×
Biznes i gospodarka separator
Budownictwo Energetyka Handel Infrastruktura Motoryzacja Nieruchomość Przemysł Rolnictwo Telekomunikacja Transport Turystyka Ubezpieczenia
Bankowość i finanse separator
Banki Fundusze Giełda Inwestycje Kredyty Lokaty Waluty
Nowe technologie separator
Audio-Wideo Fotografia Internet Komputery Oprogramowanie Telefony
Społeczeństwo separator
Konsument Podatki Praca i kariera Prawo Problemy społeczne Samorząd
Edukacja separator
Dziecko Nauka Szkolnictwo
Media separator
Internet Public Relations Reklama i marketing Telewizja, radio, prasa
Zdrowie i uroda separator
Choroby Kosmetyki Leczenie Leki i preparaty Medycyna Porady lekarza Profilaktyka Żywienie
Kultura separator
Film Literatura Muzyka Sztuka Teatr
Lifestyle separator
Dom i ogród Gwiazdy Kulinaria Moda Podróże Styl życia Wnętrza Zakupy
Opinie i komentarze separator
Bankowość Finanse Gospodarka Handel Marketing Materiał eksperta Nowe Technologie Podatki Praca i kariera

Nowe prawo stwarza duże pole do interpretacji dla instytucji finansowych. Czy konsumenci na tym stracą?

Udostępnij na Facebook'uPolecamy Udostępnij na Twitter'zeTweetnij Udostępnij na LinkedIn'ie Udostępnij
fot. serwis agencyjny MondayNews (Krzysztof Michrowski, Niezależny Dom Maklerski SA)

Nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów wprowadza zmiany dla instytucji finansowych. Może pośrednio wpływać na ponoszone przez nie koszty, czym budzi kontrowersje. Ponadto prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zyskuje dostęp do tajemnicy bankowej.

17 kwietnia br. weszła w życie nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Wprowadza ona wiele zmian dotyczących ochrony konsumentów, m.in. przed misselingiem. Jak twierdzi Krzysztof Michrowski, analityk i makler papierów wartościowych z Niezależnego Domu Maklerskiego, jednym z powodów takiego kształtu nowych regulacji jest zapewnienie bezpieczeństwa konsumentom, ponieważ często stoją oni na przegranej pozycji w kontakcie z instytucjami finansowymi. Zawierane umowy wielokrotnie pociągają za sobą długotrwałe zobowiązania finansowe. Ponadto rynek kapitałowy oferuje coraz bardziej skomplikowanie instrumenty inwestycyjne, których konstrukcja w sposób zasadniczy naraża klientów na ponadnormatywne straty.

- Wejście w życie nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów zezwala prezesowi UOKiK na dostęp do tajemnicy zawodowej, np. bankowej, co do tej pory było niemożliwe. Może on zwrócić się z żądaniem o udostępnienie takich informacji, jeżeli będą one niezbędne w prowadzonym przez niego postępowaniu. Są nimi np. klauzule umowne takie jak parametry kredytu, oprocentowanie czy waluta, do której kredyt jest indeksowany, wyjaśnia Krzysztof Michrowski.

Skarbówka odzyskuje coraz mniej zaległości za abonament RTV. Spadek rdr. wynosi blisko 50 proc.

Polacy nie chcą płacić abonamentu RTV. Nawet fiskusowi coraz słabiej idzie odzyskiwanie należności. Zdaniem ekspertów, to wyraźnie pokazuje, że państwo nie daje sobie rady z tym tematem. System wymaga reformy, bo bez tego pobieranie należności będzie coraz bardziej fikcyjne.

Według eksperta z NDM, najważniejsze zmiany w znowelizowanej ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów to między innymi nowy model orzekania w sprawach niedozwolonych klauzul umownych. W tej chwili będzie ono przebiegać na drodze postępowania sądowo-administracyjnego, a nie, tak jak było dotychczas, na drodze postępowania sądowego. Konsumenci zachowują uprawnienie do kwestionowania postanowień umownych w zawartych już umowach w ramach postępowania przed sądami powszechnymi. Kolejna zmiana dotyczy wprowadzenia instytucji tak zwanego tajemniczego klienta. Polegać będzie ona na tym, że kontroler urzędu będzie mógł przyjść do instytucji kontrolowanej, podać się za klienta i zażądać przedstawienia konkretnej usługi czy oferty. Ma to na celu sprawdzenie m.in. sposobu oferowania zawarcia umowy czy też wypełnienie obowiązków informacyjnych.

- Ustawa wpływa również na zachowanie osób mających dostęp do tajemnicy zawodowej, czyli na maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, osób wchodzących w skład statutowych organów firm inwestycyjnych, stowarzyszeń i organizacji zrzeszających maklerów papierów wartościowych czy doradców inwestycyjnych, jak również na osoby pozostające w stosunku pracy lub zlecenia z tymi instytucjami. Budzi ona wiele kontrowersji, może bowiem wpływać pośrednio na koszty ponoszone przez instytucje finansowe, czyli wydatki związane z wypracowaniem wewnętrznych procedur.

Taka sytuacja będzie wymuszać na instytucjach finansowych, aby szkoliły swoich pracowników w zakresie przestrzegania tej ustawy, m.in. aby nie proponowali usług finansowych klientom, których profil inwestycyjny czy profil ryzyka nie odpowiada danej usłudze. Kontrowersje budzi również niejasność pewnych pojęć, jak np. badanie adekwatności klienta, ponieważ prawodawca nie wskazał kryteriów, według których tę adekwatność przedsiębiorca powinien badać.

ANALIZA: Ruch w galeriach i centrach handlowych wciąż na minusie, ale widać też, że sytuacja wyraźnie się poprawia

W ub.r. ruch w galeriach i centrach handlowych spadł w ujęciu rocznym o 1,5%. To kolejny gorszy rok, ale już bez dwucyfrowych spadków. Choć jest lepiej, to nadal jednak trudno mówić o całkowitym odbiciu.

- Ustawodawca nie definiuje również pojęcia proponowania usługi finansowej, ponieważ nie jest ono tożsame z pojęciem oferowania, które zawarte jest w kodeksie cywilnym. Stwarza to duże pole do interpretacji. Nie wiadomo także, jak należy postępować w momencie, kiedy dana usługa jest nieadekwatna dla klienta, tzn. czy instytucja finansowa będzie mogła ją świadczyć klientowi, dodaje Krzysztof Michrowski.

Zdaniem specjalisty z Niezależnego Domu Maklerskiego, należy wziąć pod uwagę, że ustawa daje możliwość publikowania komunikatów i ostrzeżeń w publicznym radiu i telewizji, kiedy UOKiK uzna, że dana praktyka może zagrażać interesom klientów i dana instytucja nie zaprzestanie danej praktyki. Prezes UOKiK będzie mógł wydawać decyzje tymczasowe, które umożliwiają szybką reakcję na praktyki zagrażające zbiorowym interesom konsumentów, np. będzie mógł wstrzymać akcję promocyjną czy reklamową oraz zmusić instytucję do zaprzestania oferowania danej usługi finansowej.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiał chroniony jest przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku o ochronie baz danych. Materiał może być wykorzystany (w tym dalej publicznie udostępniany) wyłącznie przez zarejestrowanych Użytkowników serwisu, tj. dziennikarzy/media. Jakiekolwiek wykorzystywanie przez nieuprawnione osoby (poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami) jest zabronione.

NAJNOWSZE NEWSY

Przewiń do góry