×
Biznes i gospodarka separator
Budownictwo Energetyka Handel Infrastruktura Motoryzacja Nieruchomość Przemysł Rolnictwo Telekomunikacja Transport Turystyka Ubezpieczenia
Bankowość i finanse separator
Banki Fundusze Giełda Inwestycje Kredyty Lokaty Waluty
Nowe technologie separator
Audio-Wideo Fotografia Internet Komputery Oprogramowanie Telefony
Społeczeństwo separator
Konsument Podatki Praca i kariera Prawo Problemy społeczne Samorząd
Edukacja separator
Dziecko Nauka Szkolnictwo
Media separator
Internet Public Relations Reklama i marketing Telewizja, radio, prasa
Zdrowie i uroda separator
Choroby Kosmetyki Leczenie Leki i preparaty Medycyna Porady lekarza Profilaktyka Żywienie
Kultura separator
Film Literatura Muzyka Sztuka Teatr
Lifestyle separator
Dom i ogród Gwiazdy Kulinaria Moda Podróże Styl życia Wnętrza Zakupy
Opinie i komentarze separator
Bankowość Finanse Gospodarka Handel Marketing Materiał eksperta Nowe Technologie Podatki Praca i kariera

Polski Ład skomplikował sytuację podatników. W dwa miesiące infolinia KIS-u udzieliła 400 tys. odpowiedzi

Udostępnij na Facebook'uPolecamy Udostępnij na Twitter'zeTweetnij Udostępnij na LinkedIn'ie Udostępnij
Podatnicy częściej niż rok wcześniej szukali pomocy na infolinii KIS-u. Wzrost rdr. był dwucyfrowy (Fot. serwis agencyjny MondayNews)

W dwóch pierwszych miesiącach br. infolinia Krajowej Informacji Skarbowej udzieliła o blisko 25% więcej odpowiedzi na pytania telefoniczne niż w analogicznym okresie 2021 roku. Ostatnio zdecydowanie najwięcej odpowiedzi dotyczyło zagadnień związanych z PIT-em, w tym przypadku wzrost rok do roku wyniósł o ponad 45%. Kolejne w zestawieniu były kategorie VAT oraz Inne. Według ekspertów, uzyskane z KIS-u dane mają ścisły związek z wprowadzeniem Polskiego Ładu i kłopotami, które spotkały z tego tytułu podatników.

Większy ruch

Od stycznia do lutego br. infolinia Krajowej Informacji Skarbowej udzieliła blisko 399 tys. odpowiedzi na pytania telefoniczne (w styczniu – niespełna 177,2 tys., w lutym – 221,7 tys.). To o prawie 25% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków odnotowano ok. 319,7 tys. (w styczniu – 133,9 tys., w lutym – 185,7 tys.).

– Poziom skomplikowania przepisów podatkowych jest bardzo duży. Niestety, zamiast podążać w kierunku uproszczenia regulacji, ustawodawca idzie cały czas odwrotnie. Sytuację podatników dodatkowo mocno utrudnił Polski Ład, stąd wzmożony kontakt z infolinią w pierwszych miesiącach tego roku – komentuje dr Anna Wojciechowska, ekspertka BCC ds. sporów podatkowych, były Naczelnik Wydziału Kontroli Podatkowej Urzędu Kontroli Skarbowej w Gdańsku.

Jak stwierdza Aldona Międlar-Adamska, prawnik z Kancelarii Ars AEQUI, powyższe dane są dość niepokojące. Mogą wskazywać nie tylko na zawiłości interpretacyjne przepisów Polskiego Ładu, ale również na wysoki poziom dezinformacji oraz wiele wątpliwości w kwestii stosowania nowych regulacji. Zdaniem ekspertki, największa w ostatnich latach reforma podatkowa została przygotowywana w dużym pośpiechu. Skomplikowane przepisy pełne są luk i nastręczają podatnikom licznych wątpliwości.

[DANE MC] Eksperci biją na alarm. Zdecydowana większość Polaków nie ma jeszcze zastrzeżonego numeru PESEL

Obecnie zastrzeżonych jest ponad 6,5 mln numerów PESEL. Jak podkreślają eksperci, to mniej niż ok. 20 proc. dorosłych Polaków. Znaczna część społeczeństwa nadal nie ma wystarczającej wiedzy o istocie oraz skutkach prawnych takiego działania.

– Z posiadanych przeze mnie informacji wynika, że kontakt z infolinią KIS w styczniu i w lutym nie rozwiązywał problemów pytających podatników. Sami urzędnicy bowiem nie do końca potrafili prawidłowo i jednolicie zinterpretować wprowadzone na szybko przepisy podatkowe. Poziom niezrozumienia regulacji chyba najbardziej obrazowo przedstawia sytuacja Kancelarii Sejmu, która sama musiała wystąpić z wnioskiem o interpretację podatkową – dodaje dr Wojciechowska.

PIT i reszta

Z danych KIS wynika, że odpowiedzi udzielane są w sześciu obszarach. W pierwszych dwóch miesiącach br. zdecydowanie najwięcej odpowiedzi dot. PIT – ok. 230,7 tys. (w ub.r. – ok. 158,2 tys., wówczas również pierwsze miejsce w zestawieniu). W tym zakresie udzielane są także informacje dot. rozliczeń rocznych, ostatnio było ich ponad 83,8 tys. (w ub. r. – 77 tys.). Krajowa Informacja Skarbowa zaznacza, że w obszarach PIT, CIT i VAT odpowiadano też z zakresu Polskiego Ładu.

– Widać nagły wzrost zainteresowania pytaniami o PIT. Było ich więcej niż o VAT, który jest tradycyjnie uznawany za najbardziej skomplikowany i jednak powszedni podatek. To obrazuje skalę problemów, jakie wywołał Polski Ład. Nowy rok oznaczał rewolucję w kwestii podatku dochodowego, w szczególności PIT. Wprowadzono bardzo dużo nowych regulacji, a ich jakość legislacyjna była wątpliwa. To spowodowało, że podatnicy byli i nadal są w bardzo trudnej sytuacji. Istnieje duża niepewność, jeśli chodzi o zasady opodatkowania – mówi doradca podatkowy Jerzy Martini.

Następne w zestawieniu widzimy kategorie VAT – prawie 100,2 tys. odpowiedzi (w ub.r. – blisko 90,8 tys., wówczas drugie miejsce) oraz Inne – 36,6 tys. (w ub.r. – prawie 36,4 tys., wtedy trzecie miejsce). Następne są CIT – niespełna 15,3 tys. (w ub.r. – ok. 18,6 tys.), PPC – prawie 12,9 tys. (w ub.r. – blisko 13 tys.), a także AKC – ok. 3,2 tys. (w ub. r. – niespełna 2,8 tys.).

Fast foody słabo wystartowały przed wakacjami. Na razie są na lekkim minusie [ANALIZA]

Fast foody zaczynają sezon letni na lekkim minusie. Jak informują eksperci, w tym roku walka o klienta skupi się głównie na promocjach i pogodzie. Znawcy rynku ostrzegają też, że tego typu lokale nie nadążają za sklepami convenience z usługami gastronomicznymi.

– Wysoka pozycja kategorii „Inne" specjalnie mnie nie dziwi. Mieszczą się w niej wszystkie pozostałe kwestie poza głównym podatkiem, jest to więc bardzo szeroki katalog zagadnień. Z kolei niewiele pytań z zakresu akcyzy wynika z tego, iż jest to jednak podatek niszowy, rozliczany przez stosunkowo nieliczną grupę. Natomiast jeśli chodzi o PCC, to jest to jednak stosunkowo prosty podatek w porównaniu z np. z VAT-em, CIT-em czy akcyzą – analizuje Jerzy Martini.

Jak zaznacza ekspertka BCC, podatnicy uiszczający CIT i akcyzę starają się rozwiązywać zagadnienia podatkowe we własnym zakresie przy udziale doradców podatkowych. Stąd też pewnie jest mniej wątpliwości w tym obszarze. Ponadto nie jest bez znaczenia to, że pracownicy infolinii nie odpowiadają na skomplikowane i wielowątkowe pytania. Z kolei w kwestii PCC nie było istotnych zmian w ostatnim czasie. Zapewne więc to spowodowało, że liczba odnotowanych przypadków pozostaje na zbliżonym poziomie rok do roku.

– W praktyce działalności KIS pojawiły się ogromne kolejki oczekujących na połączenie z konsultantem przypisanym do udzielania odpowiedzi w zakresie Polskiego Ładu oraz PIT-u. Z pewnością wiele dzwoniących niecierpliwiło się i podjęło próbę przedstawienia swojego problemu ekspertom zajmującym się innymi podatkami – podsumowuje Aldona Międlar-Adamska z Kancelarii Ars AEQUI.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiał chroniony jest przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku o ochronie baz danych. Materiał może być wykorzystany (w tym dalej publicznie udostępniany) wyłącznie przez zarejestrowanych Użytkowników serwisu, tj. dziennikarzy/media. Jakiekolwiek wykorzystywanie przez nieuprawnione osoby (poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami) jest zabronione.

NAJNOWSZE NEWSY

Przewiń do góry