×
Biznes i gospodarka separator
Budownictwo Energetyka Handel Infrastruktura Motoryzacja Nieruchomość Przemysł Rolnictwo Telekomunikacja Transport Turystyka Ubezpieczenia
Bankowość i finanse separator
Banki Fundusze Giełda Inwestycje Kredyty Lokaty Waluty
Nowe technologie separator
Audio-Wideo Fotografia Internet Komputery Oprogramowanie Telefony
Społeczeństwo separator
Konsument Podatki Praca i kariera Prawo Problemy społeczne Samorząd
Edukacja separator
Dziecko Nauka Szkolnictwo
Media separator
Internet Public Relations Reklama i marketing Telewizja, radio, prasa
Zdrowie i uroda separator
Choroby Kosmetyki Leczenie Leki i preparaty Medycyna Porady lekarza Profilaktyka Żywienie
Kultura separator
Film Literatura Muzyka Sztuka Teatr
Lifestyle separator
Dom i ogród Gwiazdy Kulinaria Moda Podróże Styl życia Wnętrza Zakupy
Opinie i komentarze separator
Bankowość Finanse Gospodarka Handel Marketing Materiał eksperta Nowe Technologie Podatki Praca i kariera

Badanie postaw konsumenckich: Cena przestaje być najważniejszym kryterium zakupowym

Udostępnij na Facebook'uPolecamy Udostępnij na Twitter'zeTweetnij Udostępnij na LinkedIn'ie Udostępnij
Malej grupa Polaków, dla których cena jest najważniejsza (Fot. serwis agencyjny MondayNews)

Badanie FMCG Brands We Shop by Blix and Kantar 2019 wykazało, że głównymi czytelnikami e-gazetek promocyjnych są osoby rozważne i pragmatyczne – prawie 40%. Na drugim miejscu uplasowali się tzw. cenoholicy, a na trzecim – markowi entuzjaści. Dalej są shopperzy z przymusu. Na końcu znaleźli się wytrawni łowcy promocji.

Badaniem zostało objętych przeszło 5 tys. konsumentów aktywnie oraz często korzystających z gazetek promocyjnych na smartfonach. Wśród nich przeważały kobiety, które w zdecydowanej większości stosują ww. narzędzie – 69%. Jak wyjaśniają eksperci, czują się one zwykle bardziej odpowiedzialne za zakupy niż mężczyźni – 31%. Dominującą grupą są osoby między 25. a 34. rokiem życia. Najmłodsi respondenci mają 15 lat, a najstarsi – ponad 55.

– Z badania wynika, że osoby rozważne i pragmatyczne stanowią aż 39% wszystkich odbiorców e-gazetek. Warto dodać, że połowa z nich ma wyższe wykształcenie, a blisko 20% mieszka w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców. Mają swoje ulubione marki. Przy wyborze produktu kierują się nie tylko ceną. Oczywiście interesują ich promocje, ale nie szukają najlepszej okazji od sklepu do sklepu. Częściej niż inni klienci czytają etykiety umieszczane na opakowaniach. Starają się też nabywać polskie produkty – mówi Marcin Lenkiewicz, wiceprezes Grupy Mobilnej Qpony-Blix.

Jak komentuje Tomasz Romaniuk z domu mediowego MediaCom, z taką postawą konsumencką, dla której nie jest najważniejsza promocja, można spotkać się coraz częściej, nie tylko wśród użytkowników e-gazetek. Wynika to zarówno ze wzrostu świadomości, jak i rosnących zarobków Polaków, zwłaszcza pracujących w największych miastach. Osoby korzystające z aplikacji wyróżnia szczególna dbałość o jakość kupowanych towarów. I dlatego, zdaniem eksperta, stanowią one najliczniejszą grupę respondentów.

– Na drugim miejscu w zestawieniu są cenoholicy – 19%. Oni kierują się właściwie wyłącznie cenami produktów. Dokładnie porównują je między sklepami. Stale polują na promocje. Raczej nie szukają polskich artykułów. Rzadziej też niż inni konsumenci oglądają kupowany asortyment. Zwykle nie czytają etykiet. Przeważnie nie wiedzą również, w jaką markę inwestują, bo nie ma ona dla nich szczególnego znaczenia – informuje mówi Marcin Lenkiewicz.

Polacy złożyli prawie 62 tys. pozwów rozwodowych. Wzrost rdr. wynosi 1,5 proc. [Dane za I-III kwartał br.]

Rozwody znowu na plusie. W trzech kwartałach tego roku do sądów okręgowych w całej Polsce wpłynęło blisko 62 tys. pozwów rozwodowych. To o 1,5% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku, kiedy było ich prawie 61 tys.

W opinii eksperta z domu mediowego MediaCom, to tylko na pozór zaskakujące zjawisko, że cenoholicy nie dominują wśród odbiorców e-gazetek zakupowych. Można to wyjaśnić w ten sposób, że maleje grupa polskich konsumentów, dla których cena gra główną rolę. Coraz większe znaczenie ma jakość, a także marka produktu, będąca symbolem prestiżu i sukcesu. Natomiast cenoholizm często ma związek z możliwościami zarobkowymi. Może np. dotyczyć mieszkańców mniejszych miejscowości. Według badania, ponad 30% tego typu konsumentów mieszka na wsi, a prawie połowa z nich ma średnie wykształcenie.

– Trzecie miejsce zajęli markowi entuzjaści – 17%. Wyróżnia ich to, że częściej niż pozostali respondenci kupują produkty dużych, dobrze znanych marek. Nabywanie produktów sprawia im niebywałą przyjemność. Chcą i lubią angażować się w cały proces zakupowy. Są nastawieni entuzjastycznie i szukają promocji na preferowane przez siebie brandy. Porównują ceny między sklepami, choć mają swoje ulubione placówki handlowe – wyjaśnia wiceprezes Lenkiewicz.

Co ciekawe, ponad 30% markowych entuzjastów mieszka na wsi, a prawie połowa z nich ma średnie wykształcenie. Dla tych konsumentów zakupy mogą stanowić swego rodzaju rozrywkę. Dzięki modnym artykułom mogą np. bardziej wyróżniać się w swojej społeczności. Jednak znaczenie mają przede wszystkim emocje, których dostarcza samo wybieranie i nabywanie produktów.

– Na przeciwnym biegunie znaleźli się tzw. shopperzy z przymusu – 16%. Zajęli oni czwarte miejsce w rankingu. Uważam, że są to osoby mocno skoncentrowane na innych sprawach życiowych. Chcą maksymalnie skracać czas przeznaczany na kupowanie produktów. Jednak od czegoś muszą zacząć proces zakupowy, dlatego korzystają z aplikacji. Są przekonani o tym, że tego typu narzędzie pomoże im jak najszybciej wykonać niezbędne czynności – analizuje Tomasz Romaniuk.

W trzy kwartały 2024 roku na rynku pojawiło się ponad 221 tys. nowych firm. 149 tys. wznowiło działalność

W trzech kwartałach 2024 r. do rejestru CEIDG wpłynęło ponad 221 tys. wniosków dotyczących zarejestrowania jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 4,6% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Natomiast Marcin Lenkiewicz dodaje, że shopperzy z przymusu zwykle nie porównują cen między sklepami, nie szukają promocji i raczej nie skupiają się markach. Rzadziej też kupują polskie produkty. Zwykle nie czytają etykiet. To pokazuje, że czas przeznaczany na zakupy faktycznie gra główną rolę dla tego typu konsumentów. Mogą to być osoby mocno zapracowane. 42% z nich ma wyższe wykształcenie, a 22% mieszka w miastach do 50 tys.

– Zestawienie zamykają tzw. wytrawni łowcy – 9%. Mogłoby się wydawać, że tego typu klientów powinno być więcej wśród użytkowników aplikacji. Jednak z badania wynika, iż ta grupa osób robiąc zakupy, często jeździ między sklepami. Można sądzić, że ma ona zdecydowanie więcej wolnego czasu niż przeciętni konsumenci w Polsce. To wyjaśnia, dlaczego stanowią tak niewielki odsetek – stwierdza ekspert z domu mediowego MediaCom.

Wytrawnych łowców wyróżnia też to, że zazwyczaj dokładnie porównują ceny między sklepami, starannie oglądają produkty i czytają etykiety. Często szukają promocji i innych okazji zakupowych. I nie przywiązują się do żadnej placówki handlowej. 46% tego typu konsumentów ma średnie wykształcenie, a 23% mieszka w miastach od 50 tys. do 150 tys.

– Uważam, że wszystkie scharakteryzowane w tym badaniu style zakupowe będą widoczne w kolejnych latach. Nie znikną nawet najmniej liczne grupy użytkowników aplikacji, jak shopperzy z przymusu czy wytrawni łowcy. W związku z rosnącą smartfonizacją wśród Polaków będzie przybywało różnego typu odbiorców e-gazetek. Niewykluczone jest to, że jeśli powtórzymy badanie np. w przyszłym roku, to wyróżnimy jeszcze więcej profili konsumentów – podsumowuje ekspert z Grupy Mobilnej Qpony-Blix.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiał chroniony jest przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku o ochronie baz danych. Materiał może być wykorzystany (w tym dalej publicznie udostępniany) wyłącznie przez zarejestrowanych Użytkowników serwisu, tj. dziennikarzy/media. Jakiekolwiek wykorzystywanie przez nieuprawnione osoby (poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami) jest zabronione.

NAJNOWSZE NEWSY

Przewiń do góry