×
Biznes i gospodarka separator
Budownictwo Energetyka Handel Infrastruktura Motoryzacja Nieruchomość Przemysł Rolnictwo Telekomunikacja Transport Turystyka Ubezpieczenia
Bankowość i finanse separator
Banki Fundusze Giełda Inwestycje Kredyty Lokaty Waluty
Nowe technologie separator
Audio-Wideo Fotografia Internet Komputery Oprogramowanie Telefony
Społeczeństwo separator
Konsument Podatki Praca i kariera Prawo Problemy społeczne Samorząd
Edukacja separator
Dziecko Nauka Szkolnictwo
Media separator
Internet Public Relations Reklama i marketing Telewizja, radio, prasa
Zdrowie i uroda separator
Choroby Kosmetyki Leczenie Leki i preparaty Medycyna Porady lekarza Profilaktyka Żywienie
Kultura separator
Film Literatura Muzyka Sztuka Teatr
Lifestyle separator
Dom i ogród Gwiazdy Kulinaria Moda Podróże Styl życia Wnętrza Zakupy
Opinie i komentarze separator
Bankowość Finanse Gospodarka Handel Marketing Materiał eksperta Nowe Technologie Podatki Praca i kariera

Projektując aplikację mobilną, trzeba uważać na szereg kwestii, które pominięte mogą skutkować porażką

Udostępnij na Facebook'uPolecamy Udostępnij na Twitter'zeTweetnij Udostępnij na LinkedIn'ie Udostępnij
fot. serwis agencyjny MondayNews (Andrzej Jaszkiewicz, profesor Politechniki Poznańskiej)

Firmy, które tworzą aplikacje mobilne często popełniają wiele błędów. W efekcie użytkownicy nie chcą z nich korzystać lub po pewnym czasie usuwają ze smartfona. Dobra aplikacja powinna być prosta, wygodna i intuicyjna w obsłudze. Dzięki temu będzie cieszyć się popularnością.

Stworzenie aplikacji mobilnej wydaje się być łatwym zadaniem, jednak jej przygotowanie wymaga dużo pracy i właściwego podejścia. Podstawowy błąd ich twórców polega na tym, że poświęcają za mało uwagi na jej zaprojektowanie. Aplikacje mobilne muszą być proste. Należy też uwzględnić fakt, że ekran smartfona jest mały i nie ma miejsca na rozbudowane systemy, czy skomplikowane menu. Zaprojektowanie prostej aplikacji jest również dość czasochłonne.

- Twórcy aplikacji mobilnej zakładają, że należy bardzo szybko wypuścić ją na rynek i oczekiwać, że użytkownicy zgłoszą im drogą mailową lub w opiniach, co trzeba w niej zmienić. Tymczasem klienci niechętnie to robią, jeden na dziesięć tysięcy użytkowników wyrazi swoje zdanie. Większość z nich po prostu odinstaluje aplikację, jeżeli będzie niezadowolona i nikomu jej nie poleci, przestrzega Andrzej Jaszkiewicz, profesor Politechniki Poznańskiej, współtwórca popularnych aplikacji mobilnych Blix, JakDojade i NaviExpert.

Zdaniem eksperta, wszystkie opinie powinny być szczegółowo analizowane. Za każdą krytyczną sugestią jednego użytkownika kryje się prawdopodobnie tysiące innych osób, które myślą tak samo, tylko tej uwagi nie zgłaszają. Często zdarza się, że informują oni o braku jakiejś funkcji, tymczasem jest ona dostępna, tyle, że trudno ją odnaleźć. Jest to zatem błąd twórców aplikacji, którzy nie poświęcili więcej czasu, aby była ona intuicyjna.

[BADANIE] Co najmniej 8 mld złotych gospodarka traci rocznie na kłopotach Polaków ze snem

Niemal połowa Polaków ma kłopoty ze snem. Gospodarka traci na tym rocznie miliardy zł. Problem dotyka nie tylko biznes, ale właściwie całe społeczeństwo. Do tego najczęściej osoby w wieku od 25 do 34 lat.

- Firmy po prostu przeinwestowują na początku. Tworzą zbyt skomplikowane produkty, które być może nie są one dostosowane do potrzeb użytkowników. Od razu tworzą aplikacje na różne platformy, np. Android, IOS, Windows Phone, co także podnosi koszty. Tymczasem lepiej jest wprowadzać aplikację najpierw na jedną, najlepiej najpopularniejszą platformę, radzi Andrzej Jaszkiewicz.

Jaszkiewicz również uważa, że jeżeli aplikacja nie budzi zainteresowania wśród użytkowników, należy ją poprawić i dopiero wtedy wprowadzać na kolejne platformy oraz dodawać bardziej skomplikowane funkcje. Aby była ona dobrze odbierana przez użytkowników, odniosła sukces i ostatecznie zarabiała na siebie, najpierw musi pozyskać użytkowników. Jeżeli jest ich mała liczba, to nawet najlepsze modele biznesowe nie zapewnią przychodów. Bardzo ważna jest także wygoda i intuicyjność aplikacji. Użytkownik z reguły ją pobiera i jeżeli wie, jak z niej korzystać, to jest szansa, że zostanie stałym użytkownikiem. Jeżeli nie wie, to najprawdopodobniej ją szybko odinstaluje.

- Pamiętajmy, że mamy do czynienia z bardzo małym ekranem smartfona, na którym nie możemy umieścić zbyt wielu opcji, więc dobre zaprojektowanie interfejsu użytkownika jest niezwykle istotne. Istnieją pewne heurystyki, stosowane przez największe, światowe firmy, które pozwalają stworzyć właśnie wygodne aplikacje. To są proste zasady, ale niestety bardzo często pomijane i niestosowane przez twórców aplikacji, dodaje Andrzej Jaszkiewicz.

[ANALIZA] Polacy w końcu odczują ulgę przed świętami. W sklepach zapowiada się wyjątkowa stabilność cen

Eksperci twierdzą, że przed świętami znaczących podwyżek w sklepach nie będzie. Szacują też, że ceny detaliczne pójdą w górę zaledwie o około 3% rdr. To byłby dużo mniejszy wzrost niż odnotowany rok temu.

Według Jaszkiewicza, pierwsza zasada polega na tym, że należy przeznaczyć odpowiednio dużo czasu na zaprojektowanie interfejsu użytkownika. W tym celu należy wynająć odpowiednich specjalistów. Nie można powierzać tego zadania programistom, grafikom lub marketingowcom. Przykładowo graficy zwracają uwagę na wygląd aplikacji, ale w niewielkim stopniu na wygodę jej użytkowania. Z kolei programista może uznać, że według niego jest prosta w użyciu, ale użytkownicy mogą mieć już inne zdanie. Trzeba tak długo pracować nad projektem, aż okaże się on łatwy w obsłudze. Dlatego najlepiej pracować jest zespołowo.

- Konieczne jest także właściwe zdefiniowanie grupy docelowej. Bardzo dobrym mechanizmem jest określenie wyimaginowanej albo nawet konkretnej osoby, dla której tworzymy aplikację. Na temat tej osoby powinniśmy wiedzieć jak najwięcej, znać jej zainteresowania i zdefiniować kontekst, w którym będzie korzystała z aplikacji, czyli czy będzie jej używać w domu, w pracy czy na zakupach, mówi Andrzej Jaszkiewicz.

Dobra aplikacja mobilna to taka, która jest przydatna dla jej użytkownika i bardzo prosta w obsłudze. Tworząc ją, na każdym etapie prac należy odpowiadać sobie na pytanie, czy można zrobić to prościej. Użytkownik pierwszy raz uruchamiając aplikację, powinien bez problemu rozpocząć jej użytkowanie bez wczytywania się w instrukcję obsługi. Pamiętając o wszystkich istotnych zasadach, można stworzyć aplikację, która jest w stanie konkurować nawet z największymi globalnymi graczami na rynku.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiał chroniony jest przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku o ochronie baz danych. Materiał może być wykorzystany (w tym dalej publicznie udostępniany) wyłącznie przez zarejestrowanych Użytkowników serwisu, tj. dziennikarzy/media. Jakiekolwiek wykorzystywanie przez nieuprawnione osoby (poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami) jest zabronione.

NAJNOWSZE NEWSY

Przewiń do góry