×
Biznes i gospodarka separator
Budownictwo Energetyka Handel Infrastruktura Motoryzacja Nieruchomość Przemysł Rolnictwo Telekomunikacja Transport Turystyka Ubezpieczenia
Bankowość i finanse separator
Banki Fundusze Giełda Inwestycje Kredyty Lokaty Waluty
Nowe technologie separator
Audio-Wideo Fotografia Internet Komputery Oprogramowanie Telefony
Społeczeństwo separator
Konsument Podatki Praca i kariera Prawo Problemy społeczne Samorząd
Edukacja separator
Dziecko Nauka Szkolnictwo
Media separator
Internet Public Relations Reklama i marketing Telewizja, radio, prasa
Zdrowie i uroda separator
Choroby Kosmetyki Leczenie Leki i preparaty Medycyna Porady lekarza Profilaktyka Żywienie
Kultura separator
Film Literatura Muzyka Sztuka Teatr
Lifestyle separator
Dom i ogród Gwiazdy Kulinaria Moda Podróże Styl życia Wnętrza Zakupy
Opinie i komentarze separator
Bankowość Finanse Gospodarka Handel Marketing Materiał eksperta Nowe Technologie Podatki Praca i kariera

Wkrótce zostanie wprowadzony zakaz stosowania nieuczciwych praktyk w obrocie usług finansowych

Udostępnij na Facebook'uPolecamy Udostępnij na Twitter'zeTweetnij Udostępnij na LinkedIn'ie Udostępnij
fot. serwis agencyjny MondayNews (Przemysław Ryba, Kancelaria Prawna Claim & Insurnace Consulting)

17 kwietnia 2016 roku wchodzą w życie przepisy, które będą zakazywały stosowania misselingu. Dzięki temu wzmocni się rola konsumenta w obrocie usług finansowych. Ponadto ustawodawca nakłada obowiązek prowadzenia ankiety przed skierowaniem do konsumenta produktu.

Na przestrzeni ostatnich lat można zauważyć znaczący wzrost misselingu. Polega on na oferowaniu konsumentom produktów nieadekwatnych do ich potrzeb. W tym roku w kwietniu wchodzi zmiana nowelizacji ustawy o konsumentach i ochronie konkurencji, której głównym celem jest wyeliminowanie zjawiska misselingu. Właściwym przykładem obrazującym sposób jego powstawania jest oferowanie produktu ubezpieczeniowego przy świadomym wprowadzeni konsumenta w błąd.

Według Przemysława Ryby, eksperta z Kancelarii Prawnej Claim & Insurnace Consulting, regulacja dotycząca misselingu będzie miała zastosowanie dopiero w momencie podjęcia czynności przez uprawnione osoby. Wówczas będzie można uruchomić postępowanie, w ramach którego na instytucję finansową mogą zostać nałożone określone sankcje prawne. Istnieje zatem potrzeba wprowadzenia takich czynności, które mogą zapobiec powstawaniu misselingowych procesów, procedur i standardów w instytucjach finansowych tzn. kontroli i weryfikacji przez organ nadzoru prawidłowości funkcjonowania obszaru, procesów sprzedażowych, produktowych oraz szkoleniowych w instytucjach finansowych.

- Często konsumenci byli wprowadzani w błąd co do charakteru czy istoty danego produktu. Doradcy ubezpieczeniowi i finansowi oferowali ten produkt jako jedną z możliwości zabezpieczenia emerytalnego czy oszczędnościowego. Niestety te produkty były obarczone bardzo dużym ryzykiem inwestycyjnym. Zdarzało się, że po prostu opłata związana z likwidacją danego produktu przewyższała znacznie wartość inwestowanych środków, wyjaśnia Ryba.

Drożyzna kolejny miesiąc z rzędu odpuszcza. W sklepach średnio jest już tylko o 3,9 proc. drożej niż rok temu

W lutym br. w sklepach było średnio o 3,9% drożej niż przed rokiem. Na 17 monitorowanych kategorii produktowych 10 wykazało rdr. jednocyfrowe wzrosty, a 2 grupy towarów zaliczyły dwucyfrowe skoki cen. Natomiast 5 kategorii odnotowało spadki.

Zdaniem eksperta zakaz miselingu będzie miał pozytywny wpływ na cały rynek finansowy i przede wszystkim wzmocni rolę konsumenta w obrocie usług finansowych. Bardzo dużego zaangażowania wymaga przede wszystkim wprowadzenie nowych standardów w zakresie szkoleń dla doradców finansowych i ubezpieczeniowych, ponieważ sama zmiana ustawy o ochronie konsumenta i konkurencji nie będzie wystarczająca. Nie będzie ona zapobiegała w 100% misselingowi, ponieważ będzie reagowała tylko na powstałe przypadki naruszenia w zakresie sprzedawanych produktów. W tym roku nastąpi również zmiana ustawy o działalności ubezpieczeniowej w zakresie oferowania produktów z elementem kapitałowym, czyli ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym.

- Ustawodawca nakłada obowiązek prowadzenia ankiety przed skierowaniem do konsumenta produktu. Ma to na celu zapobiegnięcie powstawania zjawiska misselingu, który często jest związany z proponowaniem produktów nie mających tak naprawdę nic wspólnego z potrzebą danego konsumenta. Zakłady ubezpieczeń będą zobowiązane do stosowania ankiet przed zawarciem umowy w tym celu by poznać dokładnie sytuację oraz realne potrzeby konsumenta, wyjaśnia Przemysław Ryba.

Celem ankiety jest również badanie potrzeb konsumenta w zakresie pozyskania produktu finansowego. Zakres ankiety określa rozporządzenie Ministra Finansów, które zostało uchwalone w tym roku. W badaniu istotne będzie określenie przede wszystkim charakteru produktu, jego ryzyka oraz ustalenie adekwatnych potrzeb konsumenta w stosunku do oferowanych produktów finansowych. W oparciu o to badanie będzie można ocenić, które produkty i usługi można zaproponować danemu klientowi i w jaki sposób mogą być one oferowane.

Poważny sygnał z ZUS-u. Rekordzista wśród aktywnych płatników jest zadłużony na ponad 822 mln złotych

Wg danych ZUS-u, na koniec 2023 roku maksymalna kwota zadłużenia aktywnego płatnika wyniosła przeszło 822 mln zł. Do tego widać, że średnie zadłużenie wzrosło rok do roku o ponad 3 tys. zł, tj. do wartości blisko 31 tys. zł.

- Zakazując stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych w postaci misselingu, dajemy konsumentowi możliwość realnej ochrony. W naszej ocenie proponowana zmiana ma charakter jak najbardziej pozytywny. Jednak duży nacisk musi być położony na umożliwienie szkoleń dla doradców ubezpieczeniowych i finansowych, ponieważ jest to pierwsza linia sprzedażowa, która powinna w sposób profesjonalny oferować produkty adekwatne do potrzeb danego konsumenta, dodaje Ryba.

Wprowadzenie misselingu do katalogu zakazanych praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów jest pozytywną reakcję ustawodawcy na nieprawidłowości występujące w działalności instytucji finansowych raportowane w ostatnich latach przez Rzecznika Finansowego. Jest to przełom w regulacjach prawnych, gdyż nowe przepisy nie odnoszą się tylko do nadzoru, ale przede wszystkim zakazują stosowania nieuczciwych praktyk misselingu.

Trudno jednoznacznie stwierdzić, czy problem ten zostanie całkowicie wyeliminowany albo co najmniej ograniczony. Niemniej jednak instytucje finansowe, posiadające zazwyczaj najlepszych prawników i specjalistów produktowych, powinny zdawać sobie sprawę z konsekwencji prawnych, jakie mogą ich czekać w przypadku stosowania misselingu.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiał chroniony jest przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku o ochronie baz danych. Materiał może być wykorzystany (w tym dalej publicznie udostępniany) wyłącznie przez zarejestrowanych Użytkowników serwisu, tj. dziennikarzy/media. Jakiekolwiek wykorzystywanie przez nieuprawnione osoby (poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami) jest zabronione.

NAJNOWSZE NEWSY

Przewiń do góry