy kierowanej do małoletnich, i wystarczająco chronią je przed niepożądanymi skutkami. Mam tu na myśli przede wszystkim art. 16b ust. 2 pkt 1 oraz art. 16b ust. 2 pkt 4 o Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji. Wskazuje ona, że taki przekaz nie może bezpośrednio zachęcać najmłodszych do nabywania określonych produktów oraz pokazywać ich w niebezpiecznych sytuacjach, mówi serwisowi agencyjnemu MondayNews, Paweł Gutowski.

[ANALIZA] W najbliższym czasie sytuacja geopolityczna będzie głównym czynnikiem wzrostu cen w sklepach

Eksperci rynkowi prognozują, że przed świętami Bożego Narodzenia ceny detaliczne w sklepach będą stabilne. Jednak w dłuższej perspektywie geopolityka może to wyraźnie zmienić. Wiele będzie zależeć od relacji Europy z Donaldem Trumpem.

Obecnym rozwiązaniem zabezpieczającym interesy najmłodszych jest ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Art. 16 ust. 1 pkt 3 wyraźnie mówi o tym, że reklama nie możne wykorzystywać łatwowierności dzieci i szczególnego zaufania, jakim darzą one promowane produkty lub usługi. Jak zaznacza Gutowski, jeżeli zaistniałaby jednak potrzeba uzupełnienia stanu prawnego, należałoby raczej poprawić postanowienia tzw. miękkiego prawa i podjąć niezbędne działania w drodze samoregulacji, poprzez wprowadzenie do istniejących branżowych kodeksów etycznych pewnych ograniczeń w reklamowaniu określonych towarów lub usług z udziałem dzieci.

W przyszłym roku mogą zmienić się przepisy ws. ulgi IP Box. Obecnie trwają wewnątrzresortowe konsultacje

Ponad 7,5 tys. podatników skorzystało z ulgi IP Box w zeznaniu podatkowym za ubiegły rok. Nieznacznie więcej takich przypadków było w rozliczeniach za 2022 r. Do tego resort informuje, że w 2025 r. może dojść do zmiany przepisów ws. ulgi. Obecnie trwają konsultacje.

- Uważam, że można rozważyć potrzebę uregulowania kwestii udziału dzieci w reklamach w przypadku usług bankowych oraz ubezpieczeniowych, gdyż nie są to produkty skierowane do małoletnich. Wprowadzenie regulacji ustawowej w przypadku reklam tego typu usług nie jest jednak niezbędne. Zarówno do regulacji wydanych przez Związek Banków Polskich, jak i do kodeksu dobrych praktyk Polskiej Izby Ubezpieczeń, można wprowadzić postanowienia, z których wynikałoby, że dzieci nie powinny brać udziału w reklamie tych kategorii produktów, wyjaśnia ekspert.

W ocenie prawnika z Kancelarii Adwokackiej Czyżewscy, ustawodawca nie jest w stanie przewidzieć wszystkich okoliczności, które powinny być brane pod uwagę przy regulowaniu kwestii zakazu reklamy z udziałem dzieci w odniesieniu do każdej branży. W tym sensie samoregulacja pozwoliłaby na lepsze uwzględnienie specyfiki danej gałęzi gospodarki i uniknięcie wprowadzenia zakazu udziału małoletnich w reklamie tam, gdzie nie jest to rzeczywiście konieczne.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiał chroniony jest przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku o ochronie baz danych. Materiał może być wykorzystany (w tym dalej publicznie udostępniany) wyłącznie przez zarejestrowanych Użytkowników serwisu, tj. dziennikarzy/media. Jakiekolwiek wykorzystywanie przez nieuprawnione osoby (poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami) jest zabronione.

NAJNOWSZE NEWSY

Przewiń do góry