×
Biznes i gospodarka separator
Budownictwo Energetyka Handel Infrastruktura Motoryzacja Nieruchomość Przemysł Rolnictwo Telekomunikacja Transport Turystyka Ubezpieczenia
Bankowość i finanse separator
Banki Fundusze Giełda Inwestycje Kredyty Lokaty Waluty
Nowe technologie separator
Audio-Wideo Fotografia Internet Komputery Oprogramowanie Telefony
Społeczeństwo separator
Konsument Podatki Praca i kariera Prawo Problemy społeczne Samorząd
Edukacja separator
Dziecko Nauka Szkolnictwo
Media separator
Internet Public Relations Reklama i marketing Telewizja, radio, prasa
Zdrowie i uroda separator
Choroby Kosmetyki Leczenie Leki i preparaty Medycyna Porady lekarza Profilaktyka Żywienie
Kultura separator
Film Literatura Muzyka Sztuka Teatr
Lifestyle separator
Dom i ogród Gwiazdy Kulinaria Moda Podróże Styl życia Wnętrza Zakupy
Opinie i komentarze separator
Bankowość Finanse Gospodarka Handel Marketing Materiał eksperta Nowe Technologie Podatki Praca i kariera

Dane z serwisów ogłoszeniowych nie pozostawiają złudzeń. Na rynku pracy widać spore ożywienie

Udostępnij na Facebook'uPolecamy Udostępnij na Twitter'zeTweetnij Udostępnij na LinkedIn'ie Udostępnij
Firmy znowu zaczęły szukać pracowników. Najwięcej ofert widać w handlu i IT (Fot. serwis agencyjny MondayNews)

W ub.r. w serwisie OLX zamieszczono o 40% więcej unikalnych ofert pracy niż rok wcześniej. W przypadku Pracuj.pl wzrost wyniósł prawie 80%. Z kolei na portalu Praca.pl liczba ogłoszeń zwiększyła się o przeszło 14%. Sporo propozycji związanych było z handlem i ze sprzedażą, sektorem IT, a także z obsługą klienta. Ponadto duże wzrosty zaobserwowano w takich branżach jak e-commerce, HR oraz logistyka.

Więcej ofert

W 2021 roku w serwisie OLX opublikowano 1,4 mln unikalnych ofert pracy. To o 40% więcej niż rok wcześniej, kiedy zamieszczono ich 1 mln. Natomiast w przypadku Pracuj.pl widzimy wzrost rok do roku o prawie 80%, z 542,5 tys. do ponad 974 tys. ogłoszeń. Ostatnio większy wybór mieli też użytkownicy serwisu Praca.pl. W 2020 roku liczba ofert pracy wyniosła tam przeszło 422 tys. W kolejnym roku podskoczyła o ponad 14% i przekroczyła 481 tys.

– Obserwujemy trend intensywnego wzrostu liczby ofert na rynku pracy. Już w drugim kwartale 2021 roku widzieliśmy przyrost o 29,6%. I ta dynamika utrzymuje się. Nie dziwi to w kontekście intensywnego wzrostu produkcji o 21% w ciągu dwóch ostatnich lat. Równocześnie luka demograficzna i odpływ pracowników cudzoziemskich w czasie pandemii nadal są odczuwalne – komentuje Katarzyna Lorenc, ekspert BCC ds. rynku pracy.

Jak zaznacza Łukasz Kozłowski, główny ekonomista Federacji Przedsiębiorców Polskich, 2020 rok był okresem bardzo dużej niepewności w odniesieniu do perspektyw na przyszłość. Firmy czasowo wstrzymywały swoje plany związane z rekrutacją. Zrobiły tak z uwagi na zmniejszony obrót w okresie lockdownów, a także potrzebę zabezpieczenia swojej płynności finansowej oraz wypłacalności w obliczu tej sytuacji. Natomiast ub.r. był czasem ożywienia gospodarczego oraz odrabiania strat po najtrudniejszej w wymiarze ekonomicznym fazie pandemii. W związku z tym firmy realizowały odłożone na później dotychczasowe plany rekrutacyjne oraz zwiększały zatrudnienie.

Skarbówka odzyskuje coraz mniej zaległości za abonament RTV. Spadek rdr. wynosi blisko 50 proc.

Polacy nie chcą płacić abonamentu RTV. Nawet fiskusowi coraz słabiej idzie odzyskiwanie należności. Zdaniem ekspertów, to wyraźnie pokazuje, że państwo nie daje sobie rady z tym tematem. System wymaga reformy, bo bez tego pobieranie należności będzie coraz bardziej fikcyjne.

– Urzędy pracy nie mają kandydatów do zaoferowania przy niskim, strukturalnym bezrobociu. Poszukiwania pracowników stają się bardziej nerwowe. W pandemii jeszcze bardziej nabrały znaczenia ogłoszenia w sieci. Jednocześnie należy pamiętać, że pracodawcy często dają ogłoszenia w wielu miejscach, stąd w moim przekonaniu podane przyrosty dot. serwisów internetowych mogą być zawyżone w porównaniu z sytuacją na rynku – dodaje Katarzyna Lorenc.

Branże z pracą

W 2021 roku w Pracuj.pl najpopularniejszymi kategoriami były handel i sprzedaż – ponad 265 tys. ogłoszeń (27% wszystkich ofert), IT – przeszło 218 tys. (22%) i obsługa klienta – 145 tys. (15%). Natomiast rok wcześniej na czele zestawienia znajdowały się również handel i sprzedaż (33%), obsługa klienta (18%) i IT (14%). Z kolei w serwisie Praca.pl odnotowano w ubiegłym roku spory wzrost liczby ofert z obszaru IT – ok. 85 tys. (2020 rok – 49,7 tys.). Ostatnio na kolejnych miejscach znalazły się sprzedaż i obsługa klienta – 70 tys. (2020 rok – 67,5 tys.), a także praca fizyczna – 44 tys. (2020 rok – 17,9 tys.). Patrząc na ubiegłoroczne dane z OLX, widać, że trzycyfrowe wzrosty nastąpiły w takich kategoriach, jak e-commerce, HR i logistyka. Silny wzrost zapotrzebowania widoczny jest także w przypadku specjalistów z obszaru obsługi klienta i sprzedaży.

– Znaczna liczba ofert w branżach związanych z handlem i ze sprzedażą oraz z obsługą klienta ma związek z odbudową popytu konsumenckiego w 2021 roku. Dodatkowym czynnikiem była konieczność zwiększenia obsady kadrowej w wielu firmach. Przesądził o tym rosnący odsetek osób, które nie wykonywały pracy w danym czasie na skutek przebywania na kwarantannie, izolacji lub sprawowania opieki nad dziećmi w okresie nauki zdalnej w szkołach. Z kolei IT dynamicznie się rozwija, a znaczna liczba ofert adresowanych do specjalistów z tej branży świadczy również o niedoborze potencjalnych kandydatów do pracy – analizuje główny ekonomista FPP.

Światowe zwyżki notowań cen kakao szybko nie wyhamują. Polacy już teraz odczuwają to w portfelach

Kakao bije historyczne rekordy. Eksperci rynkowi twierdzą, że wzrosty cen na światowych giełdach szybko się nie zatrzymają. Słodycze i desery dalej będą szybko drożały. Finalnie dotknie to też kosmetyków, leków czy suplementów.

Jak przekonuje Katarzyna Lorenc, logistyków potrzebujemy więcej z powodu zerwanych łańcuchów dostaw i zmian w ich obszarze oraz rosnącej produkcji. Pandemia nałożyła się na megatrend technologiczny. Brak dalszych lockdownów w Polsce dał nam sporą przewagę nad krajami UE, które odnotowały niewielki wzrost produkcji. Według eksperta BCC, gdyby nie rosnąca inflacja i wzrosty cen głównych mediów oraz zmiany podatkowe moglibyśmy patrzeć z dużym optymizmem na rynek.

– Wiele wskazuje na to, że pomimo ochłodzenia koniunktury w 2022 roku, aktywność rekrutacyjna firm nadal pozostanie ożywiona. Wynika to z występujących w dalszym ciągu niedoborów kadrowych oraz nadal silnego popytu na rynkach krajowym i zagranicznym. Ponadto firmy, dostrzegając problemy z pozyskaniem pracowników, stale są aktywne w sferze rekrutacji. Chcą być bowiem gotowe na zaspokojenie popytu, kiedy koniunktura ponownie zacznie się poprawiać. Dynamika wzrostu liczby ofert prawdopodobnie będzie znacznie niższa niż w ub.r. Jednak spodziewam się, że w dalszym ciągu będzie przybywać propozycji – stwierdza Łukasz Kozłowski.

Rynek pracy w pozyskaniu właściwych kandydatów był bardzo trudny już od 2018 roku, co zaznacza Katarzyna Lorenc. I dodaje, że portale stanowią dziś jedynie wsparcie dla rekrutacji oraz miejsce spływu CV. Nabór jest mocno wspomagany mediami społecznościowymi oraz działaniami lojalnościowymi pracowników organizacji. Jak stwierdza ekspert BCC, w najbliższych miesiącach wiele firm na nowo przeliczy koszty i rentowność działalności po zmianach prawnych i podwyżkach. O wyraźnych trendach będziemy mogli mówić dopiero w drugim i trzecim kwartale.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiał chroniony jest przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku o ochronie baz danych. Materiał może być wykorzystany (w tym dalej publicznie udostępniany) wyłącznie przez zarejestrowanych Użytkowników serwisu, tj. dziennikarzy/media. Jakiekolwiek wykorzystywanie przez nieuprawnione osoby (poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami) jest zabronione.

NAJNOWSZE NEWSY

Przewiń do góry