×
Biznes i gospodarka separator
Budownictwo Energetyka Handel Infrastruktura Motoryzacja Nieruchomość Przemysł Rolnictwo Telekomunikacja Transport Turystyka Ubezpieczenia
Bankowość i finanse separator
Banki Fundusze Giełda Inwestycje Kredyty Lokaty Waluty
Nowe technologie separator
Audio-Wideo Fotografia Internet Komputery Oprogramowanie Telefony
Społeczeństwo separator
Konsument Podatki Praca i kariera Prawo Problemy społeczne Samorząd
Edukacja separator
Dziecko Nauka Szkolnictwo
Media separator
Internet Public Relations Reklama i marketing Telewizja, radio, prasa
Zdrowie i uroda separator
Choroby Kosmetyki Leczenie Leki i preparaty Medycyna Porady lekarza Profilaktyka Żywienie
Kultura separator
Film Literatura Muzyka Sztuka Teatr
Lifestyle separator
Dom i ogród Gwiazdy Kulinaria Moda Podróże Styl życia Wnętrza Zakupy
Opinie i komentarze separator
Bankowość Finanse Gospodarka Handel Marketing Materiał eksperta Nowe Technologie Podatki Praca i kariera

ANALIZA RYNKU: Rosną ceny energetyków. Wzrost rok do roku w sklepach jest dwucyfrowy

Udostępnij na Facebook'uPolecamy Udostępnij na Twitter'zeTweetnij Udostępnij na LinkedIn'ie Udostępnij
Energetyki w sklepach coraz droższe. Jest też dużo więcej promocji niż rok temu (Fot. serwis agencyjny MondayNews)

Według analityków, napoje energetyczne zdrożały średnio o 12% w relacji rocznej. Ceny najbardziej skoczyły w sieciach cash & carry i w dyskontach – odpowiednio o ponad 28% i 15%. Najmniejszy wzrost był w formacie convenience – o przeszło 5%. Na rynku przybyło też promocji ww. produktów o ponad 15%, patrząc rok do roku. Największy przyrost tego typu aktywności zanotowały dyskonty – o przeszło 86%. Hipermarkety i sieci convenience miały ich więcej o ponad 23%, a supermarkety – o prawie 9%. Tylko sieci cash & carry zaliczyły spadek – o blisko 21%. Tak wskazuje najnowsza analiza Hiper-Com Poland i UCE RESEARCH.

Dane zebrane w III kwartale tego i ubiegłego roku pokazują, że napoje energetyczne podrożały średnio o 12%. Jak twierdzi Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland, taka podwyżka nie jest niczym zaskakującym z kilku powodów. Wśród nich wymienia m.in. nowy podatek cukrowy wprowadzony na początku roku, a także wzrost cen żywności i surowców, w tym m.in. paliw, gazu oraz energii.

– Warto zwrócić uwagę na to, że w analogicznym okresie w 2020 roku w porównaniu do 2019 roku napoje energetyczne były tańsze w sklepach o ponad 5%. Tutaj należy wskazać, że dwa lata temu w III kwartale nie było żadnych obostrzeń pandemicznych. Natomiast rok temu sytuacja była zupełnie inna. Ludzie w większości pracowali i uczyli się w domach, a w związku z tym dużo mniej korzystali z tzw. energetyków. Dlatego też w sklepach nastąpił widoczny spadek cen. Chciano w ten sposób zachęcić klientów do zakupów – uważa Karol Kamiński z Centrum Analiz Grupy AdRetail.

Analiza wykazała też, że ceny najbardziej poszły w górę w sieciach typu cash & carry, tj. o 28,4%. Na drugim miejscu znalazły się dyskonty z wynikiem 15%. Z kolej najmniej zdrożały tego typu produkty w formacie convenience – o 5,4%, a także w hipermarketach – o 7,6%. W środku uplasowały się supermarkety z podwyżką o 9,7%. Jak zauważa ekspert z Hiper-Com Poland, sklepy convenience są miejscem impulsowych zakupów, co może być przyczyną ostrożniejszej polityki cenowej. Z kolei sieci cash & carry mogły odczuwać na tyle silny popyt ze strony małego biznesu, że nie obawiały się nagłego spadku sprzedaży w przypadku sporej podwyżki.

W 2023 roku kwota wstrzymanych zasiłków chorobowych poszła w górę o ponad 33 proc. r/r

Jak wynika z danych ZUS-u, w ub.r. przeprowadzono o ponad 7% więcej kontroli osób posiadających zaświadczenie o czasowej niezdolności do pracy niż w 2022 r. Z kolei o przeszło 21% wzrosła rdr. liczba wydanych zaświadczeń o skróceniu zasiłku chorobowego.

– Duży wzrost w sieciach cash & carry może świadczyć o tym, że zaopatrujące się w nich małe sklepy zauważyły potencjał wzrostu sprzedaży tego napoju. Natomiast drugie w zestawieniu dyskonty mogły zwiększyć cenę, bo po długim okresie pandemii poczuły wzrost sprzedaży. Porównując wyniki z III kwartałów lat 2019-2020, można zauważyć, że zarówno formaty cash & carry, jak i dyskonty zaliczyły spadki cen o mniej więcej 3% – zaznacza Karol Kamiński.

Z raportu wynika również, że ogólnie sieci handlowe zwiększyły liczbę promocji tego typu napojów o 15,3%, patrząc rok do roku. Tutaj sytuacja jest analogiczna do podnoszenia cen, co podkreślają analitycy z UCE RESEARCH. I dodają, że sieci zauważyły wzrost sprzedaży i nie tylko podniosły ceny, ale też zwiększyły liczbę promocji. Warto też wskazać, że w analogicznym okresie ub.r. sieci notowały spadek promocji w relacji rocznej średnio o 7,5%. Tak więc widać, że odbicie jest solidne.

– Z obserwacji ostatnich kilku lat wynika, że liczba promocji tego typu napoi ciągle się zwiększa. Wprawdzie w całym minionym roku wzrost był minimalny w porównaniu ze skokowym w 2019 roku, bo na poziomie niespełna 2%, ale trend się utrzymuje. Nie spodziewam się, że polityka sieci ulegnie w tym zakresie gwałtownej zmianie. Należy podkreślić, że energetyki oparły się spadkowi sprzedaży, jaki zanotowały inne napoje słodzone, których ceny również zdrożały w wyniku wprowadzenia podatku cukrowego – zwraca uwagę Julita Pryzmont.

Widać też, że w kwestii samych promocji największy przyrost tego typu akcji zanotowały dyskonty i to aż o 86,1%. Następne w zestawieniu są hipermarkety – 23,5%, a także sieci convenience – 23,4%. Supermarkety odnotowały wzrost o 8,9%, a sieci typu cash & carry miały spadek o 20,8%.

Polacy coraz chętniej korzystają ze zwolnień lekarskich z powodu zaburzeń psychicznych [DANE ZUS]

Polacy podupadają na zdrowiu psychicznym. Częściej chodzą do lekarzy po zwolnienia z tego tytułu. Dane Zakładu Ubezpieczeń Społecznych nie pozostawiają złudzeń. Ciężki stres i zaburzenia adaptacyjne stają się coraz większymi problemami społecznymi.

– Tutaj ewidentnie widać, że dyskonty chcą powalczyć tym towarem, bo tego typu wzrost jest naprawdę spory. Druga pozycja w zestawieniu, tj. sieci convenience, też jest godna zauważenia, bo przecież placówki, które są blisko naszych domów, najczęściej sprzedają takie napoje. Całość tych wyników wskazuje na to, że po ciężkim okresie pandemii sklepy zaczęły zwiększać sprzedaż i promocję tzw. energetyków. I znowu stawiają spore nakłady na ten asortyment, licząc na większą sprzedaż – podkreśla ekspert z Centrum Analiz Grupy AdRetail.

Z kolei patrząc na III kwartał ub.r. w porównaniu do analogicznego okresu 2019 roku wyraźnie widać, że z takich promocji częściowo zrezygnowały sieci cash & carry oraz hipermarkety – spadek odpowiednio o 13,5% oraz 19%. Natomiast pozostali gracze, nawet pomimo pandemii notowali więcej tego typu aktywności, tj. dyskonty – o 74,1%, supermarkety – o 26,3%, a sieci convenience – o 11,9%.

Dane pochodzą z analizy agencji badawczo-analitycznej Hiper-Com Poland oraz UCE RESEARCH. Sprawdzono ponad 5 tys. cen oraz przeszło 3,3 tys. promocji z III kwartału tego i ubiegłego roku. Pod uwagę wzięto wszystkie na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience i cash & carry.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiał chroniony jest przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku o ochronie baz danych. Materiał może być wykorzystany (w tym dalej publicznie udostępniany) wyłącznie przez zarejestrowanych Użytkowników serwisu, tj. dziennikarzy/media. Jakiekolwiek wykorzystywanie przez nieuprawnione osoby (poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami) jest zabronione.

NAJNOWSZE NEWSY

Przewiń do góry