×
Biznes i gospodarka separator
Budownictwo Energetyka Handel Infrastruktura Motoryzacja Nieruchomość Przemysł Rolnictwo Telekomunikacja Transport Turystyka Ubezpieczenia
Bankowość i finanse separator
Banki Fundusze Giełda Inwestycje Kredyty Lokaty Waluty
Nowe technologie separator
Audio-Wideo Fotografia Internet Komputery Oprogramowanie Telefony
Społeczeństwo separator
Konsument Podatki Praca i kariera Prawo Problemy społeczne Samorząd
Edukacja separator
Dziecko Nauka Szkolnictwo
Media separator
Internet Public Relations Reklama i marketing Telewizja, radio, prasa
Zdrowie i uroda separator
Choroby Kosmetyki Leczenie Leki i preparaty Medycyna Porady lekarza Profilaktyka Żywienie
Kultura separator
Film Literatura Muzyka Sztuka Teatr
Lifestyle separator
Dom i ogród Gwiazdy Kulinaria Moda Podróże Styl życia Wnętrza Zakupy
Opinie i komentarze separator
Bankowość Finanse Gospodarka Handel Marketing Materiał eksperta Nowe Technologie Podatki Praca i kariera

Biuro podróży ma prawo przed wyjazdem podwyższyć koszty wycieczki, ale tylko w trzech sytuacjach

Udostępnij na Facebook'uPolecamy Udostępnij na Twitter'zeTweetnij Udostępnij na LinkedIn'ie Udostępnij
Katarzyna Wysokińska, adwokat. Fot. serwis agencyjny MondayNews™

Operator podróży może podnieść cenę już opłaconej imprezy turystycznej, najpóźniej 20 dni przed jej rozpoczęciem, i zażądać od klienta dopłaty. Ma on prawo odmówić i zrezygnować z wyjazdu. Wówczas odzyska w całości wniesione środki i będzie mógł ubiegać się o odszkodowanie.

Osoby, które planują wyprawy z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem i chcą, aby koszty ich wyjazdów były jak najniższe, chętnie wybierają oferty first minute. Nie zawsze zdają sobie jednak sprawę z tego, że atrakcyjna cena wycieczki może ostatecznie wzrosnąć. Wynika to z faktu, że przepisy dają organizatorom możliwość podnoszenia kosztów usług turystycznych w okolicznościach, które mogłyby zagrażać ich płynności finansowej. Jednocześnie nie ograniczają przy tym praw podróżnych.

- Biuro podróży ma prawo podnieść cenę imprezy turystycznej już po podpisaniu umowy z klientem. Może do tego dojść w trzech sytuacjach. Pierwszą z nich jest wzrost kosztów transportu, drugą - podwyższenie opłat urzędowych, podatków, usług lotniczych lub usług w portach morskich, a trzecią - wahania kursów walut. W przepisach przewidziano też pewne zastrzeżenia. W art. 17 ust. 2, ustawodawca określił termin, w którym organizatorowi wolno zażądać dopłaty. Jest to co najmniej 20 dni przed planowaną imprezą, mówi serwisowi agencyjnemu MondayNews, adwokat Katarzyna Wysokińska.

Polacy chcą tańszych zakupów przed świętami. Większość oczekuje zaostrzonej walki pomiędzy dyskontami

Ponad 55% Polaków oczekuje zaostrzonej walki cenowej pomiędzy dyskontami, żeby zrobić tańsze zakupy wielkanocne. Na zaostrzoną rywalizację najbardziej liczą rodacy w wieku 45-55 lat oraz 35-44 lat.

Jak wyjaśnia ekspert, warunkiem koniecznym do podniesienia ceny za usługę turystyczną jest zawarcie zastrzeżenia o takiej możliwości w umowie zawieranej z klientem. Również w sytuacji, gdy biuro wskaże krótszy, niż 20 dni, termin podwyższenia opłaty, taki zapis nie ma mocy prawnej. Mówi o tym art. 19 ustawy o usługach turystycznych. Ponadto, zgodnie z przyjętą przez prawodawcę normą, wszystkie postanowienia niekorzystne dla klienta są nieważne, a w ich miejsce wchodzą przepisy cytowanej ustawy.

Poważny sygnał z ZUS-u. Rekordzista wśród aktywnych płatników jest zadłużony na ponad 822 mln złotych

Wg danych ZUS-u, na koniec 2023 roku maksymalna kwota zadłużenia aktywnego płatnika wyniosła przeszło 822 mln zł. Do tego widać, że średnie zadłużenie wzrosło rok do roku o ponad 3 tys. zł, tj. do wartości blisko 31 tys. zł.

- W chwili podpisania umowy, organizator turystyczny winien przewidzieć sytuacje i przesłanki do podwyższenia ceny za oferowaną usługę. Jeżeli nie ma na nie wpływu, to powinien niezwłocznie wystąpić do nabywcy i poinformować go o podniesieniu opłaty. Klient musi podjąć obligatoryjną decyzję, czy będzie korzystał z usługi turystycznej, czy z niej rezygnuje. W drugim przypadku organizator ma obowiązek zwrócić mu wszystkie wcześniej uiszczone świadczenia. Podróżnemu przysługuje również odszkodowanie z tytułu niezorganizowanej imprezy turystycznej, zauważa Katarzyna Wysokińska.

Obowiązujące przepisy chronią klientów biur podróży przed potencjalnie nieuczciwymi praktykami. Zwrot wkładu i wypłata ewentualnego odszkodowania nie zawsze jednak pozwalają na szybkie zorganizowanie wyjazdu na warunkach zbliżonych do pierwotnie wykupionej oferty. Prawo ma zabezpieczać jednak również operatorów turystycznych, którzy muszą działać w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości geopolitycznej i środowiskowej. Wpływają na nią m.in. zamachy terrorystyczne i klęski żywiołowe.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiał chroniony jest przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku o ochronie baz danych. Materiał może być wykorzystany (w tym dalej publicznie udostępniany) wyłącznie przez zarejestrowanych Użytkowników serwisu, tj. dziennikarzy/media. Jakiekolwiek wykorzystywanie przez nieuprawnione osoby (poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami) jest zabronione.

NAJNOWSZE NEWSY

Przewiń do góry