×
Biznes i gospodarka separator
Budownictwo Energetyka Handel Infrastruktura Motoryzacja Nieruchomość Przemysł Rolnictwo Telekomunikacja Transport Turystyka Ubezpieczenia
Bankowość i finanse separator
Banki Fundusze Giełda Inwestycje Kredyty Lokaty Waluty
Nowe technologie separator
Audio-Wideo Fotografia Internet Komputery Oprogramowanie Telefony
Społeczeństwo separator
Konsument Podatki Praca i kariera Prawo Problemy społeczne Samorząd
Edukacja separator
Dziecko Nauka Szkolnictwo
Media separator
Internet Public Relations Reklama i marketing Telewizja, radio, prasa
Zdrowie i uroda separator
Choroby Kosmetyki Leczenie Leki i preparaty Medycyna Porady lekarza Profilaktyka Żywienie
Kultura separator
Film Literatura Muzyka Sztuka Teatr
Lifestyle separator
Dom i ogród Gwiazdy Kulinaria Moda Podróże Styl życia Wnętrza Zakupy
Opinie i komentarze separator
Bankowość Finanse Gospodarka Handel Marketing Materiał eksperta Podatki Polityka krajowa Polityka zagraniczna Praca i kariera

Dane KGP: Złodzieje coraz częściej polują na akcesoria i części zamienne. Dolny Śląsk na czele statystyk

Udostępnij na Facebook'uPolecamy Udostępnij na Twitter'zeTweetnij Udostępnij na LinkedIn'ie Udostępnij
Rośnie liczba kradzieży części samochodowych. Dolny Śląsk na czele statystyk (Fot. serwis agencyjny MondayNews)
O prawie 5% wzrosła liczba kradzieży z włamaniem, w których łupami były akcesoria i części zamienne motoryzacyjne. Jak wynika z danych KGP, w pierwszej połowie 2020 roku takich zdarzeń odnotowano 425, a w analogicznym okresie ub.r. – o 20 mniej. Natomiast kradzieży rzeczy cudzej stwierdzono o ponad 30% więcej r/r. Ostatnio odnotowano ich blisko 950, a wcześniej – o prawie 220 mniej. Z kolei najwięcej takich spraw było na Dolnym Śląsku. Jak podkreślają eksperci, coraz częściej złodzieje również polują na części z pojazdów elektrycznych. Ale kradną też m.in. katalizatory, lusterka czy boksy dachowe.

Jak informuje Komenda Główna Policji, w pierwszej połowie 2020 roku zostało stwierdzonych 425 kradzieży z włamaniem, a także 947 kradzieży rzeczy cudzej. Dane te obejmują jedynie przestępstwa, w których przedmiotem zamachu były akcesoria i części zamienne motoryzacyjne. Statystyki wzrosły w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Wówczas odnotowano takich przypadków odpowiednio 405 i 728.

– Tu kluczowa jest kwalifikacja czynu. Kradzież z włamaniem oznacza pokonanie jakiegoś zabezpieczenia. Może to być np. uszkodzenie szyby w pojeździe, ale też użycie cudzej karty bankowej do płatności – mówi podkomisarz Michał Gaweł z Biura Komunikacji Społecznej Komendy Głównej Policji.

Z kolei Mirosław Marianowski, kierownik działu technicznego Gannet Guard Systems podkreśla, że w Polsce większość pojazdów jest kradzionych na części. Rozłożenie auta i sprzedanie pojedynczych elementów jest dla złodziei bezpieczniejsze i łatwiejsze niż legalizowanie łupu w postaci całego samochodu. Takie działanie zmniejsza też ryzyko namierzenia przez służby mundurowe. Cały pojazd rzuca się w oczy, a tzw. dziuplę, gdzie dokonuje się rozbiórki, trudniej jest zlokalizować. Podzespoły trafiają następnie na portale aukcyjne, do serwisów oferujących części zamienne oraz do zaprzyjaźnionych z przestępcami warsztatów.

– Za wcześnie jednak, aby jednoznacznie stwierdzić, czy pandemia wpłynęła na wzrost tego typu zdarzeń. Żeby wyciągać jakieś wnioski, należy spojrzeć na ten problem w szerszej perspektywie czasowej. Dane dotyczące okresu od stycznia do czerwca 2020 roku mogą jeszcze ulec zmianie wskutek korekty – dodaje podkom. Gaweł.

Ponad 27% ze wszystkich kradzieży z włamaniem odnotowano na terenie działania KWP we Wrocławiu. Takich przypadków w pierwszej połowie tego roku stwierdzono tam 116 (102 od stycznia do czerwca 2019 roku). Dalej znalazły się takie jednostki, jak KWP w Krakowie – 34 (10), KSP Warszawa – 29 (22), KWP w Katowicach – 28 (27) oraz w Lublinie – 26 (24). Najmniej kradzieży z włamaniem stwierdzono na obszarze KWP w Białymstoku – 2 (4 w analogicznym okresie ub.r.). Następne na liście są KWP w Opolu – 4 (5), Rzeszowie – 10 (13), Kielcach – 11 (10) i Poznaniu – 12 (47).

– Specyficzne położenie geograficzne Dolnego Śląska powoduje, że jest to obszar bardzo atrakcyjny dla inwestorów, także zagranicznych. Wiąże się to również z dużym napływem osób z całego kraju i innych państw. Niestety, nie wszystkie osoby, które odwiedzają nasz region lub go zamieszkują, działają w zgodzie z prawem – stwierdza podkomisarz Wojciech Jabłoński z Zespołu Prasowego Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu.

Dolny Śląsk znajduje się również na czele statystyk dot. kradzieży rzeczy cudzej. Od stycznia do czerwca br. tamtejsi policjanci stwierdzili 188 takich przestępstw, a więc tyle samo, co w pierwszej połowie 2019 roku. Dalej znajdują się KWP w Poznaniu – 136 (111 w pierwszym półroczu 2019 r.), Katowicach – 116 (52), KSP Warszawa – 78 (73) oraz KWP w Gorzowie Wielkopolskim – 60 (48). Najmniej zaś takich przypadków odnotowano na obszarze działania KWP w Opolu – 11 (9), Białymstoku – 16 (8), Olsztynie – 17 (15), Kielcach – 20 (16) oraz Radomiu – 23 (22).

– Tutejsza policja prowadzi szereg działań prewencyjno-informacyjnych oraz operacyjnych, których celem jest zmniejszenie liczby kradzieży oraz włamań na naszym terenie. Cyklicznie zatrzymywane są osoby podejrzane o tego typu przestępczość. Natomiast dane statystyczne nie są gromadzone w sposób pozwalający na opracowanie listy najczęściej kradzionych akcesoriów i części samochodowych – zaznacza podkom. Jabłoński.

Z kolei z obserwacji ekspertów Gannet Guard Systems wynika, że rośnie również liczba kradzieży części do pojazdów elektrycznych. Dotyczy to np. skuterów zasilanych prądem, a konkretnie – ich akumulatorów. Każda z baterii kosztuje od 2,5 do 4 tys. zł, a jej wyjęcie nie sprawia złodziejom żadnego problemu. Zwykle wystarczy uniesienie siedziska i szybki demontaż ogniwa.

– Oczywiście kradzione są pojedyncze elementy, takie jak np. katalizatory. Ich wartość na skupach jest wysoka ze względu na zawartość metali szlachetnych. Ponadto reflektory, lusterka czy wyposażenie dodatkowe, np. boksy dachowe. Jednak jest ich niewiele w skali całego procederu. Znacznie większe zainteresowanie dotyczy oryginalnych elementów blacharskich i mechanicznych, tzn. zespołu napędowego, oprzyrządowania czy zawieszenia. Ale ich wydobycie z pojazdu jest niemożliwe w miejscu jego zaparkowania – podsumowuje Mirosław Marianowski.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiał chroniony jest przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku o ochronie baz danych. Materiał może być wykorzystany (w tym dalej publicznie udostępniany) wyłącznie przez zarejestrowanych Użytkowników serwisu, tj. dziennikarzy/media. Jakiekolwiek wykorzystywanie przez nieuprawnione osoby (poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami) jest zabronione.

NAJNOWSZE NEWSY

Przewiń do góry