×
Biznes i gospodarka separator
Budownictwo Energetyka Handel Infrastruktura Motoryzacja Nieruchomość Przemysł Rolnictwo Telekomunikacja Transport Turystyka Ubezpieczenia
Bankowość i finanse separator
Banki Fundusze Giełda Inwestycje Kredyty Lokaty Waluty
Nowe technologie separator
Audio-Wideo Fotografia Internet Komputery Oprogramowanie Telefony
Społeczeństwo separator
Konsument Podatki Praca i kariera Prawo Problemy społeczne Samorząd
Edukacja separator
Dziecko Nauka Szkolnictwo
Media separator
Internet Public Relations Reklama i marketing Telewizja, radio, prasa
Zdrowie i uroda separator
Choroby Kosmetyki Leczenie Leki i preparaty Medycyna Porady lekarza Profilaktyka Żywienie
Kultura separator
Film Literatura Muzyka Sztuka Teatr
Lifestyle separator
Dom i ogród Gwiazdy Kulinaria Moda Podróże Styl życia Wnętrza Zakupy
Opinie i komentarze separator
Bankowość Finanse Gospodarka Handel Marketing Materiał eksperta Nowe Technologie Podatki Praca i kariera

Polscy konsumenci najbardziej oczekują promocji typu 2 produkty w cenie 1

Udostępnij na Facebook'uPolecamy Udostępnij na Twitter'zeTweetnij Udostępnij na LinkedIn'ie Udostępnij

Raport „Smart Okazje – zwyczaje zakupowe Polaków 2017” wykazał, że 2. artykuł gratis to najwyżej ceniony rodzaj rabatu wśród konsumentów. Wskazało go aż 44% ankietowanych w kategorii Produkty Spożywcze, 31% badanych w segmencie Zdrowie/Uroda i 29% osób w sektorze Elektronika. Wyjątkiem okazała się branża Dom i Ogród. W tym przypadku 26% respondentów uznało, że najatrakcyjniejsza okazja to zniżka na duże zakupy.

W badaniu, zleconym przez Grupę AdRetail, na pytanie, które z promocji w kategorii Produkty Spożywcze są najbardziej atrakcyjne, aż 44% badanych wskazało na 2 artykuły w cenie 1. Według Katarzyny Czuchaj-Łagód, Dyrektor Zarządzającej firmy badawczej Mobile Institute, ten rodzaj okazji komunikuje łatwo policzalne korzyści. Dlatego wyjątkowo zachęca do spontanicznego kupowania 2 sztuk danego produktu. Natomiast, obniżki procentowe wymagają większych porównań z konkurencją, aby obliczyć, czy dana oferta jest faktycznie opłacalna.

– W branży spożywczej promocja 2 produkty w 1 cenie szczególnie się sprawdza, ponieważ na co dzień konsumujemy więcej żywności, niż artykułów z innych kategorii. Robienie zapasów jest dla nas korzystne, oczywiście w przypadku pożywienia, które nie psuje się szybko, np. przyprawy lub suche makarony. Warto również zwracać uwagę na datę przydatności takich towarów, aby nie były przeterminowane. Dopiero wówczas możemy mieć pewność, że optymalizujemy nasze wydatki. W ten sposób, sieci nakłaniają konsumentów do nabywania produktów, których inaczej by nie kupili – stwierdza Michał Rosiak z Grupy AdRetail.

Na podobnym poziomie znalazły się aż 3 rodzaje promocji, tzn. drugi i kolejne produkty w niższej cenie – 23%, wielopaki – 22% oraz sezonowe lub tematyczne okazje i wyprzedaże – 20%. Zdaniem Katarzyny Czuchaj-Łagód, wskazania rzędu 20-23% to dość wysokie wyniki, biorąc pod uwagę, że nie wszystkie okazje są równie często spotykane na rynku. Natomiast, konsumenci raczej szybko przyzwyczajają się do istniejących możliwości i uczą się je wykorzystywać.

– Tymczasem, zniżki w ramach karty lojalnościowej sklepu lub marki są najmniej istotne dla konsumenta. W kategorii Produktów Spożywczych wybrało je 18% badanych. Klienci wciąż są podejrzliwi wobec takiej możliwości, bo niechętnie podają swoje dane osobowe w celu założenia konta w programie lojalnościowym. W przyszłości sytuacja może ulec zmianie, dzięki social login, które ułatwią proces rejestracji. Lęk przed pozostawianiem informacji o sobie zniknie, gdy wystarczą dane już udostępnione w social mediach – przewiduje Michał Rosiak.

[BADANIE] Co najmniej 8 mld złotych gospodarka traci rocznie na kłopotach Polaków ze snem

Niemal połowa Polaków ma kłopoty ze snem. Gospodarka traci na tym rocznie miliardy zł. Problem dotyka nie tylko biznes, ale właściwie całe społeczeństwo. Do tego najczęściej osoby w wieku od 25 do 34 lat.

Duże rabaty na DIY

W kategorii Dom i Ogród 26% konsumentów uznało, że najbardziej atrakcyjna jest dla nich zniżka na duże zakupy. W opinii Katarzyny Czuchaj-Łagód, gdy decydujemy się pojechać do sklepu z wyposażeniem wnętrz, np. Ikea, Castorama czy Duka, to raczej nie udajemy się po jeden artykuł. Jeśli kupujemy tego typu produkty w Internecie, również mamy już często przygotowaną listę swoich potrzeb. To kwestia specyfiki zakupów w tej branży. Wyjątkiem jest sytuacja, w której szukamy prezentu. W opinii eksperta, wtedy rzadziej zwracamy uwagę na promocję, bo raczej chcemy kupić coś konkretnego dla drugiej osoby.

– Pozostałe odpowiedzi badanych na temat promocji produktów do mieszkania oscylowały wokół podobnej wartości. To znaczy, kupony rabatowe i oferty specjalne w oferowanych serwisach były na poziomie 23%, rabat na zakupy określonej kwoty – 23%, zniżki na wybór określonej formy płatności – 22% i sezonowe lub tematyczne okazje i wyprzedaże – 22%. Świadczy to o różnorodności potrzeb klientów. Jedna uniwersalna okazja nie zadowoli wszystkich. Obniżka na duże zakupy jest wyjątkiem, ponieważ minus 10% na rachunku o wartości np. 500 zł daje sporą bonifikatę – przekonuje ekspert z AdRetail.

Co piąty badany wskazał, że promocja związana z wyborem metody płacenia za zakupy, np. transakcja mobilna lub opłata kartą, jest dla niego atrakcyjna. Anna Nowacka, Dyrektor Marketingu Polski Standard Płatności, operator systemu płatności BLIK, uważa, że może to wynikać z faktu, iż konsumenci coraz chętniej korzystają z nowych technologii, używają bankowości mobilnej i płacą telefonem. Żyją online, więc promocja opierająca się na wybraniu określonej metody płatności może być łatwa w realizacji.

Zniżki na zapas

– 31% osób uważa, że 2 produkty w cenie 1 to najlepsza promocja w kategorii Zdrowie/Uroda. W tym segmencie łatwo znaleźć dodatki komplementarne do zakupu, po jaki zjawiliśmy się w sklepie stacjonarnym czy e-sklepie. Nietrudno odszukać artykuł uzupełniający, który będzie się komponował z dowolnym produktem, np. w ofercie makijażowej. Ponadto, codziennie stosowane kosmetyki dość szybko się zużywają, więc warto kupować je na zapas, jeśli akurat są w promocji – mówi Katarzyna Czuchaj-Łagód.

Z kolei, Michał Rosiak przypomina, że asortyment kosmetyczny ma zwykle długie daty przydatności. Dzięki temu, zakup kilku takich samych artykułów w niższej cenie ma sens. Konsument wybiera np. 2 szampony, płaci za 1 i ma pewność, że ten 2. produkt będzie tak samo przydatny jak 1. Znaczenie ma również aspekt wyższych cen, którymi są objęte dobre, często najchętniej przez nas wybierane, kosmetyki do codziennej pielęgnacji.

[ANALIZA] Polacy w końcu odczują ulgę przed świętami. W sklepach zapowiada się wyjątkowa stabilność cen

Eksperci twierdzą, że przed świętami znaczących podwyżek w sklepach nie będzie. Szacują też, że ceny detaliczne pójdą w górę zaledwie o około 3% rdr. To byłby dużo mniejszy wzrost niż odnotowany rok temu.

– Na ostatnim miejscu, znalazła się opinia, że najlepszą promocją w kategorii Zdrowie/Uroda są zniżki za duże zakupy. Tak stwierdziło 20% ankietowanych. To zupełnie odwrotny wynik niż w przypadku produktów do wyposażenia wnętrz, gdzie tego typu okazja była na 1. miejscu. Jest to podyktowane rozmiarem zakupów, które w przypadku kosmetyków są zwykle mniejsze. Zniżki na jednostkowe produkty i pakiety są bardziej atrakcyjne od promocji za cały koszyk zakupów, który ogranicza się do kilku kosmetyków – zaznacza ekspert z Mobile Institute.

2 sprzęty RTV cenie 1

W przypadku Elektroniki najwięcej osób, czyli 29% respondentów, uważa za najbardziej atrakcyjną promocję 2 produkty w cenie 1. Zdaniem eksperta z Grupy AdRetail, to wynika z wysokości kwoty, jaką trzeba zapłacić za artykuł należący do jednej z droższych kategorii. Możliwość kupienia 2 urządzeń w cenie 1, wydaje się bardzo atrakcyjna. Na wspólny zakup można umówić się z drugą osobą i podzielić cenę na pół. Niemniej, zaledwie 19% osób wskazało, że dla nich lepsza jest promocja, która daje drugi kolejny produkt w niższej cenie. Ten rodzaj okazji jak najbardziej pasuje do kategorii, w której do 1 artykułu często dokupujemy inne elementy, np. etui, ładowarkę czy słuchawki.

– Najmniej, bo 18%, respondentów wskazało, że sezonowe i tematyczne okazje są dla nich atrakcyjne w Elektronice. Wynika to z tego, że sprzęt nie ma przeznaczenia letniego lub zimowego. Tanieje, gdy dany model lub typ produktu zostaje wyparty przez coś nowego o lepszych parametrach. Oczywiście istnieją w tej kategorii okresowe wahania popytu, ale dedykowane, sezonowe wyprzedaże są w zasadzie najbardziej widoczne po Bożym Narodzeniu – zauważa Katarzyna Czuchaj-Łagód.

Badanie „Smart Okazje – zwyczaje zakupowe Polaków 2017”, zostało przeprowadzone przez Mobile Institute na zlecanie Grupy AdRetail. Partnerem przedsięwzięcia był Polski Standard Płatności, operator systemu BLIK. Dane zostały zebrane metodą CAWI, czyli za pomocą elektronicznych, responsywnych ankiet emitowanych w Internecie, na przełomie maja i czerwca br. W badaniu wzięło udział ponad 2800 osób w wieku powyżej 15 roku życia, w tym 40% kobiet i 60% mężczyzn.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiał chroniony jest przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku o ochronie baz danych. Materiał może być wykorzystany (w tym dalej publicznie udostępniany) wyłącznie przez zarejestrowanych Użytkowników serwisu, tj. dziennikarzy/media. Jakiekolwiek wykorzystywanie przez nieuprawnione osoby (poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami) jest zabronione.

NAJNOWSZE NEWSY

Przewiń do góry