×
Biznes i gospodarka separator
Budownictwo Energetyka Handel Infrastruktura Motoryzacja Nieruchomość Przemysł Rolnictwo Telekomunikacja Transport Turystyka Ubezpieczenia
Bankowość i finanse separator
Banki Fundusze Giełda Inwestycje Kredyty Lokaty Waluty
Nowe technologie separator
Audio-Wideo Fotografia Internet Komputery Oprogramowanie Telefony
Społeczeństwo separator
Konsument Podatki Praca i kariera Prawo Problemy społeczne Samorząd
Edukacja separator
Dziecko Nauka Szkolnictwo
Media separator
Internet Public Relations Reklama i marketing Telewizja, radio, prasa
Zdrowie i uroda separator
Choroby Kosmetyki Leczenie Leki i preparaty Medycyna Porady lekarza Profilaktyka Żywienie
Kultura separator
Film Literatura Muzyka Sztuka Teatr
Lifestyle separator
Dom i ogród Gwiazdy Kulinaria Moda Podróże Styl życia Wnętrza Zakupy
Opinie i komentarze separator
Bankowość Finanse Gospodarka Handel Marketing Materiał eksperta Nowe Technologie Podatki Praca i kariera

Włączenie nowych technologii do uczenia o kanonie lektur szkolnych zachęci młodzież do czytania

Udostępnij na Facebook'uPolecamy Udostępnij na Twitter'zeTweetnij Udostępnij na LinkedIn'ie Udostępnij
Dr Karol Jachymek, School of Ideas - Uniwersytet SWPS. Fot. serwis agencyjny MondayNews™

By młodzi ludzie chętniej poznawali literaturę, należy zaktualizować listę obowiązkowych tekstów szkolnych, a na lekcjach jęz. polskiego korzystać z internetowych aplikacji i kont społecznościowych. Pedagodzy zaś muszą poznać możliwości nowych mediów i stosować je w szkole.

Kluczowym zadaniem, z którym w naszych czasach muszą zmierzyć się pedagodzy, jest dostosowanie sposobu uczenia kanonu lektur szkolnych do obecnych potrzeb i codzienności młodych osób. Taka zmiana ma szansę spowodować, że poznawanie literatury oraz czytanie obowiązkowych tekstów, będzie ciągle atrakcyjne i zdoła mocniej przykuć uwagę młodzieży. Stanie się tak, o ile sposób przekazywania wiedzy zainteresuje młodych ludzi i będzie nawiązywał do ważnych rzeczy w ich życiu codziennym, m.in. takich, jak korzystanie z serwisów społecznościowych i wirtualnej rzeczywistości.

– Współczesny kanon lektur szkolnych wywołuje kontrowersje, zarówno wśród dorosłych, jak i młodzieży. Dzieła dawnych mistrzów nie są do końca adekwatne do czasów, w jakich obecnie żyjemy. Rozwiązaniem jest włączenie do nauczania języka polskiego, a także innych przedmiotów - nowoczesnych technologii. Wykorzystajmy nowe media takie, jak popularne portale społecznościowe, po to, by zachęcić młodych ludzi do poznawania lektur szkolnych – apeluje w rozmowie z serwisem agencyjnym MondayNews, dr Karol Jachymek ze School of Ideas, Uniwersytet SWPS.

[Dane z rejestrów] Rolnicy wciąż z milionowymi długami. Do tego coraz wolniej je spłacają

Sytuacja w rolnictwie wciąż jest bardzo trudna. Dane z rejestrów długów właściwie nie pozostawiają żadnych złudzeń. Rolnicy wciąż są w pętli wielomilowych długów. Jeżeli nic się nie zmieni to fala bankructw może być nie do zatrzymania.

Według eksperta, tym, co charakteryzuje przekaz, z którym stykają się nastoletni odbiorcy, jest jego krótka forma. Młodzi ludzie oglądają kilkuminutowe filmiki na YouTube, prowadzą vlogi (czyli blogi, w których zamiast tekstu pojawiają się krótkie filmy wideo), korzystają ze Snapchata (aplikacji z szybko znikającymi informacjami), mają konta na Facebooku i słuchają muzyki w serwisach muzycznych oraz przeglądają portale plotkarskie. Ta codzienność drastycznie różni się od realiów współczesnej szkoły. To dwa odmienne poziomy, wymagające od młodzieży zupełnie innych umiejętności.

– Sposobów zainteresowania nastolatków lekturami jest sporo. Wyobraźmy sobie, że „Pana Tadeusza” przełożymy na język Snapchata, a wybrane scenki z dzieł Henryka Sienkiewicza nagramy i umieścimy w serwisie YouTube. Możemy publikować kilkusekundowe animacje ilustrujące wybraną bajkę Ignacego Krasickiego, albo wykorzystać modną rzeczywistość rozszerzoną, którą oferuje aplikacja Aurasma, np. do uczenia się o historii patronów szkolnych. Nauczyciele mają też możliwość proszenia uczniów, by wyrażali opinie o lekturach za pomocą przekazów obrazkowych, czyli gifów lub memów – wylicza dr Jachymek.

Od wielu lat obserwujemy rosnący wpływ nowych technologii na czytanie literatury. Autorzy raportu Biblioteki Narodowej pt. Stan czytelnictwa w Polsce z 2014 roku podkreślają, że liczba osób sięgających po książki w Internecie – w postaci e-booków, audiobooków lub innych treści – dynamicznie rośnie. Dłuższe teksty elektroniczne czytało w 2012 roku 18 proc. badanych, podczas gdy w 2014 roku po takie informacje sięgało już 32 proc. ankietowanych. Trend ten wyraźnie obrazuje kierunki rozwoju czytelnictwa, dlatego wyniki te są poważnym argumentem, za dokonaniem zmian w sposobie zapoznawania młodzieży z lekturami szkolnymi.

Drożyzna kolejny miesiąc z rzędu odpuszcza. W sklepach średnio jest już tylko o 3,9 proc. drożej niż rok temu

W lutym br. w sklepach było średnio o 3,9% drożej niż przed rokiem. Na 17 monitorowanych kategorii produktowych 10 wykazało rdr. jednocyfrowe wzrosty, a 2 grupy towarów zaliczyły dwucyfrowe skoki cen. Natomiast 5 kategorii odnotowało spadki.

– Umiejętność posługiwania się nowymi technologiami, to dla młodych ludzi także ważna część rzeczywistości, w której będą funkcjonować w najbliższej przyszłości. Dlatego, istotne jest, by włączyć uczenie poruszania się w świecie nowych mediów do zajęć lekcyjnych. W wielu polskich szkołach pracują już nauczyciele-liderzy, którzy wykorzystują w swojej pracy wszystko to, z czym uczniowie stykają się na co dzień. Ale najważniejsze w obecnych czasach będzie opracowanie takich wytycznych, które spowodują, że cyfrową rzeczywistość będą umieli wykorzystać w praktyce wszyscy, którzy wychowują młodzież – podkreśla dr Karol Jachymek.

W opinii eksperta, funkcjonujemy w społeczeństwie dość nowoczesnym i zaawansowanym technologicznie. Dlatego też koniecznością jest odnoszenie się w szkołach do otaczającego nas świata. Dr Jachymek również wskazuje, że dobrze byłoby, również poszerzyć listę obowiązkowych tekstów o pozycje, które są chętnie czytane przez młodzież, na przykład współczesne powieści dotyczące ich życia, czy utwory o tematyce fantasy.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiał chroniony jest przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku o ochronie baz danych. Materiał może być wykorzystany (w tym dalej publicznie udostępniany) wyłącznie przez zarejestrowanych Użytkowników serwisu, tj. dziennikarzy/media. Jakiekolwiek wykorzystywanie przez nieuprawnione osoby (poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami) jest zabronione.

NAJNOWSZE NEWSY

Przewiń do góry