W ciągu roku pandemii alkohol zdrożał w sklepach o blisko 40%. Największy wzrost odnotowały hurtownie i to o prawie 60%. Podwyżki były też w hipermarketach – o ok. 10%, sieciach cash & carry – o niespełna 7%, a także convenience – o niecałe 2%. Natomiast dyskonty obniżyły ceny aż o 34,5%, a supermarkety – o ok. 8%. Ze wszystkich analizowanych trunków najbardziej podrożały mocne alkohole oraz likiery i kremy, bo o prawie połowę. Wina podskoczyły o blisko 31%. Cydr stał się droższy o niecałe 25%. Najmniejszą podwyżkę wykazało piwo, tj. o niespełna 13%.
Dwa podmioty analityczno-badawcze, tj. Hiper-Com Poland i UCE RESEARCH, przeprowadziły analizę ponad 255 tys. cen alkoholu w sklepach. Obejmowała ona okres od 1 marca 2020 do 28 lutego 2021 roku, a także analogiczny czas w latach 2019-2020. Pod uwagę wzięto wszystkie na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience, cash&carry i hurtownie. Raport wykazał, że podczas pandemii alkohol zdrożał średnio o 39,5%.
– Było to efektem podniesienia podatku akcyzowego o 10% w styczniu 2020 roku. Wprowadzenie z początkiem bieżącego roku podatku handlowego, a także opłaty cukrowej i tzw. małpkowej powoduje, że ceny towarów w sklepach mocno idą w górę. I to będzie coraz bardziej widoczne – komentuje Anna Senderowicz z Departamentu Analiz Ekonomicznych Banku PKO BP.
Patrząc na poszczególne formaty, widać, że największy skok cenowy był w hurtowniach – o 57,9%. Hipermarkety wprowadziły podwyżki o 9,9%, cash & carry – o 6,6%, a sieci convenience – o 1,9%. Bartłomiej Domański z Hiper-Com Poland uważa, że wysoki wzrost w hurtowniach można wytłumaczyć tym, że przed lockdownem zaopatrywały one ogromny rynek HoReCa. Utrata go wymusiła niejako zwiększenie cen.
Trwają prace nad regulacjami, które pozwolą na szybsze rozpoznawanie spraw frankowych. Eksperci komentujący te doniesienia, przedstawiają wątpliwości w kwestii skuteczności wybranych pomysłów. Ale nie brakuje też opinii, że przygotowywane zmiany poprawią sytuację w sądach.
– Podwyżka w hipermarketach wynikała zarówno ze wzrostu akcyzy, jak i z ograniczenia promocji ze względu na trudną sytuację tego formatu. Niski ruch w centrach handlowych, gdzie są ulokowane tego typu sklepy, przełożył się na znaczny spadek sprzedaży. Polacy, w obawie przed zakażeniem, wolą robić zakupy bliżej domów i równocześnie mieć spory wybór. Hipermarkety przegrywają pod tym względem z dyskontami, supermarketami osiedlowymi i sklepami convenience – wyjaśnia Anna Senderowicz.
Z kolei największy spadek cen odnotowały dyskonty – o 34,5%. Za nimi były supermarkety z dodatnim wynikiem 8,1%. Jak stwierdza Krzysztof Zych z UCE RESEARCH, w walce o klienta w czasie pandemii supermarkety nie mogły zaoferować aż tak dużych obniżek jak dyskonty, które w minionym roku najlepiej radziły sobie na rynku. Niemniej starały się z nimi konkurować.
Wzrost cen codziennych zakupów przekroczył właśnie granicę 5 proc. rok do roku. Do tego widać, że już tylko jedna kategoria ze wszystkich obserwowanych nie zdrożała. I tym razem na podium drożyzny znalazły się warzywa, słodycze i desery, a także owoce.
– Silna pozycja dyskontów na krajowym rynku umocniła się w czasie pandemii. Pozwoliła tego typu sieciom uzyskać korzystne warunki dostaw z hurtowni i sprzedawać wyroby alkoholowe w specjalnych ofertach. Dodatkowo takie sklepy mają towary własnych marek w konkurencyjnych cenach – zauważa ekspert z Banku PKO BP.
Biorąc pod uwagę poszczególne trunki, można zauważyć, że najbardziej zdrożały alkohole mocne – o 49,2%, a także likiery i kremy – o 45,4%. Dalej były wina ze wzrostem na poziomie 30,6%. Za nimi znalazł się cydr – 24,8%, a na końcu zestawienia było piwo – 12,7%.
– Sieci handlowe coraz bardziej promują mocne alkohole i wina z segmentu premium. Z tego względu wzrost cen nie jest zaskakujący. W przypadku piwa, które jest relatywnie tanim trunkiem, wszelkie podwyżki są od razu widoczne. Dlatego sieci postanowiły ostrożniej podnosić ceny i wzrosty nie są aż tak spektakularne – podsumowuje Michał Majszczyk z Hiper-Com Poland.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiał chroniony jest przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku o ochronie baz danych. Materiał może być wykorzystany (w tym dalej publicznie udostępniany) wyłącznie przez zarejestrowanych Użytkowników serwisu, tj. dziennikarzy/media. Jakiekolwiek wykorzystywanie przez nieuprawnione osoby (poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami) jest zabronione.