×
Biznes i gospodarka separator
Budownictwo Energetyka Handel Infrastruktura Motoryzacja Nieruchomość Przemysł Rolnictwo Telekomunikacja Transport Turystyka Ubezpieczenia
Bankowość i finanse separator
Banki Fundusze Giełda Inwestycje Kredyty Lokaty Waluty
Nowe technologie separator
Audio-Wideo Fotografia Internet Komputery Oprogramowanie Telefony
Społeczeństwo separator
Konsument Podatki Praca i kariera Prawo Problemy społeczne Samorząd
Edukacja separator
Dziecko Nauka Szkolnictwo
Media separator
Internet Public Relations Reklama i marketing Telewizja, radio, prasa
Zdrowie i uroda separator
Choroby Kosmetyki Leczenie Leki i preparaty Medycyna Porady lekarza Profilaktyka Żywienie
Kultura separator
Film Literatura Muzyka Sztuka Teatr
Lifestyle separator
Dom i ogród Gwiazdy Kulinaria Moda Podróże Styl życia Wnętrza Zakupy
Opinie i komentarze separator
Bankowość Finanse Gospodarka Handel Marketing Materiał eksperta Nowe Technologie Podatki Praca i kariera

E-commerce w Polsce wypada słabo na tle krajów zaawansowanych cyfrowo

Udostępnij na Facebook'uPolecamy Udostępnij na Twitter'zeTweetnij Udostępnij na LinkedIn'ie Udostępnij
Rynek e-commers w Europie 2017. Źródło: Aasa Polska S.A.

W wielu krajach Europy kobiety powyżej 45. roku życia są tak samo aktywne na rynku e-commerce, jak młodsze osoby. W Niemczech płeć piękna w wieku 45-54 lata stanowi największą część tego sektora, z wynikiem prawie 8 mln kobiet robiących zakupy online. W Polsce natomiast aż 2 miliony kobiet po 45. roku życia jest wykluczonych cyfrowo, wynika z Raportu Aasa - Polki Wykluczone Cyfrowo 2017, opracowanego we współpracy z Kantar Public. Oznacza to duże straty dla rynku, ale pokazuje także ogromny potencjał jego rozwoju w przyszłości.

W Czechach i Niemczech około 80 proc. społeczeństwa ma dostęp do Internetu. W krajach skandynawskich, takich jak Norwegia, Finlandia czy Dania jest to nawet około 90 proc. Powszechne korzystanie z sieci ma duży wpływ na rozwój e-handlu w tych krajach.

Około 45 proc. Czechów robi zakupy przez Internet. W Danii, Finlandii i Norwegii jest to już około 60 proc. społeczeństwa. W Niemczech 2/3 mieszkańców, a największą grupę użytkowników e-commerce stanowią osoby po 45. roku życia. Jest ich prawie 22 miliony, z czego aż 12,9 miliona to kobiety. W Czechach, Danii, Finlandii i Norwegii aktywnych użytkowników w tym wieku jest ponad 1 mln w każdym z krajów, a około połowę tej grupy stanowią kobiety.

Nadchodzi rewolucja w stomatologii. Jeszcze w tym roku mają ruszyć badania na ludziach. Eksperci studzą emocje

Zespół japońskich badaczy pracuje nad stworzeniem leku na odrastanie ludzkich zębów. Sukcesem zakończyły się już badania laboratoryjne na myszach i fretkach. Latem naukowcy chcą przetestować preparat na ludziach.

Widać zależność między tak wysokimi wskaźnikami dotyczącymi robienia zakupów przez Internet a odsetkiem osób w danym kraju korzystających z Internetu. Może to być wynikiem szeregu lokalnych działań, ukierunkowanych na aktywizację cyfrową różnych grup wiekowych społeczeństwa, równolegle do powszechnej digitalizacji. Prawdopodobnie to właśnie dzięki temu osoby powyżej 45. roku życia w tych krajach są tak samo, a czasami nawet bardziej, aktywnymi użytkownikami rynku e-commerce niż młodsze grupy wiekowe.

W Polsce dostęp do Internetu ma tylko 63 proc. społeczeństwa. Natomiast aktywnych użytkowników e-commerce jest 49 proc., czyli 19,2 miliona. Wartość lokalnego rynku wynosi około 25 miliardów PLN, czyli 6,8 miliardów USD. Podobny wynik mają siedmiokrotnie mniejsze od Polski pod względem liczby mieszkańców kraje skandynawskie. W Danii rynek e-commerce wyceniany jest na 4,5 miliarda USD, w Finlandii na 5,2 miliarda USD, a w Norwegii na 6,7 miliarda USD. Wartość największego rynku niemieckiego to 56,2 miliarda USD.

[Dane z rejestrów] Rolnicy wciąż z milionowymi długami. Do tego coraz wolniej je spłacają

Sytuacja w rolnictwie wciąż jest bardzo trudna. Dane z rejestrów długów właściwie nie pozostawiają żadnych złudzeń. Rolnicy wciąż są w pętli wielomilowych długów. Jeżeli nic się nie zmieni to fala bankructw może być nie do zatrzymania.

Co sprawia, że pod względem rozwoju e-handlu Polki i Polacy są na poziomie kilkakrotnie mniejszych państw? Może to mieć związek nie tylko z zasobnością ich portfela, lecz również z ograniczoną aktywnością w Internecie, zwłaszcza w przypadku osób starszych. Tylko 5,4 mln Polaków po 45. roku życia korzysta z usług e-commerce, z czego 3,2 mln to kobiety.

Natomiast najnowsze badania wykazały, że aż 2 miliony kobiet w tym wieku jest wykluczonych cyfrowo. Jak wynika z Raportu Aasa – Polki Wykluczone Cyfrowo 2017, opracowanego we współpracy z Kantar Public w Polsce, większość z nich ma problem nawet z najprostszymi aktywnościami w Internecie. Ponad połowa jako niedostateczne ocenia swoje umiejętności związane z obsługą komputera (59 proc.) i wyszukiwaniem informacji w sieci (57 proc.). Najniżej Polki wykluczone cyfrowo oceniają swoje umiejętności w zakresie robienia zakupów przez Internet (78 proc.) i płatności internetowych (73 proc.).

Źródło: Aasa Polska S.A.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiał chroniony jest przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku o ochronie baz danych. Materiał może być wykorzystany (w tym dalej publicznie udostępniany) wyłącznie przez zarejestrowanych Użytkowników serwisu, tj. dziennikarzy/media. Jakiekolwiek wykorzystywanie przez nieuprawnione osoby (poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami) jest zabronione.

NAJNOWSZE NEWSY

Przewiń do góry