×
Biznes i gospodarka separator
Budownictwo Energetyka Handel Infrastruktura Motoryzacja Nieruchomość Przemysł Rolnictwo Telekomunikacja Transport Turystyka Ubezpieczenia
Bankowość i finanse separator
Banki Fundusze Giełda Inwestycje Kredyty Lokaty Waluty
Nowe technologie separator
Audio-Wideo Fotografia Internet Komputery Oprogramowanie Telefony
Społeczeństwo separator
Konsument Podatki Praca i kariera Prawo Problemy społeczne Samorząd
Edukacja separator
Dziecko Nauka Szkolnictwo
Media separator
Internet Public Relations Reklama i marketing Telewizja, radio, prasa
Zdrowie i uroda separator
Choroby Kosmetyki Leczenie Leki i preparaty Medycyna Porady lekarza Profilaktyka Żywienie
Kultura separator
Film Literatura Muzyka Sztuka Teatr
Lifestyle separator
Dom i ogród Gwiazdy Kulinaria Moda Podróże Styl życia Wnętrza Zakupy
Opinie i komentarze separator
Bankowość Finanse Gospodarka Handel Marketing Materiał eksperta Nowe Technologie Podatki Praca i kariera

Czy nowa piramida żywieniowa zmieni nastawienie i ofertę promocyjną sieci handlowych?

Udostępnij na Facebook'uPolecamy Udostępnij na Twitter'zeTweetnij Udostępnij na LinkedIn'ie Udostępnij
fot. serwis agencyjny MondayNews (Marcin Dobek, wiceprezes instytutu badawczego ABR SESTA)

Z najnowszego badania instytutu ABR SESTA, dotyczącego strategii sieci handlowych, wynika, że coraz mocniej pokazują one w gazetkach promocyjnych produkty świeże, w tym warzywa i owoce. Część sieci wykorzystuje panujący wśród konsumentów trend związany ze zdrowym odżywianiem.

Z roku na rok rośnie liczba promocji produktów świeżych. Do tej kategorii należą m.in. warzywa i owoce, wędliny i mięso na wagę, sery na wagę, wyroby piekarnicze i cukiernicze. Jednak w 2015 roku bardziej niż w poprzednim, sieci inwestowały w promowanie wędlin w obsłudze (wzrost promocji o 25 proc.) i produktów cukierniczych (wzrost o 34 proc.). Wyroby te są najmniej zalecane według piramidy żywieniowej. Udział warzyw i owoców w kategorii Świeże spadł z 24 proc. w 2014 roku do 22 proc. w 2015 roku.

Największy wzrost promocji zauważalny jest w kanale Convenience (m.in. w takich sieciach jak Żabka, Freshmarket, Carrefour Express, Groszek), w dużych sklepach osiedlowych oraz dyskontach. Rosnące znaczenie kategorii widać również po zmianie aranżacji sklepów. Przy wejściu do marketów, m.in Biedronki i Lidla, znajdują się duże ekspozycje warzyw i owoców.

Wybrane sieci zdecydowanie zwiększyły liczbę promocji w kategorii Warzywa i Owoce. Należą do nich zwłaszcza Delikatesy Centrum (wzrost promocji o 76 proc.), Carrefour Express (wzrost o 56 proc), Aldik (wzrost o 50 proc.), Intermarche (wzrost o 44 proc.), Polomarket (wzrost o 31 proc.). Również debiutująca w ubiegłym roku sieć supermarketów Mila miała relatywnie dużo promocji warzyw i owoców.

[DANE MC] Eksperci biją na alarm. Zdecydowana większość Polaków nie ma jeszcze zastrzeżonego numeru PESEL

Obecnie zastrzeżonych jest ponad 6,5 mln numerów PESEL. Jak podkreślają eksperci, to mniej niż ok. 20 proc. dorosłych Polaków. Znaczna część społeczeństwa nadal nie ma wystarczającej wiedzy o istocie oraz skutkach prawnych takiego działania.

- Wędliny znajdują się na samej górze piramidy żywieniowej i zalecane jest ograniczenie ich konsumpcji. Jednak sieci zdecydowały się na ich promowanie. Ten trend powinien się zmienić w najbliższych latach. Konsumpcja mięs powinna się zmniejszać, natomiast rosnąć warzyw i owoców. Dlatego okazuje się, że mniejszy sklep z dobrymi warzywami i owocami, produktami zbożowymi, nabiałem całkowicie wystarcza do zaspokojenia potrzeb konsumentów, mówi Marcin Dobek z instytutu badawczego ABR SESTA.

Wydaje się zatem, że kanał sprzedaży, jakim są mniejsze sklepy, będzie się rozwijał w najbliższych latach. W dalszej przyszłości można również się spodziewać, że będą one posiadać większą ofertę produktów świeżych i bardzo ograniczony asortyment produktów FMCG. Najłatwiej przestawić się na ten kierunek sprzedaży właśnie najmniejszym sklepom.

Mimo trendu na świeżą żywność, hipermarkety nie zwiększyły miejsca na promocję kategorii Świeże. W przypadku tych produktów mniejsze znaczenie dla klientów ma cena, a większe wygląd i jakość. Pod względem ich promocji wyróżnia się na rynku nowa marka sieci Bi1, której oferta stanowi aż 29 proc. produktów świeżych. Sieć przeznacza dużą jej część na wędliny i mięsa, mniej na warzywa i owoce, które znajdują się na samym dole piramidy żywieniowej.

W czerwcu cena za metr kwadratowy u deweloperów była praktycznie taka sama jak w maju [RAPORT]

W czerwcu w 15 miastach wojewódzkich średnia cena metra kwadratowego mieszkań oferowanych przez deweloperów praktycznie nie zmieniła się względem maja. Obecnie największe szanse na tytuł najbardziej stabilnej cenowo metropolii w 2025 roku mają Warszawa i Katowice.

W gazetkach promocyjnych supermarketów Frac Delikatesy oraz MarcPol jest najwięcej modułów reklamujących produkty świeże. Najmniej zainteresowane ich eksponowaniem jest SM Tesco. Wynika to z faktu, że sieć ta posiada szeroką ofertę produktów przemysłowych i bardziej niż inne supermarkety promuje te kategorie kosztem warzyw i owoców.

Sieci handlowe będą podążały za rzeczywistymi wyborami konsumentów. Z jednej strony można mówić o trendzie zdrowej żywności, ale z drugiej jest coraz więcej osób otyłych (zwłaszcza dzieci). Pod kątem zdrowej żywności powstają sieci sprzedające tylko żywność BIO np. Organic Farma Zdrowia. Dyskonty i hipermarkety są sklepami dla wszystkich, dlatego ich oferty są przygotowane z myślą o każdym kliencie. Gdy zauważają zmianę postaw konsumenckich, natychmiast się do niej dostosowują. W przeciwnym razie klienci będą rezygnować z zakupów w ich placówkach. To oni mają największy wpływ na ofertę sklepów.

Badanie dotyczy 2015 roku. Statystyki przedstawione w niniejszym raporcie są oparte o gazetki do benchmarku, czyli reprezentatywne dla danej sieci.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiał chroniony jest przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku o ochronie baz danych. Materiał może być wykorzystany (w tym dalej publicznie udostępniany) wyłącznie przez zarejestrowanych Użytkowników serwisu, tj. dziennikarzy/media. Jakiekolwiek wykorzystywanie przez nieuprawnione osoby (poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami) jest zabronione.

NAJNOWSZE NEWSY

Przewiń do góry